PS4 جدید : آنچه در مورد بروزرسانی ' PS4.5 ' پلی استیشن سونی می دانیم !

PS4 جدید : آنچه در مورد بروزرسانی ' PS4.5 ' پلی استیشن سونی می دانیم !

محصول جدید پلی استیشن 5 نیست ؛ شایعه شده که سونی همه توان خود را برای ساخت و ارتقاء یک کنسول جدید بر مبنای پلی استیشن 4 گذاشته است که احتمالا همین امسال از آن رونمایی می شود . با خواندن این خبر نسبت به همه جزییاتی که تا به حال در مورد این کنسول منتشر شده ، اگاه می شوید .

سیکل بروزرسانی کنسول های بازی در مقایسه با سیکل بروزرسانی گوشی های همراه بیشتر به تغییرات زمین شناسی شباهت دارد . تا به حال عمر هر کنسول بازی بین 5 تا 7 سال بوده است که پس از این دوره سازنده کنسول یک مدل جدید را به عنوان جانشین مدل قبلی معرفی می کند . ممکن است که تغییرات در حال پیاده سازی باشند اما شایعه ها از این امر حکایت می کنند که سونی و احتمالا مایکروسافت در نظر دارند پلت فرم جدید خود را با فاصله ای کمتر از چهار سال نسبت به زمانی که محصول کنونی این شرکت ها وارد بازار شده ، در معرض عموم قرار دهند . 

بعد از انتشار اولین موج از شایعه ها توسط یوروگیمر ( Eurogamer ) و کوتاکو ( Kotaku ) ، ژورنال وال استریت در قالب یک گزارش اعلام کرد که یک کنسول پلی استیشن جدید با ظرفیت ارائه تجربه بهتری از بازی های پیشرفته در راه است . به نظر می رسد که کنسول جدید تفاوت های زیادی با هدست واقعیت مجازی سونی ( PlayStation VR ) که قرار است تا چند ماه آینده وارد بازار شود ، دارد . در مورد این هدست باید گفت که کاربران برای استفاده از آن باید یک  کنسول پلی استیشن 4 داشته باشند .

پلی استیشن جدید که از آن با نام های زیادی مانند PS Neo ، PS4k و PS4.5 یاد می شود از نظر قابلیت های توانی و گرافیکی ارتقاء یافته است و می تواند هدست VR سونی را نیز پشتیبانی کند . شایعه های منتشر شده همچنین از این امر حکایت می کنند که سونی می خواهد به ساخت کنسولی که هم اکنون در بازار عرضه شده است نیز ادامه دهد از این رو می توان گفت که پلت فرم جدید بیشتر حکم یک برگ تازه از دفتر کنسول های بازی سونی را دارد تا یک پلت فرم کاملا جدید ! 

رونمایی و تاریخ عرضه

می دانیم که سونی می خواهد قبل از عرضه هدست VR خود { در ماه اکتبر سال 2016 ( 10 مهر تا 10 آبان ) } از کنسول جدید رونمایی کند . برخی می گویند که سازنده ژاپنی در ماه ژوئن ( 12 خرداد تا 10 تیر ) از محصولات خود رونمایی می کند و سپس چند ماه بعد کنسول جدید را وارد بازار می سازد اگرچه که سونی هنوز هیچ جزییاتی را در مورد تاریخ رسمی رونمایی از محصول خود و عرضه عمومی آن منتشر نکرده است . 

مشخصات فنی

از نظر تئوری می توان گفت که پلی استیشن 4.5 ورژن ارتقاء یافته پلی استیشن 4 است که می تواند بازی های ساخته شده برای نمایشگرهای 4K را نیز پشتیبانی کند . یکی از تحلیل گران برجسته یوروگیمر گفته است که کنسول جدید می تواند نسل کنونی و همچنین نسل آینده مدیا HD اولترا را نیز پشتیبانی کند و علاوه بر این می تواند پردازشگرها و واحد های پردازش گرافیکی نیمه عادی AMD را هم با پردازشگر کنسول یکپارچه سازد . 

جیانت بامب ( Giant Bomb  ) لیست دقیق تری از مشخصات این کنسول منتشر کرده است . در این لیست ذکر شده که پلی استیشن 4K از یک پردازشگر هشت هسته ای2.1GHz  جگوار AMD و یک رم 8 گیگابایتی GDDR5 بهره می برد . ژونال وال استریت و چند واحد خبرگزاری دیگر نیز گفته اند که پلی استیشن 4.5 کاملا کنسول های قبلی سونی را پشتیبانی می کند و در کنار پلی استیشن 4 در بازار عرضه می شود .

به عبارت دیگر بازی هایی که در بازار وجود دارند روی هر دو کنسول اجرا می شوند البته با این تفاوت که کنسول جدید کیفیت و رزولوشن بهتری را در اختیار کاربر می گذارد . در گزارش منتشر شده توسط جیانت بامب ذکر شده است که پلی استیشن جدید بازی های خاص خود را ندارد به این نحو که همه بازی ها پشتیبانی محیطی یکسانی را خواهند داشت و بازیکنان هم به یک شبکه پلی استیشن وارد می شوند . 

برخی ساخت پلی استیشن 4.5 را به علاقه سونی به فروش تلويزيون های 4K ربط داده اند . این فرضیه نیز مطرح شده است که نسل بعدی پلی استیشن ها می توانند استریم سازی 4K سرویس هایی مانند نت فلیکس را نیز پشتیبانی کند . 

علاوه بر این ممکن است که گرافیک قوی تر پلی استیشن جدید بتواند تجربه بهتری از استفاده از هدست های جدید VR سونی را هم در اختیار کاربر بگذارد . این قابلیت می تواند نقطه مقابل گفته های خبرگزاری فوربس (  Forbes ) باشد که اعلام کرده بود که توانایی کنسول جدید در این زمینه هیچ فرقی با توانایی کنسول پلی استیشن 4 ندارد .

قیمت

بعد از عرضه مدل قدرتمند پلی استیشن 3 در آمریکا با قیمت 499 دلار ( و عرضه مدل پیشرفته تر این کنسول با قیمت 599 دار ) ، سونی محصولات خود را با قیمت پایین تری وارد بازار کرد . به طور مثال سازنده ژاپنی کنسول پلی استیشن 4 را با یک برچسب قیمت 399 دلاری وارد بازار کرد اما کاربران هم اکنون می توانند این پلت فرم را با قیمت 349 دلار نیز خریداری کنند . البته همین کاهش قیمت دلیل فروش دو برابر پلی استیشن 4 در مقایسه با ایکس باکس وان بود .  

پلی استیشن 4.5 قرار است با مشخصات فنی بهتری وارد بازار شود . برخی می گویند که سونی می خواهد رم پلت فرم جدید را ارتقاء دهد و سرعت پردازشگر آن را نیز چهار برابر کند . با توجه به چنین قابلیت هایی می توان انتظار داشت که قیمت بالاتری نیز برای این دستگاه در نظر گرفته شود ؛ اگرچه که سازنده ژاپنی تنها تا زمانی می تواند کنسول جدید را با قیمت بالا عرضه کند که پلی استیشن 4 را با قیمت کنونی و یا حتی قیمتی ارزان تر در اختیار خریداران محبوبش قرار دهد . 

منبع خبر: cnet

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر