چگونه gedit را برای برنامه نویسی آماده کنیم؟

چگونه gedit را برای برنامه نویسی آماده کنیم؟

Gedit یکی از نرم افزارهای editor دنیای گنو / لینوکس هست که میشه ازش یه IDE ساده ساخت و برای کد نویسی ازش استفاده کرد.editor ها و IDE های خوبی موجوده و شاید بگید چه کاریه! از Vim یا Emac یا Atom ... استفاده میکنم.به هر حال انتخاب تا حدی به نیازها و سلیقه شخصی برمیگرده.البته توصیه میکنم کار با یکی از editor های تحت ترمینال رو  هم یاد بگیرید.


gedit در نگاه اول خیلی سادست ولی با چندتا تغییر کوچیک! تبدیل میشه به یه editor خیلی خوب برای برنامه نویسی!
شخصا برای bash و c++ ازش استفاده میکنم و راضی هستم.
gedit بدون تغییرات شکلی شبیه به شکل پایین رو داره

1111

بعد از اعمال تغییرات،چند خط کد C++ داخلش نوشتم وهمونجا compile کردم و  داخل panel پایین gedit درون ترمینال اجراش کردم.

2222

با من در ادامه مطلب همراه باشید.
برای نصب gedit دستور زیر رو بزنید

 sudo apt-get install gedit


حالا باید پلاگین هاش رو نصب کنید

 sudo apt-get install gedit-plugins


gedit رو باز کنید و وارد مسیر زیر بشید


Edit > Preferences

زبانه view
گزینه هایی که لازم دارید رو فعال کنید!من گزینه line number رو فعال کردم.اینجوری کنار هر خط شماره خط رو مینویسه.
اگر text wrapping رو هم فعال کنید.اگر یه خط طولانی باشه و از تصویر شما بزنه بیرون ، ادامه به خط بعد منتقل میشه و شما نیازی نیست از scroll bar برای خوندنش استفاده کنید(من شخصا ترجیح میدم فعالش نکنم!)
در قسمت highlighting دو تا گزینه هست که من هر دو رو تیک زدم.تیک زدن اولی باعث میشه که خطی که دارید کد مینویسید highlight بشه و تیک زدن دومی باعث میشه وقتی که دو تا پرانتز و یا براکت و ... دارید،اگر cursor  روی یکیشون بره هر دو رنگ متفاوت بگیرند،که خیلی به تمرکز برنامه نویسی شما در حلقه ها و ... کمک میکنه و توصیه میکنم تیک بزنید.

333

زبانه Editor
در این زبانه گزینه هایی برای تعداد کارکترهای که کلید tab ایجاد میکنه و auto save و ... رو میبیند.

444

زبانه Font & Colors
در این زبانه شما میتونید به سلیقه خودتون Font و رنگ editor رو برای برنامه نویسی انتخاب کنید.اگر از تم روشن خوشتون میاد Kate رو انتخاب کنید که زمینه سفید داره.من زمینه خاکستری رو ترجیح میدم و از Oblivion استفاده میکنم.

555

زبانه Plugins
در این زبانه شما میتونید بر حسب سلیقه و نیازتون Plugin ها رو فعال کنید و تیک بزنید.
من Bracket Completion و Embedded Terminal و External Tools و Snippets و Spell Checker و Word Completion رو توصیه میکنم.برای اینکه بفمید هر پلاگین چی کار میکنه کافی هست روی اون پلاگین کلیک کنید و about رو بزنید.

666

close رو بزنید!کار ما با preferences تمام شد.
حالا از منو View تیک side panel و bottom panel رو بزنید.میبینید که در قسمت side panel فایلهایی رو که باز کردید میبینید و در قسمت bottom panel یک ترمینال وجود داره که پلاگینش رو قبلا فعال کردید. که کمک میکنه برای اجرای برنامتون یا ... از همون ترمینال استفاده کنید و دیگه پنجره جدیدی برای ترمینال باز نکنید.
احتمال داره رنگ زمینه ترمینالتون و رنگ نوشته سیاه باشه و هیچی معلوم نباشه!یا رنگش رو دوست نداشته باشید.برای تغییر رنگ ترمینال پایینی باید dconf-editor رو نصب کنید.

 sudo apt-get dconf-editor

برنامه dconf-edditor رو اجرا کنید و به مسیر زیر برید

org > gnome > gedit > plugins > terminal

و تیک use-theme-colors رو بردارید و با تغییر کد foreground-color رنگ نوشته ترمینال رو تغییر بدید و با تغییر background-color رنگ زمینه ترمینال رو تغییر بدید.

777

مرحله بعدی! اگر پلاگین ها رو فعال کرده باشید،قابلیت autocompelete برای متغییرها فعال شده،یعنی اگر یه متغییر رو تعریف کرده باشید و درخط های پایینتر بخواید اسمش رو بنویسید،وقتی حروف اولش رو مینویسید ، Gedit به شما اسمش رو پیشنهاد میده و شما با زدن enter انتخابش میکنید و کار شما راحت میشه.همین حالت برای توابع و ... هم وجود داره.اگر پلاگین snippets رو فعال کرده باشید،وقتی اول یه تابع یا ... رو مینویسید و کلید های CTRL +SPACE رو بزنید به شما اسم تکمیل شده و ساختارش رو پیشنهاد میده.

888

برای تغییر و اضافه کردن این پیش فرضهای پیش نهادی ، به مسیر زیر برید
tools > manage snippets
و زبان مورد نظرتون رو انتخاب کنید و کد هایی رو که میخواید به عنوان پیشنهاد برای شما نمایش داده بشه رو بر حسب نیاز تغییر بدید و یا اضافه کنید.

999

مرحله آخر ، فرض کنید میخواید کد C++ بنویسید و بعد از هر بار کد نوشتن باید باید از طریق ترمینال برنامه رو compile کنید.یه راه راحت استفاده از external tools هست(اگه پلاگینش رو تیک زده باشید). با استفاده از external tools شما میتونید یه کلید برای کامپایل برنامه تعریف کنید و مثلا بعد از زدن کلید F5 برنامه توسط g++ کامپایل بشه.
از مسیر زیر manage external tools رو باز کنید
tools > manage external tools

10010

من برای c++ مثال میزنم ، برای زبان های دیگه هم با توجه به کد کامپایلر میتونید تغییر ایجاد کنید
روی دکمه + کلیک کنید یه اسم براش بذارید ( من گذاشتم C++ compile)
توی قسمت Edit کدهای زیر رو بنویسید

#!/bin/sh
g++ $GEDIT_CURRENT_DOCUMENT_NAME -o ${GEDIT_CURRENT_DOCUMENT_NAME%.*}

جلوی قسمت shortcut key باید کلید میانبر مورد نظرتون رو تعیین کنید ( من F5 رو انتخاب کردم)
بقیه قسمت ها رو هم مثل عکس بالا تنظیم کنید و در پایان دکمه close رو بزنید.
حالا وقتی کدتون رو نوشتید سیو کنید و کلید F5 رو بزنید.مثل عکس پایین در قسمت پنل پایین gedit پیغام کامپایل موفقیت آمیز رو میبینید و اگر پیغام خطایی هم باشه اونجا مشاهده میکیند.

0011

و بعد در همون ترمینال پایین میتونید برنامتون رو امتحان کنید.یا میتونید برای اجرا با شورتکات کیبرد از این کد در external tools استفاده کنید

 #!/bin/bash
./${GEDIT_CURRENT_DOCUMENT_NAME%.*}


امیدوارم که این مقاله بتونه بهتون کمک کنه

 

 

علی رضا  امیر صمیمی

علی رضا امیر صمیمی

علیرضا یک عاشق تمام معنا به دنیای نرم افزارهای آزاد به خصوص گنو/لینوکس ، او اعتقاد دارد برای انجام کارها در کامپیوتر باید اسکریبت نویسی کنی از همین رو حاصل کارهای خود را بازنشر میکند علاوه بر تمام گفته ها علیرضا موزیسین ، نوازنده ، مدرس تار و سه تار و بربت(بربط) و در شیراز زندگی میکند.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر