با رزبری پای برای خود پرینتر وایرلس بسازید

با رزبری پای برای خود پرینتر وایرلس بسازید

اگر پرینتر شما پر از سیم است و شما را کلافه می کند ولی نمی خواهید یک پرینتر جدید بخرید، می توانید از طریق زیر آن را به یک پرینتر وایرلس تبدیل کنید.شاید تکنولوژی وایرلس بهترین اتفاقی بود که در دنیای پرینت گرفتن افتاده است. کابل کمتر و انعطاف پذیری بیشتر در مورد مکانی که می توانید پرینتر خود را در آن قرار دهید، بسیار به درد بخور است.


شاید خریدن یک پرینتر خیلی گران قیمت نباشد، ولی شاید به اندازه کافی برای پرینتر قبلی خود پول خرج کرده اید و دیگر نمی خواهید این کار را بکنید. همچنین، شاید پرینتر قبلیتان قابلیت های ویژه ای داشته باشد و دلتان نمی خواهد آن را تغییر دهید.
راه حل این است که آن را وایرلس کنید. راه های زیادی برای این کار وجود دارد، ولی بهترین راه این است که از رزبری پای خود به عنوان سرور پرینتر استفاده کنید.

مزایای پرینت وایرلس
اگر تا به حال از پرینتر وایرلس بهره نبرده اید، بهتر است این کار را شروع کنید. در محل کار خود یک پرینتر بزرگ دارید که خیلی از آن استفاده نمی کنید؟ شاید کابل های آن مزاحمتان است.
با یک پرینتر وایرلس، می توانید پرینتر خود را به یک اتاق دیگر ببرید و کارهای خود را آنجا انجام دهید. با این روش فضایی که توسط پرینتر اشغال شده است را می توانید برای مصارف دیگر به کار ببرید. با استفاده از تکنولوژی وایرلس، شما می توانید از طریق هر دستگاه، لپ تاپ، تبلت و یا گوشی هوشمند پرینت بگیرید.
پرینت وایرلس، پرینت گرفتن را بسیار راحت و ساده می کند. و رزبری پای می تواند در این زمینه کمک رسان باشد.

آماده سازی برای پرینت وایرلس با رزبری پای
برای این کار، ابتدا لازم است که دانگل یو اس بی وایرلس را به رزبری پای خود متصل و آن را نصب کنید. همچنین باید از یک پرینتر یو اس بی استفاده کنید. شما می توانید کاری کنید که به صورت موازی با یک آداپتور موازی با یو اس بی از آن استفاده کنید، اما ممکن است به مشکل بر بخورید.
همچنین به یک کابل یو اس بی متصل بین پرینتر و رزبری پای نیاز دارید.
در آخر، یک سیستم عامل که خود می پسندید روی رزبری پای خود نصب کنید و آن را به روز کنید. ( اگر هنوز این کار را نکردید  NOOBS گزینه خوبی است) .
برای به روز رسانی،

sudo apt-get update


و سپس

sudo apt-get upgrade


را وارد کنید. این روش بر اساس یک سرور پرینت وایرلس که روی Raspbian اجرا می شود نوشته شده است.

پیکربندی رزبری پای به عنوان سرور پرینتر با CUPS
پس از اتصالات و نصب هر آنچه که لازم است، اولین کاری که باید بکنید این است که اطمینان یابید که پرینتر یو اس بی تان شناسایی می شود.


یک خط فرمان ( روی رزبری پای و یا از طریق SSH) باز کنید و

Lsusb

را وارد کنید. یک لیست از دستگاه های یو اس بی متصل پدیدار می شود و پرینتر شما را شناسایی می کند.
همچنین شما باید یک Samba، که نرم افزار به اشتراک گذاری فایل منبع باز است نصب کنید. می توانید این کار را با وارد کردن فرمان زیر انجام دهید:

sudo apt-get install samba

همه دستورالعمل های نمایش داده شده را دنبال کنید.
سپس نوبت به نصب CUPS  ( سیستم یونیکس معمول پرینت) می رسد. ( اما اول باید Samba را نصب کنید. )

sudo apt-get install cups


CUPS برای پرینتر شما درایور فراهم می کند. بسیاری از سازندگان درایور های لینوکس را ارائه می دهند، ولی در صورت عدم وجود آن، از CUPS استفاده کنید.
حال آماده اید که کاربر پیش فرض را به گروه ادمین پرینتر خود اضافه کنید.

sudousermod –a –G lpadmin pi

اضافه کردن پرینتر
سپس لازم است که پرینتر خود را روی رزبری پای نصب کنید. باStartX واسط گرافیکی کاربر را راه اندازی کنید، مرورگر را باز کرده و به 127.0.0.1:631 رفته، قسمت اجرا (Administration tab) را باز کنید.
گزینه Add new را انتخاب کنید، در قسمت های خواسته شده اطلاعات رزبین (Raspbian) خود را وارد کنید و سپس پرینتر خود را در لیست نمایش داده شده بیابید. به صفحه بعد بروید و دستگاه مورد نظر را در لیست بیابید. در صفحه بعد، جزئیات را تایید کنید و یک نام انتخاب کنید، سپس Share This Printer را تیک دار کنید و روی Continue کلیک کنید.


بسته به سازنده دستگاهتان، بارگذاری صفحه بعد ممکن است کمی طول بکشد. به این دلیل است که نام تمام درایورهای دستگاه های میزبان در حال بارگذاری می باشد. پس اگر یک پرینتر اچ پی دارید، شاید کارتان حسابی طول بکشد. همین که لیست دانلود شد، درایور پرینتر مورد نظر را انتخاب کنید ( که البته خود به طور پیش فرض انتخاب می شود) و ادامه دهید. روی Select Another Make/Manufacturer کلیک کنید و Raw را انتخاب کنید. می توانید بگذارید خود ویندوز از پس درایور برآید.
روی Add Printer کلیک کنید، سپس تنظیم گزینه های پیش فرض را انتخاب کنید. چند لحظه بعد، پرینتر آماده به کار می شود. برای اطمینان یافتن از کار کردن آن روی Maintenance کلیک کنید و Print Test Page را انتخاب کنید.

اتصال به رزبری پای از ویندوز
پس از همه کارهای انجام گرفته، باید اطمینان یابید که دسترسی به رزبری پای از طریق ویندوز امکان پذیر است تا بتوانید کار پرینت را شروع کنید.
می توانید این کار را با ویرایش پیکربندی سامبا در etc/samba/smb.conf /انجام دهید. می توانید این کار را در واسط گرافیکی کاربر انجام دهید، گرچه می توانید این کار را با یک ویرایشگر متن انجام دهید.
در ادامه

# CUPS printing.  See also the cupsaddsmb(8) manpage in the
# cupsys-client package.
printing = cups
printcap name = cups
[printers]
comment = All Printers
browseable = no
path = /var/spool/samba
printable = yes
guest ok = yes
read only = yes
create mask = 0700
# Windows clients look for this share name as a source of downloadable
# printer drivers
[print$]
comment = Printer Drivers
path = /usr/share/cups/drivers
browseable = yes
read only = yes
guest ok = no


را وارد کنید.
سپس، CTRL + W را فشار دهید تا " workgroup" را بیابید. و آن را به صورت زیر نصب کنید:

workgroup = your_workgroup_name
wins support = yes

وقتی که آن را ذخیره کردید، از واسط گرافیکی کاربر خارج شوید و سامبا را restart کنید.

sudo /etc/init.d/samba restart

پرینت را از ویندوز و مک OS X شروع کنید
وقتی که سامبا را restart کردید- که نباید بیش از چند دقیقه وقت بگیرد- می توانید به کامپیوتر ویندوز خود بروید و یک پرینتر جدید نصب کنید. با استفاده از Windows Explorer > Network چک کنید که رزبری پای قابل رویت است یا خیر.


به Control Panel > Hardware and Sound > Devices and Printers > Advanced printer setup بروید و منتظر بمانید تا سیستم اسکن شود. یک روش سریع تر این است که ورودی رزبری پای خود را در مشاهده شبکه ویندوز اکسپلورر گسترش دهید. که برای آن می توانید روی پرینتر کلیک راست کنید، Connect را انتخاب کنید، درایور پرینتر ویندوز خود را انتخاب کنید و پرینت بگیرید.
کاربران مک، می توانند از روش های عادی یک پرینتر اضافه کنند.
هر گونه مدیریت سرور پرینت را می توان از طریق http://[RPI.IP.ADDRESS.HERE]:631 انجام داد، که رابط وب ادمین پرینتر را روی هر کامپیوتر شبکه ببینید.

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر