کفش های شما گوشی شما را شارژ می کنند !

کفش های شما گوشی شما را شارژ می کنند !

متاسفانه این حقیقت وجود دارد که دویدن شارژ باتری تلفن های همراه را کاهش می دهد اما به زودی این امکان مهیا می شود که انرژی حاصل از دویدن گوشی های موبایل را شارژ کند . با تکیه بر فناوری جدید تولید و ذخیره سازی انرژی ، که توسط محققین دانشگاه ویسکانسین مدیسون ابداع شده است ، کفش های ما به زودی به یک منبع انرژی مبدل خواهند شد . یکی از مقاله هایی که سال گذشته در مجله Scientific Reports چاپ شد ، نشان داد که چگونه می توان حرکات انسان را دریافت کرد و از آن ها به منظور شارژ کردن گوشی همراه استفاده نمود . محققان از این فناوری برای ساختن کفش های شارژ کننده استفاده کرده اند .

از این کفش های می توان در ارتش استفاده کرد زیرا سربازان مجبور هستند که باتری های سنگینی را با خود حمل کنند تا بتوانند از بی سیم ها ، دستگاه های GPS و عینک های دید در شب خود استفاده نمایند . این فناوری همچنین می تواند در خدمت افرادی باشد که دسترسی محدودی به منابع تولید کننده انرژی الکتریکی دارند .

تام کروپنکین ، پروفسور مهندسی مکانیک دانشگاه ویسکانسین مدیسون ، می گوید : " پیاده روی انرژی زیادی تولید می کند . تخمین های نظری نشان داده اند که هر کفش می تواند چیزی در حدود 10 وات انرژی تولید کند که به صورت گرما تلف می شود . 20 وات انرژی مقدار زیادی است که می تواند به راحتی هر وسیله ی الکترونیکی را که از باتری تغذیه می کند ، شارژ نماید . کروپنکین و همکار وی ، اشلی تیلور ، معتقد هستند که این فناوری می تواند روند بازی را در دنیای انرژی تغییر دهد .

استفاده از انرژی جنبشی برای تامین انرژی وسایل مختلف ایده جدیدی نیست اما عملی ساختن این ایده همیشه پیچیدگی های خاص خود را داشته است . این مطلب اثبات شده است که در پیاده روی به دلیل کوتاه بودن مسیر جا به جایی و زیاد بودن نیروی پا ، جذب انرژی و تبدیل آن به انرژی مورد نیاز برای شارژ کردن یک دستگاه ، فرآیند پیچیده ای است . با وجود این تیم کروپنکین به دنبال روشی است که بتواند با استفاده از آن مستقیما حرکت مکانیکی را به انرژی الکتریکی مبدل سازد .

با استفاده از تکنیک الکترووت سازی معکوس (reverse electrowetting) محققان می توانند از یک مایع سیال و یک سطح دارای یک پوشش با ضخامت نانو استفاده کنند تا به طور مستقیم انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل نمایند . کروپنکین می گوید : " این تکنیک توان الکتریکی مورد نیاز برای شارژ کردن یک دستگاه را تولید می کند اما فاقد یک منبع تولید کننده انرژی دارای فرکانس بالا است . دستگاه هایی مانند موتورهای دوار و ارتعاشی این انرژی را تولید می کنند ، محیط انسان نیز پر از منابع تولید کننده انرژی مکانیکی دارای فرکانس کوتاه می باشد . انسان و انرژی مکانیکی تولیدی او یکی از این منابع می باشد . هدف ما استخراج انرژی از چنین منابعی است . "

کروپنکین و تیلور یک راهکار مبتکرانه دیگر را نیز برای حل مسئله خود پیدا کرده اند . این راهکار ، روش بابلر (bubbler method) می باشد . در این روش از دو ورق صاف که فاصله بین آن ها را یک مایع رسانا پر کرده است ، استفاده می شود . این تکنیک به حرکت رفت و برگشتی سیال وابسته است که بار الکترکی تولید می کند .

کروپنکین می گوید : " انرژی حرکتی انسان فرکانس بالای مورد نیاز برای تبدیل موثر انرژی را تامین نمی کند بلکه وظیفه تولید این فرکانس را در واقع تکنیک بابلر بر عهده دارد . هدف ما این است که از این فناوری در قسمت تخت کفش استفاده کنیم تا کفش ها به یک منبع شارژ کننده باتری مبدل شوند . برای ساخت چنین کفش هایی در تعداد انبوه هنوز باید تحقیقات زیادی انجام شود اما این قابلیت بهترین چیزی می باشد که تا به حال یک کفش به خود دیده است . "

می توانید برای پیگیری راحت تر اخبار به کانال تلگرام ما ملحق شوید .

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر