گپی با ریچارد استالمن

گپی با ریچارد استالمن

ریچارد استالمن، 62 ساله را می توان نمونه یک خیالباف معقول دانست. وی خالق سیستم عامل گنو/لینوکس و مجوز نرم افزار گنو می باشد. سایت یوریس با وی گفتگویی داشته است در مورد آزادی، هک و هکرها، اقتصاد اشتراکی و موارد دیگری که در ادامه می خوانید.

ریچارد استالمن، 62 ساله را می توان نمونه یک خیالباف معقول دانست. وی خالق سیستم عامل گنو/لینوکس و مجوز نرم افزار گنو می باشد. سایت یوریس با وی گفتگویی داشته است در مورد آزادی، هک و هکرها، اقتصاد اشتراکی و موارد دیگری که در ادامه می خوانید.

-    از تاسیس بنیاد نرم افزار آزاد توسط شما، حدود سی سال می گذرد. جنبش نرم افزار آزاد را در ده سال آینده چگونه می بینید؟
استالمن: من نمی توانم آینده را ببینم زیرا این بستگی به خود شما دارد. ما یک دعوای بزرگ را پیش رو خواهیم داشت. امروزه بیشترین کامپیوترها و تلفن های همراه به سمتی می روند که امکان قرار دادن نرم افزارهای آزاد بر روی آنها وجود ندارد. برای تبدیل این کامپیوترها به نوعی از دستگاه ها که آزادی را فراهم می سازد، باید راه دیگری را شروع کنیم.
-    اپل فروش آیفون 6s را شروع کرده و تا بحال 13 میلیون از این دستگاه را فروخته است. آیا شما حس نمی کنید که ایده نرم افزار آزاد شکست خورده است؟
استالمن: حق با شماست که نبوغ استیو جابز، کامپیوترها را تبدیل به زندانی برای کاربران خود کرد و به صورتی آنها را جذب کرد که مردم برای رفتن به این زندان، در صف به انتظار بایستند. من فکر می کنم زمان زیادی باید بگذرد تا بفهمیم که استیو جابز با دنیا چه کرد ولی هنوز هم افراد بسیاری هستند که این جذابیت را رد می کنند. بنابراین ما هنوز به آن صورت شکست نخورده ایم.
-    ماه گذشته Aeon یادداشتی تحت عنوان "هکر هک کرد" منتشر کرد، در آن گفته شده بود امروزه ما به هر شخصی که کد می زند می توانیم لقب هکر را بدهیم. به نظر شما، منظور از این سخن چیست؟
استالمن: برنامه نویس بودن به معنی هکر بودن نیست ولی این گفته در واقع می خواهد از هوش و ذکاوت افراد قدردانی کند. حال، شما می توانید یک برنامه نویس باشید ولی ذکاوت و شوخ طبعی نداشته باشید و یا ممکن است شوخی های هوشمندانه ای در زمینه های دیگر بجز برنامه نویسی داشته باشید. برای نمونه، آهنگ زیبایی از اینگرام مارشال وجود دارد. اینگرام یک آهنگساز است و این آهنگ او "پایان من، شروع من است" نامیده می شود. این آهنگ به صورت پالیندرام است و بیشتر به یک شوخی شبیه است ولی نیز به نظر بسیار عالیست. این یک هک واقعی است.
-    نظر شما در مورد رسوایی اشلی مدیسون چیست؟
استالمن: افرادی که اشلی مدیسون را هک کردند و اطلاعات شخصی کاربران آن را منتشر کردند، کار زشت و زننده ای کردند. این بی عدالتی باعث شد تا مردم متوجه شوند که اشلی مدیسون در حال فریب مردم است. کاربران به نظر من کار اشتباهی انجام نمی دادند زیرا من به تک همسری به عنوان یک اصل اعتقاد ندارم ولی اعتماد کردن به چنین شرکتی نیز احمقانه است. من به وبسایت هایی که مرا مجبور به پاسخگویی در مورد خودم می کنند اعتمادی ندارم به جز در موارد خیلی خاص که در کار آنها همکاری دارم.
-    نظر شما در موردنفوذ به Xcode چیست؟ نرم افزاری که برای خلق اپلیکیش های iOS استفاده می شود. در این مورد، به نظر شما نفوذ قابل قبول است؟
استالمن: خب، من باید بگویم که آنها نیز به کاربران حمله می کنند و این خوب نیست. آنها هم مانند اپل با کاربران بدرفتاری می کنند. راه حل، طراحی دستگاه های موبایلی است که فقط نرم افزارهای آزاد را اجرا می کند و به کاربران این امکان را بدهد که مشخص کنند چه نرم افزاری می تواند بر روی سیستم هایشان اجرا شود و برای اجرای هر برنامه دیگری، از آنها اجازه بگیرد. اینکه کاربران، خودشان اجرای نرم افزارها را چک کنند، ارزشی ندارد.
-    نظر شما در مورد اقتصاد اشتراکی (Sharing Economy) چیست؟
استالمن: این اصطلاح بی معنی است. اشتراک یا Sharing یعنی زمانی که شما چیزی را به کسی می دهید که خود هم دارید. یکی از مباحث اصلی سیاسی در جهان امروز، حذف پلوتوکراسی -–قدرت یافتن بر پایه داشتن ثروت- و بازگرداندن دموکراسی است. بخشی از این را شرکت هایی مانند Guber پیاده کرده اند. آن چیزی که شما از آن صحبت می کنید ترفندی است برای کاهش حقوق و دستمزد افرادی که برای چنین شرکت هایی کار می کنند. علاوه بر آن، شما در صورتی که می خواهید شناسایی نشوید باید بتوانید از خدمات خود استفاده کنید، مثلا من چطور می توانم از یک تاکسی معمولی استفاده کنم و زمانی که قرار نیست پول نقد بدهم، اطلاعات شخصی خود را هم نشان ندهم؟

وجیهه نیکخواه

وجیهه نیکخواه

وجیهه ، کارشناسی ارشد کامپیوتر، گرایش نرم افزار و علاقمند به دنیای نرم افزارهای آزاد است. تمایل به یادگیری زبان های مختلف و نیز زبان های برنامه نویسی، او را به سمت نوشتن و ترجمه مباحث علمی و تکنولوژی کشانده. پیش از ورود به فیسیت به تدریس در حوزه های مختلف کامپیوتر مشغول بوده است. ترجمه،خوشنویسی و بدمینتون از جمله تفریحات مورد علاقه اوست.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

احمد

سه‌شنبه, 07 اردیبهشت 1395

عاشق این آدم هستم پیشوای من هست

پاسخ

ثبت نظر