6 زبان برنامه نویسی اول و مخترعان آن ها

6 زبان برنامه نویسی اول و مخترعان آن ها


دراین مطلب لیستی از اساتید برنامه نویسی که تغییراتی در دنیای زبان های برنامه نویسی و توسعه ی نرم افزار ایجاد کردند، ارایه شده است. در دنیای IT زبان های برنامه نویسی زیادی وجود دارد. برخی از آن ها منسوخ و قدیمی هستند و برخی بیش از یک دهه است که استفاده می شود. تنها تعداد کمی از آن ها تا به امروز زنده و در حال استفاده مانده اند. این زبان ها توسط نوابغ کامپیوتر توسعه داده شده اند. لیستی از 6 زبان برنامه نویسی که در راس قرار دارند و مخترعان آن ها آورده شده است.


جاوا (Java –James Gosling)
جاوا محبوب ترین زبان برنامه نویسی در کل تاریخ است. دکتر James Arthur Gosling  مخترع این زبان بوده است. پس از آن این زبان توسط Sun Microsystems توسعه داده شد. در حال حاضر توسط Oracle توسعه و نگهداری می شود، پس از اینکه در سال 2010 را بدست آورد. جاوا روند WORA (یک بار بنویس، روی هر پلت فرمی اجرا کن) را پی گرفته است.


C–Dennis Ritchie
C قدیمی ترین زبان سطح ماشین در دنیای IT است. Dennis MacAlistair Ritchie این زبان را در AT&TBell Labsبین سال های 1967 و 1970 اختراع کرده است. این زبان هنوز هم محبوب است و به شکل گسترده ای در برنامه نویسی سیستمی استفاده می شود.Dennis Ritchie سهم زیادی در دنیای نرم افزار داشته است. علاوه بر این Dennis Ritchie سیستم عامل UNIX را هم توسعه داده است.


C++ - BjarneStroustrup
BjarneStroustrupاز C الهام گرفت و نسل بعدی زبان، C++ را اختراع کرد. او برجسته ترین دانشمند دانمارکی تاریخ بوده است. C++ از رویکرد شی گرایی در برنامه نویسی استفاده کرده است. این زبان در مقایسه با زبان برنامه نویسی C ساختارگرا خارق العاده است. این زبان هنوز بسیار محبوب است.


Guido van Rossum- Python
Python زبان محبوب همه کاره و سطح بالایی است. این زبان توسط Guido van Rossum،CWIطراحی شده است. این زبان در آمریکا، در سطح دانشگاهی جای زبان جاوا را گرفته است. بسیاری از دانش آموزان، علاوه بر C و جاوا، این زبان را به عنوان اولین زبان می آموزند. این زبان در تولید صفحات وب بسیار استفاده می شود.


PHP - RasmusLerdorf
PHPستون فقرات اینترنت است. این زبان، زبان فوق العاده ای برای اینترنت است که توسط RasmusLerdorfدر سال 1995 اختراع شد. پس از آن این زبان توسط گروه PHP پیاده سازی شد که امروزه ارجاع رسمی زبان PHP است. این زبان روی بیش از 20 میلیون وب سایت و 1 میلیون وب سرور نصب شده است. این زبان محبوب متن باز توسط بسیاری از غول های Facebook، Wikipedia، Wordpress و Joomla استفاده می شود. این زبان برای صفحات داینامیک(پویا)  وب و توسعه ی سمت سرور محبوب شده است. این زبان مخفف Personal Home Page (صفحه ی خانه ی شخصی ) است.


Perl–Larry Wall
یک زبان برنامه نویسی سطح بالا داینامیک (پویا) است. این زبان توسطLarry Wall در سال 1980 اختراع شد. این زبان هنوز هم زبان اصلی در حیطه ی توسعه ی گزارشات، اسکریپت (پردازه) روی سیستم های UNIX است. این زبان به پردازش فایل های متنی بزرگ شناخته شده است. علاوه بر این برایCGI، برنامه های پایگاه داده، برنامه نویسی شبکه و برنامه نویسی گرافیکی استفاده می شود. بسیاری از کمپانی های اینترنتی مثل IMBD، Amazon و Pricelineاز این زبان استفاده می کنند. این زبان، زبان فرعی اسکریپت نویسی (پردازه نویسی) است که در کنار جاوا استفاده می شود.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

vahid

دوشنبه, 08 خرداد 1396

سلام زبان اسمبلی قدیمی ترین زبان برنامه نویسی همه منظوره ی جهان هنوز بشدت طرفدار دارد به سایت اسمبلرهای Fasm و masm سربزنید تا بدانید که اسمبلی هیچوقت منسوخ نخواهد شد و همه ی زبانهای سطح بالا هرچه دارند از اسمبلی دارند

پاسخ

ثبت نظر