چه مشخصاتی یک گوشی پیشرفته را از یک گوشی ساده متمایز می سازد ؟

چه مشخصاتی یک گوشی پیشرفته را از یک گوشی ساده متمایز می سازد ؟

خبر گزاری فون آرنا ( Phonearena) می گوید : گوشی های هوشمند به روش های گوناگونی دسته بندی می شوند و هر یک از این دسته بندی ها متناسب با سلیقه خاصی می باشد . یکی از این روش های طبقه بندی بر مبنای میزان پیشرفته بودن دستگاه انجام می گیرد . در گذشته تصور می شد که گوشی های پیشرفته با قراردادهای خاص و گوشی های ساده بدون قرارداد در اختیار کاربرگذاشته می شود اما تغییرات ایجاد شده در صنعت وایرلس این نگاه را عوض کرد .

همیشه سوال اصلی این بوده که چه مشخصه ای یک گوشی پیشرفته را از یک گوشی ساده متمایز می کند . تفاوت های زیادی بین دستگاه هایی که در این دو طبقه بندی قرار می گیرند وجود دارد اما باید در نظر داشت که دلایل فردی نیز در گذاشتن یک دستگاه در این دو طبقه بندی دخالت دارد . همیشه نمی توان گفت که یک گوشی پیشرفته  از همه نظر از یک گوشی ساده بهتر است زیرا مزیتی مانند میزان فروش بالا همیشه کاستی های گوشی های ابتدایی را جبران کرده است . بحث " چه چیزی باعث تمایز می شود " همیشه یک بحث طولانی بوده است بنابراین برای یافتن نتیجه این بحث در زمینه گوشی های همراه توصیه می شود حتما مطالب زیر را بخوانید .

1- کیفیت ساخت عالی و طراحی خوب

mz153

آنچه قبل از همه چیز توجه کاربر را جلب می کند طراحی دستگاه می باشد . به طور کلی می توان گفت که در طراحی گوشی های پیشرفته دقت و جزییات بیشتری دخالت دارد بنابراین چندان تعجب برانگیز نیست که مواد بهتر و کیفیت ساخت بالاتر ویژگی های همیشه همراه چنین محصولاتی می باشند . در چنین محصولاتی همیشه از چرم ، فلز و شیشه استفاده می شود اما پلاستیک عموما ماده اصلی به کار رفته در گوشی هایی که در طبقه دیگر قرار می گیرند ، بوده است . حتی زمانی که در ساخت بعضی از گوشی های ساده از فلز استفاده می شود ، حس ارزان بودن دستگاه همیشه با آن محصول همراه است .

2- نمایشگرهای بزرگ تر و  رزولوشن های بالاتر

mz154

این ویژگی نیز همیشه نقش تعیین کننده ای در این طبقه بندی داشته است به این نحو که سازندگان همیشه گوشی های ابتدایی را با نمایشگرهایی کوچک تر که رزولوشن پایین تری دارند در بازار عرضه می کنند . گوشی های ساده معمولا با رزولوشن 720p عرضه می شوند در صورتی که گوشی های پیشرفته اغلب به نمایشگرهای QHD مجهز هستند . البته در این رده بندی بازی ها نیز تاثیر گذار هستند به این نحو که گاهی سازندگان از نمایشگرهای 1080p در ساخت گوشی های ساده استفاده می کنند .

3- فناوری خاص

mz155

همه گوشی های پیشرفته این خصوصیت را ندارند . گاهی در این محصولات تنها استفاده از قطعات پیشرفته تر به عنوان معیار قرار می گیرد از این رو تنها تعداد محدودی از دستگاه هایی که در این طبقه بندی قرار می گیرند ویژگی های خاصی را در خود دارند . به طور مثال S Pen نوت 5 ، 3D تاچ آیفون 6/6 پلاس و صفحه کلید حساس بلک بری پریو فناوری های خاصی می باشند که این محصولات را نسبت به دیگر گوشی های موجود متفاوت نشان می دهند .

4- مجهز بودن به قوی ترین و جدید ترین تراشه

mz156

وقتی که لقب پیشرفته برای یک محصول به کار می رود به طور ناخودآگاه مجهز بودن به سخت افزار پیشرفته در ذهن تداعی می شود به همین دلیل است که همیشه چنین محصولاتی از تراشه هایی قوی و جدید بهره می برند . داشتن یک تراشه قوی برای واکنش سریع نشان دادن در انجام کارهای پیچیده لازم است . مسلم است که گوشی های ساده هم می توانند یک کار را به راحتی انجام دهند اما زمانی که موضوع انجام چند فرآیند به طور هم زمان است چنین محصولاتی عملکرد نامناسبی را از خود نشان می دهند .

5- کارایی بالا در گیمینگ

mz157

از آنجایی که محصولات پیشرفته از تراشه هایی قوی برخوردار هستند عملکرد این دستگاه ها در بازی ها بسیار بهتر می باشد . دقیقا به همین دلیل کاربران از نصب برخی از بازی ها بر روی گوشی های ساده صرف نظر می کنند . بسته به نوع تراشه های به کار رفته در گوشی ها نرخ فریم اغلب در گوشی های ارزان 15 FPS اما در گوشی های پیشرفته بیش از 30 FPS می باشد .

6- سیستم عامل مجهز و انعطاف پذیر

mz158

این ویژگی بیشتر به گوشی های اندروید مربوط می شود زیرا سیستم عامل اندروید را می توان به روش های گوناگونی مطابق با سلیقه شخصی تغییر داد . دستگاه هایی که به iOS و یا ویندوز مجهز هستند تجربه ای یکسان را در اختیار کاربر می گذارند به همین دلیل است که تقریبا همه کاربرانی که از گوشی های غیر پیشرفته استفاده می کنند نظر یکسانی در مورد سیستم عامل های iOS یا ویندوز دارند . این ویژگی حتی در سیستم عامل اندروید نیز مشهود است به طور مثال اگر که این پلت فرم را در محصول ساده و پیشرفته یک سازنده بررسی کنید خواهید دید که دستگاه پیشرفته  ابزارهایی متفاوت را در اختیار دارد درصورتی که در محصول ابتدایی تنها به ارائه ابزار های اولیه و ضروری بسنده شده است .

7- عملکرد بهتر دوربین

mz159

دوربین و عملکرد آن نیز یکی از ویژگی هایی می باشد که در طبقه بندی گوشی ها تاثیرگذار است . مسلما مگاپیکسل بیشتر ویژگی تعیین کننده ای نیست . آنچه که در واقع قیمت یک محصول را می تواند افزایش دهد سنسورهای بزرگ تر و دیگر ویژگی های فنی گوشی است که آن را قادر می سازد تا تصاویر با کیفیت تری را در اختیار کاربر بگذارد . همه گوشی ها در زمانی که نور کافی وجود دارد کیفیت عکس برداری خوبی دارند اما زمانی که نور کم است تفاوت ها آشکار می شوند . تصاویر دوربین های گوشی های ساده در چنین موقعیت هایی نامطلوب می باشند و جزییاتی کم تری را در خود دارند .

8- عملکرد طولانی مدت باتری ، زمان کوتاه شارژ و قابلیت شارژ وایرلس

mz160

از آنجایی که گوشی های پیشرفته از نمایشگرهای بزرگ تری بهره می برند در ساخت آن ها از باتری های بزرگ تری نیز استفاده می شود . علاوه بر این که در ساخت این دستگاه ها از پردازشگر و سیستم عامل بهتری استفاده می شود ، عملکرد باتری این گوشی ها نیز طولانی تر است . از دیگر ویژگی های گوشی های پیشرفته می توان به مجهز بودن این محصولات به فناوری شارژ وایرلس و قابلیت شارژ سریع نام برد .

9- بهای بیشتر

mz161

  وجود داشتن همه ویژگی های فوق در یک محصول باعث می شود که قیمت بالاتری برای محصول تعیین شود . اکثر گوشی های پیشرفته در بازار با قیمتی بیش از 500 دلار به فروش می رسند درحالی که گوشی های ساده اغلب قیمتی کمتر از 200 دلار دارند . یک گوشی قیمت زیادی دارد زیرا عملکرد آن سریع تر است ، طراحی آن بهتر است ، ویژگی های نرم افزاری بیشتر و عملکرد باتری بهتری دارد و همچنین دوربین آن از همه نظر کارایی بهتری را در اختیار کاربر می گذارد .

می توانید برای پیگیری راحت تر اخبار به کانال تلگرام ما ملحق شوید .

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر