وزیر ارتباطات: اینترنت صددرصد به‌زودی وصل می‌شود

وزیر ارتباطات: اینترنت صددرصد به‌زودی وصل می‌شود

در پی قطعی اینترنت بین المللی، آذری جهرمی توضیح داد که اینترنت صددرصد به‌زودی وصل می‌شود.

چند روزی است که دسترسی به اینترنت بین الملل ممکن نیست و کاربران به استفاده از وب سایت‌های فارسی زبان ایرانی و سرویس‌های داخلی محدود شده‌اند. حالا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، روز گذشته با بیان اینکه اینترنت به زودی وصل خواهد شد، اعلام کرده است که شخصا به صورت مستمر در حال پیگیری این موضوع است تا با صلاح‌دید مراجع امنیتی و شورای امنیت کشور بتوانید ارتباطات را مثل قبل برقرار کند.

به گزارش خبرگزاری انتخاب روز گذشته محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یک برنامه رادیویی حضور یافته و درباره قطعی اینترنت بین المللی چنین توضیح داده است:

به خاطر سوءاستفاده‌هایی که رخ داد، شورای امنیت کشور تشخیص داد محدودیت‌هایی در اینترنت بین‌الملل اعمال شود که به اپراتورها ابلاغ شد. البته خود شورای امنیت دغدغه مشکلات ناشی از این محدودیت‌ها را دارد و ما هم به طور مستمر گزارش شکایت‌های مردم و پیگیری‌های نمایندگان مجلس در این خصوص را به شورا منعکس می‌کنیم.

البته به گزارش ایسنا آذری جهرمی توضیح داده است که درباره زمان وصل شدن مجدد اینترنت برآوردی ندارد. وی در این باره چنین توضیح داده است:

من درباره وصل‌شدن دوباره اینترنت برآورد زمانی ندارم اما این امیدواری وجود دارد که هر چه سریع‌تر مشکلات برطرف شود و به نظر من صد در صد اینترنت به‌زودی وصل خواهد شد.

آذری جهرمی اما با اشاره به اینکه می‌داند زندگی امروز مردم به فضای مجازی وابسته است، توضیح داده است که زیرساخت اینترنت به نحوی طراحی شده تا کمترین زیان متوجه مردم شود. وی در این خصوص چنین توضیح داده است:

امروزه حدود دو تا سه میلیون نفر راننده در تاکسی‌های اینترنتی مشغول کار هستند. در حال حاضر حدود 10 میلیون ایرانی از تاکسی‌های اینترنتی استفاده می‌کنند. ما هم بر این اساس زیرساخت شبکه ملی اطلاعات را به شکلی طراحی و برنامه‌ریزی کردیم که فعالیت‌های اینترنتی داخلی وابسته به اینترنت بین‌الملل نباشد تا زیان مردم به کمترین میزان خود برسد. مثلا همین مسیریاب‌های داخلی کاملا وابسته به نقشه هستند و در سال‌های اخیر توانسته‌اند به خوبی فعالیت و با نمونه‌های مشابه خارجی خود رقابت کنند و امروز هم پاسخگوی نیاز کاربرانند. البته ضعف‌هایی هم وجود دارد.

در شرایط فعلی که دسترسی به اینترنت بین الملل ممکن نیست، کاربران به استفاده از سرویس‌های بومی روی آورده‌اند اما همانطور که همه ما می‌دانیم، این سرویس‌ها، هنوز به اندازه کافی قدرتمند نیستند که بتوانند نیاز کاربران را جواب بدهند. آذری جهرمی هم در ادامه صحبت‌هایش به همین موضوع اشاره کرده و در این باره چنین توضیح داده است:

به عنوان مثال در خصوص موتور جست‌وجو باید بپذیریم که دستاوردهای ما در این حوزه از آنچه پیش‌بینی می‌کردیم و گزارش شده بود، عقب‌تر است و ما در این حوزه باید توجه و سرمایه‌گذاری بیشتری انجام بدهیم.

در ادامه آذری جهرمی درباره متضرر شدن کسب و کارهایی اینترنتی و کاربران در این حوزه صحبت کرد:

ما همه تلاشمان را کرده‌ایم که صاحبان کسب و کارهای مجازی در شرایط حاضر زیان نبینند. اما می‌دانم که برخی از این کسب و کارها تا 90 درصد کاهش سطح تراکنش داشته‌اند. دانشگاهیان نیز در جست‌وجوی منابع درسی و تحقیقاتی دچار مشکل شده‌اند.‌ همچنین عده‌ای از کسب و کارهایی که به اینترنت بین‌الملل متصلند، معطل مانده‌اند. دیروز خانمی با وزارتخانه تماس گرفته بود و اظهار می‌کرد که برای شرکت در یک آزمون در یکی از کشورها 4000 هزار یورو هزینه کرده و حالا برای پیگیری نتیجه آزمون نیازمند دسترسی به ایمیل است و اظهار می‌کرد که زمان و زحمت و پولی که برای این کار صرف کرده در حال از بین رفتن است.

در آخر هم وزیر ارتباطات با بیان این موضوع که می‌داند مسئولان مربوطه از این وضعیت راضی نیستند، اعلام کرد که شخصا پیگیر این موضوع است:

می‌دانم که مسئولان ذیربط خودشان از محدودیت‌های فعلی ناراضی‌اند و من شخصا به صورت مستمر در حال پیگیری هستم که با صلاح‌دید مراجع امنیتی و شورای امنیت کشور بتوانیم ارتباطات را مثل قبل برقرار کنیم. اما باید قبول کنیم که امنیت فاکتور بسیار مهمی است که در صورت فقدان آن، هیچ فعالیتی در کشور قابل انجام نیست. در این شرایط که عده‌ای دنبال سوءاستفاده‌اند و ممکن است به امنیت کشور خدشه وارد کنند، باید ملاحظات دستگاه‌های امنیتی را مدنظر قرار داد.

آخرین صحبت وزیر ارتباطات درباره شایعه‌ای بود که این روزها در جریان است. درواقع برخی کاربران تصور می‌کنند که راه اندازی شبکه ملی اطلاعات به معنای قطع دائمی اینترنت بین‌الملل است. حالا اما آذری جهرمی تاکید کرده است که این تصور اشتباه است. وی در این خصوص چنین توضیح داده است:

اینکه عده‌ای تصور کنند راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات مساوی است با قطع کامل اینترنت و قطع ارتباط با شبکه جهانی اینترنت، تصوری اشتباه و مغایر با مصوبات شورای عالی فضای مجازی و اصول عقلانی است. هیچ‌کس موافق نیست که ما خودمان را از داده‌های موجود در شبکه جهانی اینترنت محروم کنیم و در عین حال نتوانیم گفتمان انقلاب اسلامی را مطابق تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حضور جریان‌ساز در جهان، در سطح اینترنت جهانی منتشر کنیم.

 

اخبار مرتبط:

وزیر ارتباطات: پیگیر برقراری اینترنت هستیم

لیست سرویس‌های ایرانی ضروری در زمان اختلال اینترنت و تحریم

گلایه مدیران کسب‌وکارها ایرانی از وضعیت اینترنت این روزها

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام همراهی کنید.  

منبع خبر: انتخاب

faceit.width-400.png

رسانه دیجیتال فیسیت

با ما در ارتباط باش...


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر