رم های DDR3 و DDR4، تفاوت در کجاست؟

رم های DDR3 و DDR4، تفاوت در کجاست؟

بعد از استفاده از رم های استاندارد DDR3 برای هشت سال، تولیدکنندگان رم، شروع به عرضه آخرین مدل از تراشه های حافظه DDR4 کرده اند. ولی مزیت رم های DDR4 نسبت به DDR3 در دنیای واقعی چیست و این رم های جدید، ارزش هزینه های بالاتر را دارند؟

در حال حاضر، اگر بخواهید برای کامیپوتر خود، شخصا یک رم تهیه کنید، سه گزینه پیش رو دارید: DDR3، DDR3L و DDR4.  اما شاید با خود بگویید که تفاوت این گزینه‌ها چیست؟ برای اینکه به طور کامل به این موضوع پی ببرید با فیسیت همراه باشید.

بهبودهای فنی رم DDR4

قابل توجه ترین بهبودی که رم نوع DDR4 نسبت به جایگزین خود، یعنی DDR3 دارد، موجود بودن بازه بزرگتری از سرعت های کلاک و تنظیم وقت، مصرف انرژی کمتر و کاهش زمان تاخیر است. در رم DDR3، گزینه های موجود برای سرعت کلاک شما، مثلا سرعت خواندن و نوشتن رم، یکی از چهار گزینه زیر خواهد بود: 1333 مگاهرتز، 1600 مگاهرتز، 1866 مگاهرتز و 2133 مگاهرتز، که سرعت 2133 مگاهرتز بیشترین میزان سرعتی است که این رم ها دارند. پیکربندی های 800 مگاهرتزی و 1066 مگاهرتزی نیز به صورت فنی وجود دارند ولی اکثر افراد تمایل دارند تا از سرعت های بالاتر استفاده کنند.
از سوی دیگر،  به نظر نمی رسد که هیچ کدام از رم های DDR4، سقفی در سرعت کلاک خود داشته باشند و یا حداقل هیچ کدام از تولیدکنندگان نتوانسته اند به بالاترین سرعت دست پیدا کنند. هر زمانی که تولیدکننده ای بتواند رم DDR4 با سرعت بالایی تولید کند، دیگر سازندگان می توانند با آن رقابت کنند و استانداردهای جدیدی با کارآیی های بالاتر تولید کنند. مثلا در این ماه، سازنده رم G.Skill، برند جدیدی از رم DDR4 با ظرفیت 128 گیگابایت به نمایش گذاشت که دارای چهار استیک 32 گیگابایتی با کلاک 3000 مگاهرتز بود، درحالیکه سری های TridentZ از همین سازنده با ظرفیت 8 گیگابایت و سرعت 4266 مگاهرتز همچنان در قفسه ها حضور دارند.

Nikkhah39
در رده بعد، مصرف انرژی برای بیشتر تولیدات DDR3، ولتاژی بین 1.5 ولت در تنظیمات پیشفرض تا 1.975 ولت دارند، در حالیکه رم های DDR4 ولتاژ 1.2 را اجرا می کنند که بسته به تولیدکننده استیک و حجم رم تا 1.05 ولت هم کاهش می یابد. استاندارد DDR3L هم با ولتاژ کمتری نسبت به DDR3، یعنی ولتاژ 1.35 ولت کار می کند ولی راندمان کلی DDR4 از آن هم بهتر است.
به زبان ساده تر، می توان گفت در رم DDR4، سرعت انتقال در ولتاژ کمتر می تواند بالاتر باشد که در نتیجه، پایداری بالاتری از سیستم را در طول زمان به همراه می آورد.
به عنوان آخرین دلیلی که می توان رم DDR4 را نسبت به DDR3 بهتر دانست، حداکثر میزان حافظه ای است که می تواند بر روی یک مادربورد تنها، ذخیره کند. در بهترین سناریوی ممکن، ماکزیمم میزان حافظه رم DDR3، در تئوری، 128 گیگابایت است در حالی که گفته شده است که رم های DDR4 می توانند، چهار برابر این ظرفیت را که 512 مگابایت می شود، در خود داشته باشند.

Haswell-E در مقابل SkyLake

تعداد محدودی از پردازنده ها هستند که در حال حاضر قادر به پشتیبانی از DDR4 می باشند که شامل پردازنده های Haswell-E اینتل و نیز پردازنده های چهار هسته ای جدید SkyLake می باشد. رم DDR4، اولین بار در سال گذشته، به عنوان بخشی از رونمایی Haswell-E معرفی شد. در تست های مستقل که توسط Anandtech اجرا می شود، دو تکنولوژی DDR3 و DDR4 در تنظیمات گیمینگ Haswell با یکدیگر مقایسه شدند که تفاوت چندانی از خود نشان ندادند.
اگرچه SkyLake، اصلاحاتی را نسبت به Haswell؛ بخصوص در برنامه های که  به صورت سنگین از CPU استفاده می کنند، ایجاد کرده است ولی هنوز تفاوت های بین DDR3 و DDR4 به صورت کامل مشخص نیست. در تست هایی که توسط Anandtech در GTA V صورت گرفته، از یک پردازنده SkyLake i7-6700k و رم DDR4 با ظرفیت 16 گیگابایت با کلاک 2133 مگاهرتز استفاده شده و سیستم توانسته نتایج FPS را تنها چند دهم بهتر از سیستمی که از همین پیکربندی همراه با رم DDR3 استفاده می¬شود، تولید کند.
در خارج کردن یک فایل فشرده rar با حجم 1.52 گیگابایت نیز آزمایش هایی صورت گرفت که پردازنده Skylake همراه با رم DDR4 به میزان بسیار ناچیزی، کارآیی بهتر از رم DDR3 داشت.

Nikkhah40
در نگاه کلی به این نتایج، تفاوت ها بسیار ناچیز هستند ولی وقتی همین آزمایش ها بر روی برنامه های سنگین که چند روز در حال اجرا هستند، انجام می شود، تفاوت فاحش بین DDR3 و DDR4 نیز مشخص خواهد شد.

هزینه DDR4

مانند هر تکنولوژی جدید دیگری که به بازار می¬آید، رم های DDR4 بسیار گران تر از رم های DDR3 هستند. با مقایسه دو مدل رم از یک تولیدکننده، نشان می دهد که یک جفت رم DDR3 با ظرفیت 8 گیگابایت از تولیدکننده Newegg که جمعا ظرفیت 16 گیگابایت و کلاک 2400 مگاهرتز را برای ما فراهم می کنند، هزینه ای در حدود 103.99 دلار دارد، در حالیکه همین رم ها با ظرفیتی مشابه، در نوع DDR4، 129.99 دلار قیمت خواهند داشت که افزایش 21 درصدی را نشان می دهد که البته در سال گذشته قیمت رم های DDR4 هم تا حدودی کاهش یافته است.
البته این نکته هم قابل توجه است که این هزینه تنها برای رم های DDR4 است و اگر مادربورد شما، با این رم ها سازگاری نداشته باشد، باید آنها را هم ارتقا دهید تا بتوانید از DDR4ها استفاده کنید که متحمل هزینه دیگری هم می شوید.

آیا باید رم لپتاپ را ارتقا داد؟

حال به نظر شما بهتر است رم های لپتاپ های خود را ارتقا دهیم؟ پاسخ به این سوال، مسلما بستگی به نوع کار شما با سیستم هایتان است. اگر کار اصلی شما، گیمینگ است، باید گفت که رم های DDR4، نسبت به جانشینان خود بهبودهای بسیار اندکی برای گیمینگ داشته اند. ولی اگر هدف شما، کار حرفه ای با فتوشاپ یا ابزارهایی از این قبیل است، رم های DDR4 توانسته اند نسبت به استانداردهای DDR3 و DDR3L، زمان تاخیر را کم کرده و پاسخ گویی را سریعتر نمایند.

 

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید. 

وجیهه نیکخواه

وجیهه نیکخواه

وجیهه ، کارشناسی ارشد کامپیوتر، گرایش نرم افزار و علاقمند به دنیای نرم افزارهای آزاد است. تمایل به یادگیری زبان های مختلف و نیز زبان های برنامه نویسی، او را به سمت نوشتن و ترجمه مباحث علمی و تکنولوژی کشانده. پیش از ورود به فیسیت به تدریس در حوزه های مختلف کامپیوتر مشغول بوده است. ترجمه،خوشنویسی و بدمینتون از جمله تفریحات مورد علاقه اوست.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

پسر جنگنده

یک‌شنبه, 30 شهریور 1399

ایا رم دیدی ار 3 را میشه ارتقا داد ؟؟؟

پاسخ

ثبت نظر