Raspberry Pi از پشتیبانی OpenGL برخوردار می شود

Raspberry Pi  از پشتیبانی OpenGL برخوردار می شود

سازمان Raspberry Pi همچنان به اعمال محدودیت های محاسبات تک بوردی ادامه می دهد. این ماه، پشتیبانی آزمایشی OpenGL را به سیستم عامل Raspbian خود افزوده است.

 OpenGL یک API گرافیکی پیشرفته است که توسط طیف گسترده ای از برنامه های کاربردی استفاده می شود. این API در بازی ها، ویرایشگرهای عکس، برنامه های کاربردی CAD، مرورگرهای وب و بسیاری جاهای دیگر استفاده می شود. و، این بخاطر ویژگی کراس-پلت فرمش است. این API در برنامه های ویندوز، مکینتاش، لینوکس و در دستگاه های دستی محبوب است.
 OpenGL توسط گرافیک های سیلیکون طراحی شده و به عنوان معیاری باز در اوایل 1990 منتشر شد. از آن زمان، از  پشتیبانی قوی  تولید کنندگان سخت افزار، توسعه دهندگان سیستم و برنامه نویسان نرم افزار لذت می برد.


مزیت آن برای برنامه نویسان برنامه بسیار زیاد است. این API با یک رابط کاربردی برایشان مهیا می شود که آنها می توانند وظیفه  پیچیده ای از گرافیک 3D   و 2D  را به سیستم کامپیوتری دیگری انتقال دهند. در عوض، آنها توابع و ویژگی های ارائه شده توسط OpenGL  را صدا می زنند و استفاده می کنند. این بدان معناست که آنها می توانند بر ویژگی های نرم افزار در حال توسعه خود بدون نیاز به تولید مجدد "رندر کردن گرافیک" تمرکز  کنند. (رندر کردن گرافیک یا graphics rendering به پروسه تولید تصویر از مدل 2D و 3D گفته می شود).
پشتیبانی از OpenGL  هنوز هم در حال رشد است، با WebGL  به وب و برنامه های کاربردی جاوا اسکریپت آورده می شود. و مانند تلفن ها و تبلت ها  قوی تر می شود، برنامه نویسی در OpenGL بر روی این دستگاه ها بسیار مهم تر می شود. به عبارت دیگر، در حال حاضر توسعه  OpenGL مهارت بسیار خوبی برای یادگیری است.
هر پلت فرمی OpenGL  را به روش خودش پیاده می کند، اما رابط کاربری اکثرأ همان است. در تئوری، این بدان معناست که همان کد را می توان روی هر پلت فرمی استفاده کرد (البته همیشه حالات و هشدارهای حاشیه ای وجود دارد).
نتیجه گیری برای علاقه مندان به Raspberry Pi 
از یک جهت Raspberry Pi  به معنی پشتیبانی بهبود یافته برای طیف وسیع تری از بسته های نرم افزاری است. برنامه های کاربردی که نیاز به  OpenGL  دارند، بدون آن نمی توانند کار کنند، به طوری که برخی از برنامه ها و بسته هایی که نمی توانستند روی یک Pi اجرا شوند، اکنون قادر به اجرا هستند.
البته، دلیل اصلی مردم برای خرید یک Raspberry Pi این است که آنها می توانند آزمایش و اختراع کنند، و اکنون آنها قادر خواهند بود که از مزایای همان رابط  OpenGL که بر روی توزیعهای لینوکس دسکتاپ در دسترس است، استفاده کنند.
اما، اضافه کردن پشتیبانی OpenGL  قدرت پردازش Pi تان را به طور جادویی ای بالا نمی برد. این رابطی است که کار گرافیکی را از برنامه به بخشی از نرم افزار انتقال می دهد. در نهایت، آن  کار باید توسط شخصی انجام  شود - یا توسط یک CPU یا GPU . بنابراین، پشتیبانی  OpenGL به این معنی نیست که شما قادر به اجرای بازی های پیشرفته 3D  و یا برنامه های CGI هستید.
هنوز هم اخبار هیجان انگیزی برای علاقه مندان به  Piاست، که دنیایی از آزمایشات و یادگیری تجارب را به روی آن ها باز می کند. پردازنده ها و GPU ها همچنان قوی تر و ارزان تر از همه دوران ها هستند. چه کسی می داند که نسل بعدی ماشین های Raspberry  قادر به انجام چه کارهایی خواهد بود؟

 

منبع خبر: linuxjournal

فاطمه بهزادی

فاطمه بهزادی

فاطمه بهزادی کارشناس ارشد نرم افزار هست. تحقیق و مطالعه ی تکنولوژی های جدید رو دوست داره. اوقات فراغتش رو با ماهیگیری،کوهنوردی و دوچرخه سواری می گذرونه. ایمیل ارتباطی: fbehzadi0@gmail.com


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر