پنج فرمان مفید و کاربردی ویندوز برای کار شبکه

پنج فرمان مفید و کاربردی ویندوز برای کار شبکه

برخی فرمان‌ها فقط در خط فرمان اجرا می‌شوند و یا اجرای آنها در خط فرمان ساده تر و در دسترس‌تر است.

خط فرمان برای کاربرهای قدیمی‌تر کامپیوتر چیز چندان غریبه‌ای نیست. برای رسیدن به خط فرمان کافی است تا فرمان "CMD" را در"RUN" ویندوزهای قبل از ۸ و در ویندوز ۸ فرمان "Command" را در "Run" اجرا کنید تا بتوانید به خط فرمان دستری پیدا کنید. همچنین می‌توانید آنها در"PowerShell" نیز اجرا کنید.

 

ipconfig

به وسیله‌ این فرمان می‌توانید به سرعت "IP" خود را پیدا کنید. کافی است تا همین فرمان را در"Command Prompt " اجرا  و کلید اینتر را فشار دهید. همچین این فرمان "gateway" پیش فرض شما را هم به شما نشان خواهد داد.

ipconfig /flushdns

اگر شما "DNS" خود در ویندوز را تغییر داده باشید، ممکن است کمی نیاز به زمان باشد تا "cache" موجود در حافظه جایگزین شود. با استفاده از این فرمان ویندوز"cache"را حذف و از "DNS" جدید استفاده خواهد کرد.

ping

اجرای فرمانی مانند "ping google.com" باعث خواهد شد تا ویندوز پکت‌ها را به سمت گوگل ارسال کند و پاسخ گوگل به آنها را به شما نشان دهد تا اطمینان حاصل کنید که گوگل به درخواست شما پاسخ می‌دهد. می‌توانید به جای "google.com" آدرس "IP" یک کامپیوتر در شبکه‌ خود را نیز وارد کنید. اینکار زمانی مفید است که بخواهید از پاسخ دادن آن کامپیوتر به درخواست‌های خود اطمینان حاصل کنید.

tracert

اجرای فرمان "tracert google.com" به شما مسیری را که برای رسیدن به گوگل طی شده است؛ نشان خواهد داد. اگر شما برای در دسترسی داشتن به یک وب‌سایت دچار مشکل باشید این فرمان به شما نشان خواهد داد که مشکل از کجاست. بد نیست آن را روی یک وب‌سایت فیلتر شده آزمایش کنید.

netstat -an

دستور "netstat" بسیار مفید است که به شما همه نوع آمار استفاده از شبکه را نمایش خواهد داد که البته با پارامتر‌های گوناگونی قابل اجرا است. یکی از پارامتر‌های "netstat" استفاده از"netstat -an" است که یک لیست از تمام اتصالات شبکه های باز را بر روی کامپیوتر شما، همراه با پورت آنها نمایش خواهد داد.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر