چرا فیس بوک ؟!

چرا فیس بوک  ؟!

علی رغم این که فیس بوک مجموعه ای از عادت های بد را نیز در خود دارد هنوز هم بیشتر افراد از آن استفاده می کنند اگر چه که استفاده از این شبکه گاهی مزایای چندانی ندارد !

درست است ، فیس بوک می تواند یک موجود آزار دهنده باشد مخصوصا در این زمان که شبکه های اجتماعی طرفداران زیادی پیدا کرده اند اما برخی از کاربران معتقد هستند که این شبکه هنوز یک دوست برای آن ها به شما می آید . در این نوشتار به بیان دلایلی که برای این عقیده مطرح شده ، پرداخته شده است .

یک ابزار خاص برای کسانی که در فاصله های دور هستند !

فیس بوک یک ابزار برای داشتن ارتباط با سایر کاربران می باشد و در این زمینه کاربرانی که در فواصل دورتری نسبت به یکدیگر زندگی می کنند ، استفاده بیشتری از این ابزار می برند . فیس بوک یک پنجره خاص برای دوستان و خانواده کاربران می باشد که امکان رد و بدل کردن فایل های مختلف را برای همه افراد ممکن می سازد و علاوه بر این کاربران می توانند با استفاده از آن در رویدادهای مختلف و خاص نظیر جشن تولد آشنایان خود نیز شرکت کنند . چنین کاربردهای فواصل موجود بین افراد را کم تر کرده است .

این شبکه اجتماعی کاربران را قادر می سازد تا نسبت به همه خبرهایی که در جهان ارتباطات رد و بدل می شود و همچنین همه تغییراتی که در جهان روی می دهد ، مطلع باشند . فیس بوک کاربردی راحت و ظاهری آشنا دارد و همچنین حس دور افتادگی را از کاربران خود جدا می سازد به این نحو که همه افراد می توانند با استفاده از آن نسبت به حال یکدیگر با خبر شوند .

بدون شک این رابطه الکترونیکی ضعف های خاص خود را دارد . به طور مثال این شبکه می تواند مانند یک مانع ارتباطی عمل کند به این نحو که وابستگی شدیدی بین کاربران خود و مکان هایی که این افراد در آن ها زندگی نمی کنند ایجاد کند و مانع این شود که کاربران با محیط جدیدی که در آن ساکن هستند و افرادی که در آن محیط حاضرند ، ارتباط داشته باشند . ساختن یک زندگی اجتماعی و ارتقاء دادن آن ، کار تمام وقت و ازدواج کردن زندگی را به اندازه کافی سخت و پر مشغله می کند که شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک از طریق گسترده سازی ارتباط می توانند آن را بغرنج تر کنند . به طور مثال چرا باید یک شخص دوستان جدیدی پیدا کند وقتی که ارتباط شدیدی با یک گروه از افراد دارد ؟

رابطه داشتن با دوستان نه چندان صمیمی !

فیس بوک شما را قادر می سازد تا با افرادی که حضور چندان پر رنگی در زندگیتان ندارند ، ارتباط داشته باشید . فرضا اگر که دوستانی دارید که ازدواج کرده اند و صاحب فرزند می باشند و بتوانید بعد از مدتی طولانی با آن ها ملاقاتی داشته باشید طبیعتا فرصت چندانی جز برای خوردن یک قهوه و یا داشتن گپی کوتاه نخواهید داشت اما فیس بوک شما را قادر می سازد تا ببینید که این افراد چگونه در طول یک بازه زمانی به طور مثال 20 ساله که از شما دور بوده اند ، تغییر کرده اند . فیس بوک می تواند همه جواب های این سوال که " دوست دارم بدانم در طول این مدت چه کارها کرده ای ؟ " را به شما بدهد .

ارسال تصاویر

گاهی کاربران دوست دارند که تصاویر لحظه به لحظه سفرهای خود را به اشتراک بگذارند . این امکان را فیس بوک فراهم می کند . برخی از افراد نظیر عکاسان از این قضیه بیشترین منفعت را می برند زیرا می توانند تصاویر خود را با کاربران و گروه های مختلف به اشتراک بگذارند و در مورد کیفیت کار خود از نقطه نظرهای مختلف بازخورد بگیرند . فیس بوک از این طریق باعث می شود که با دیدگاه دیگران نیز آشنا شوید و از این راهبرد به ایده های جدیدی برسید . 

و ... !

شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک کاربران را قادر می سازد تا رابطه های گسترده ای با آشنایان خود برقرار کنند و از این طریق در مورد مسائل مختلفی با یکدیگر به گفت و گو بپردازند . 

ویژگی های فوق مزایای بسیار بزرگی محسوب می شوند که استفاده از فیس بوک را ترغیب می کنند . البته باید به این نکته توجه داشت که استفاده صحیح و توانایی کنترل میزان وابستگی به شبکه های اجتماعی همیشه از اهمیت خاصی برخوردار بوده است و نکته مهم تر این که داشتن روابط غیر الکترونیکی همیشه جنبه های مثبت بیشتری در مقایسه با روابط الکترونیکی داشته است !

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر