15 اصطلاح مهم که هر خریدار آنلاین باید بداند

15 اصطلاح مهم که هر خریدار آنلاین باید بداند

خرید آنلاین بسیار جذاب و راحت است، ولی اگر اصول کار را بلد نباشید می تواند حسابی شما را غافلگیر و ناراحت کند. برای فرار از این غافلگیری ها، باید همه اصطلاحات جدید و معنی آن ها را بدانیم.اگر شما هم یکی از کسانی هستید که بیشتر خرید های خود را به صورت آنلاین انجام می دهند، بسیار مهم است که پیش از آن که دست به جیب شوید معنی بعضی از واژه ها و اصطلاحات را بدانید. بعضی از اصطلاحاتی که توسط فروشندگان آنلاین استفاده می شود می تواند گیج کننده و یا نا واضح باشد و شما وقتی بفهمید که بسیار دیر شده است.


در اینجا به تعدادی از اصطلاحات مورد علاقه فروشندگان آنلاین می پردازیم که می تواند هنگام خرید آنلاین به دردتان بخورد.

اصطلاحات مربوط به محصولات و سفارش دادن
1-    پیش سفارش (Pre-order) اصطلاحی است که برای سفارش یک محصول پیش از آن که به بازار بیاید استفاده می شود. می توانید آن را سفارش دهید و هزینه اش را بپردازید، ولی تا وقتی که منتشر نشود نمی توانید آن را دریافت کنید.
برای مثال، یک شرکت اعلام می کند که گوشی جدیدتان اول فروردین به بازار عرضه می شود، ولی از اول بهمن پیش فروش می شود. این به آن معنی است که می توانید آن را اول بهمن سفارش دهید اما آن را تا اول فروردین تحویل نمی گیرید.

2-    تعمیر شده (Refurbished) به وسیله های دست دومی گفته می شود که تعمیر و نو شده اند. این اصطلاح بیشتر در مورد وسیله های الکترونیک، به خصوص گوشی های هوشمند، تبلت و کامپیوتر به کار برده می شود.
برای مثال، یک مشتری ممکن است که دستگاه خریداری شده خود را به دلیل آسیب خوردگی پس بدهد. این شرکت دستگاه را تعمیر کرده و آن را به عنوان یک وسیله تعمیر شده به فروش بگذارد، ولی با قیمت پایین تر. با توجه به اعتبار شرکت، این محصول می توان به خوبی روز اول شود.

3-    ناموجود (backorder) اصطلاحی است که برای وقتی به کار برده می شود که قصد دارید کالایی را سفارش دهید، و یا آن را سفارش داده اید، تمام شده است.
ممکن است این اصطلاح را روی صفحه توضیحات یک کالا و یا پیامی که از فروشنده دریافت می کنید ببینید. این به آن معنی است که این محصول در آینده موجود خواهد بود و به محض ورودش به بازار آن را دریافت خواهید کرد.

4-    ردیابی آنلاین (Online tracking) به قابلیت ردیابی آنلاین محصول توسط مشتری با یک حامل، معمولا یک شماره ردیابی، گفته می شود.  بعضی از حامل ها همچنین از طریق پیام و یا ایمیل به روز رسانی ها را در زمینه ردیابی به شما اطلاع می دهد.
برای مثال، ایمیل تایید سفارش شما ممکن است دارای یک شماره ردیابی داشته باشند. شما می توانید به ویسایت شرکت حامل بروید، شماره را وارد کنید، و ببینید که سفارش شما در چه مرحله ای است و چه زمانی به دستتان می رسد.

5-    دانلود دیجیتالی (Digital download)  به محصولی گفته می شود که شما ممکن است بخرید- مانند بازی های ویدئویی، کتاب، موزیک، و یا نرم افزار- که به جای حضوری برای شما به صورت دیجیتالی فرستاده می شود. می تواند به صورت یک فایل PDF،  MP3، و یا یک فایل اینستالر باشد. بعضی از فروشندگان آنلاین، مانند آمازون، در اضافه کالایی که به صورت
فیزیکی برای شما فرستاده می شود، امکان دانلود دیجیتالی را نیز به شما ارائه می دهد.

6-    حمل جزئی (Partial shipment) هنگامی است که شما از یک فروشنده بیش از یک محصول را خریداری می کنید و این کالاها به صورت جداگانه فرستاده می شوند. برای مثال، اگر شما کفش، جوراب و شلوار را با حمل جزئی خریداری کنید ممکن است که کفش و جوراب را با هم و اما شلوار را به صورت جداگانه دریافت کنید. این مساله در مورد وب سایت هایی که کالاها را از تاجر های جداگانه دریافت می کنید بیشتر اتفاق می افتد.

پرداخت و شرایط مرتبط با پول
7-    پرداخت با موبایل  (Mobile payments) پرداختی است که از طریق موبایلتان انجام می شود. برخلاف کارت اعتباری، دبیت کارت و چک، پرداخت موبایل می تواند از طریق گوشی هوشمند و یا تبلت، در صورت داشتن اپلیکیشن خاص صورت گیرد.
بیشتر پلت فورم های پرداخت با موبایل اطلاعات اقتصادی شما را درون اپلیکیشن نگاه می دارد و کار شما را بسیار آسان می کند چرا که دیگر نیازی نیست که کارت و یا پول نقد خود را از کیفتان بیرون بیاورید.

8-    بودجه بندی پاکتی (Envelope budgeting) راهی است برای کاهش هزینه ها با قرار دادن پول در پاکت های استعاری. شما می توانید پاکت هایی برای لباس، رستوران، و تفریح داشته باشید که در هر کدام مقدار خاصی پول قرار دارد.
از هر پاکت که خرج می کنید، آن میزان کسر می شود و وقتی که پاکت شما به 0 تومان می رسد، دیگر تا پایان ماه هیچ چیز نمی توانید بخرید. سرویس هایی مانند  Goodbudget برنامه هایی را برای مدیریت این پاکت ها به شما ارائه می دهند، که کمک می کنند شما با برنامه ریزی خرج کنید.

9-    بیت کوین (Bitcoin) نوعی ارز دیجیتال است که می توان آن را به صورت الکترونیکی از فردی به فرد دیگر بدون نیاز به بانک فرستاد. می توان به صورت بین المللی از آن استفاده کرد و می توانید با استفاده از ارزهای بین المللی مانند دلار، یورو و یا غیره آن را خرید و فروش کنید.
از بیت کوین می توان برای خرید کالاهایی که فروشندگان آن را می پذیرند استفاده کرد.


امنیت و اصطلاحات امنیتی

10. احراز هویت (Authentication) روشی است که از طریق آن یک وبسایت می فهمد که شما چه کسی هستید. وقتی که شما اطلاعات لازم را وارد می کنید ، وب سایت پیش از این که به شما اجازه ورود به سایت را بدهد تطابق اطلاعات را چک می کند.
از آنجایی که اطلاعات پرداخت معمولا در حساب کاربری شما ذخیره شده اند، حتما باید امنیت آن را حفظ کنید تا هکرها به آن دسترسی پیدا نکنند. هیچ چیز بدتر از این نیست که دزدها به اطلاعات شخصی شما دسترسی پیدا کنند.

11. احراز هویت دو عاملی (Two-factor authentication) به یک پروسه تشخیص هویت گفته می شود که از اعتبارنامه های ورودی برای افزایش امنیت استفاده می کنند.
برای مثال، ممکن است یک وب سایت در ابتدا از شما نام کاربری و رمزواژه بخواهد، سپس یک پیام که حاوی کد امنیتی است برای شما فرستاده می شود و شما باید کد امنیتی را در مرحله دوم وارد کنید. این متد یک لایه امنیتی دیگر را نیز ایجاد می کند که کار را برای هکر ها بسیار سخت می کند.

اصطلاحات متفرقه
12- پشتیبانی زنده (Live support) قابلیتی است که ممکن است درهنگام خرید از سایت هایی که امکان پشتیبانی فوری را می دهند آن را ببینید. اگر هر سوال، نگرانی و یا مشکلی دارید پشتیبانی زنده به شما این امکان را می دهد که به صورت زنده با یکی از نمایندگان وبسایت، به جای تماس تلفنی، چت کنید.
این یک راه بسیار خوب برای کمک گرفتن است، در حالی که می توانید در سایت باقی بمانید. اگر این گزینه را انتخاب کنید، یک پنجره کوچک تر باز خواهد شد که می توانید توسط آن با نماینده چت کنید. وقتی که مکالمه تمام شد به راحتی پنجره را می بندید و به خرید خود ادامه می دهید.

13- عضویت در خبرنامه (Newsletter) یک واژه است که ممکن است آن را هنگام خرید، به خصوص وقتی که در پروسه پرداخت هستید ببینید. بسیاری از فروشگاه ها عضویت در خبرنامه به صورت آنلاین را ارائه می دهند که شما می توانید در آن ثبت نام کنید و به طور منظم ایمیل دریافت کنید.
عضویت در خبرنامه می تواند شامل اخبار شرکت ها شود، ولی بسیاری از اوقات شامل معاملات خاص، خرید و فروش و تبلیغات هایی که آن فروشگاه گاهی ارائه می دهد نیز بشود. بعضی از فروشگاه ها حتی شما را تشویق می کنند تا با عضویت در خبرنامه ها از تخفیف هایی که فروشگاه می زند خبردار شوید.

14- خرید درمانی (Retail therapy) یک اصطلاح تکنیکی و یا تخصصی نیست، بلکه جمله ای است که در مورد کسانی به کار برده می شود که برای بهبود حال و هوای خود خرید می کنند. این در اصل " درمان" به آن معنایی که ما از آن استفاده می کنیم نیست. با این حال، این اصطلاح برای افرادی که برای بهبود حال خود خرید می کنند استفاده می شود.

15- تخفیف (Discount)، کوپن (coupon) و کد های تبلیغی (promo codes) بعضی اوقات به جای هم استفاده می شوند، اما معمولا به ترکیبی از شماره و یا حروف اشاره دارد که شما با وارد کردن آن ها در سایت های خرید می توانید برای باز کردن معاملات خاص استفاده کنید. شما می توانید چنین کدهایی را از طریق ایمیل از فروشنده دریافت کنید و یا آن ها را روی فروشگاه وب سایت مشاهده کنید.
ممکن است از شما خواسته شود که این کدها را بردارید و برای باز کردن یک معامله در یک صفحه دیگر استفاده کنید و یا از شما خواسته شود که در زمان پرداخت آن را وارد کنید تا بتوانید از تخفیف ها استفاده کنید.

اصطلاحات جدید را یاد بگیرید
با پیشرفت تکنولوژی،هر روز واژه های جدیدی به دنیای تکنولوژی اضافه می شود. پانزده سال پیش واژه " پرداخت با موبایل" و یا پشتیبانی زنده برای خرید لباس، وسایل الکترونیکی و غیره به کار برده نمی شد.
پس اگر همیشه آنلاین خرید می کنید، سعی کنید همیشه واژه ها و اصطلاحات جدید را فرا بگیرید تا دچار غافلگیری نشوید.

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر