ردیاب تناسب اندام را فراموش کنید: سنسورهای تعرق دقیق ترند

ردیاب تناسب اندام را فراموش کنید: سنسورهای تعرق دقیق ترند

محققان در حال تحقیق روی سنسورهای تعرق هستند که با استفاده از عرق بدن اطلاعات بسیار مفیدی را در مورد سلامت و وضعیت بدن ارائه می دهد. البته این سنسورها هنوز به بازار نیامده اند، اما بسیار دقیق تر از ردیاب های تناسب اندامی که در بازار موجود می باشند هستند.

تکنولوژی های پوشیدنی ردیاب تناسب اندام این روزها خیلی پر طرفدار شده اند. این سنسورها می توانند میزان فعالیت های بدنی شما را اندازه گیری کنند: فاصله ای که طی کرده اید، تعداد قدم هایی که برداشته اید، میزان کالری که سوزانده اید و غیره. 
بهترین قسمت آن این است که بیشتر این تکنولوژی های پوشیدنی را می توان دور مچ دست پیچید و آن ها بدون نیاز به ورودی دستی کار خود را انجام می دهند. نیازی نیست که چیزی را روشن کنید و یا به دستگاه بگویید فعالیت شما را نظارت کند- به صورت خودکار خودش این کار را انجام می دهد. 
با این حال، اگر قبلا از ردیاب تناسب اندام استفاده کرده اید، می دانید بزرگترین مشکل آن ها چیست: خیلی دقیق نیستند. همیشه تعداد قدم های درست و یا میزان کالری سوزانده شده و یا مدت زمانی که فرد در حال فعالیت بوده است را اندازه گیری نمی کنند. 


اما هنوز جای امید هست. نوع جدیدی از تکنولوژی های پوشیدنی به زودی به بازار می آید که برای حساب کردن اطلاعات مهم در مورد سلامتی به میزان عرق فرد بستگی دارد. شاید کمی چندش آور به نظر می رسد، اما با داده درست، و محصولات پاک کننده! مزایای این دستگاه می توانند ارزشش را داشته باشند. 
فقط اطلاعاتی که این دستگاه جمع آوری می کند، مانند سطح سدیم، پتاسیم، گلوکز و لاکتات مهم نیست، بلکه این دستگاه بسیار دقیق است. تکنولوژی های پوشیدنی ردیاب عرق بسیار دقیق تر از ردیاب های تناسب اندام مدرن هستند. 
با پنجمین قطره عرق، این سنسورها می توانند اطلاعات زیادی را در مورد کسی که آن را پوشیده به دست آورند، این که آب بدنش کم شده ، به اندازه کافی تمرین دارد و یا این که میزان سدیم و گلوکز بدنش بالاست. 

دلایل استفاده از سنسورهای عرق 
البته، تکنولوژی های پوشیدنی ردیاب عرق مزایای بسیار بیشتری از دقیق بودن دارند و بسیاری از این مزایا بسیار کارآمد هستند. اگرهنوز نسبت به این محصول بی میل هستید و یا شک دارید ممکن است با خواندن ادامه این مقاله نظرتان عوض شود. 
1-    تحقیقات فردی 
با توجه به اطلاعات زیادی که تکنولوژی های پوشیدنی ردیاب عرق می توانند جمع آوری کنند، می توان از آن ها برای تحقیقات و نظارت فردی استفاده کرد، که نه تنها به درد ورزشکاران بلکه به درد همه می خورد. 
در حالی که هنوز هیچ گونه اپلیکیشن سنسور عرق در بازار موجود نیست، آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی هوایی در سال گذشته پچ سنسور عرق و اپلیکیشن خود را با موفقیت آزمایش کرده است. آن ها در حال حاظر در تلاش برای ارتقا نشانگرهای زیستی اضافی برای گجت است، که به کاربران اجازه می دهد داده های سلامتی بیشتری را نظارت کنند. 
علاوه بر نظارت بر فعالیت هایی مانند قدم ها، متر پیموده شده و یا ضربان قلب، این سنسورهای عرق به شما اجازه می دهند تا اطلاعات پیچیده تری را در مورد خود دریابید. 
یکی دیگر از مزایای این دستگاه نیاز نداشتن به الگو حرکتی خاص است. 

2-    تطبیق پذیری سنسور 
تکنولوژی استفاده شده در تکنولوژی پوشیدنی ردیاب عرق- مانند مدل هایی که توسط محققان دانشگاه برکلی، استنفورد و کالیفرنیا ساخته شده اند – همه کاره و تطبیق پذیر هستند. 
این سنسورها آنقدر کوچک و انعطاف پذیر هستند که می توان آن ها را در انواع مختلف لباس، از جمله کلاه، پیراهن و حتی جوراب گذاشت. این حق انتخاب بسیار خوب است چرا که به افراد این امکان را می دهد که حق انتخاب بیشتری داشته باشند و فقط ناچار نباشند دستگاه را به مچ خود ببندند. 


وقتی که تیم تحقیقاتی دانشگاه کالیفرنیا، برکلی و استنفرد تحقیقات خود را به سرانجام رساندند، از سنسورها در هدبند ورزشی قرار دادند و داده های دقیقی را در اپلیکیشن دریافت کردند. شاید هدبند چیزی نباشد که شما به آن علاقه داشته باشید، اما این تحقیق نشان می دهد که گزینه های بیشتری برای پوشیدن وجود دارد که می توانید از بین آن ها انتخاب کنید. 

3-    هزینه پایین 
یک ویژگی بسیار عالی دیگر در تکنولوژی استفاده شده در ردیاب عرق این است که هزینه آن بالا نیست. به این معنی که در صورت نیاز می توان از انواع یک بار مصرف استفاده کرد. 
یک استیکر را در بدن خود قرار دهید، زمان ورزش آن را بپوشید و وقتی که کارتان تمام شد آن را دور بیاندازید. ساده و پاکیزه! 
باور می کنید یا خیر، یک شرکت به نام کن زن (Kenzen) دستگاه پوشیدنی ردیاب عرق که یک بار مصرف هم می باشد ساخته است و قصد فروش آن را دارد. پچ هوشمند ECHO یک پچ یک بار مصرف است که میزان آب بدن، اسید لاکتیک و کالری را با استفاده از عرق اندازه گیری می کند و این اطلاعات را از طریق بلوتوث به گوشی هوشمند منتقل می کند. 


پچ ECHO بسیار منحصر به فرد است چرا که آن را مستقیما روی بدن، زیر لباس قرار می گیرد. بنا بر وب سایت این شرکت، دلیل این انتخاب " دقت بالا و آنالیز قابل اعتماد عرق و علایم حیاتی است." پس از هفت روز، می توانید این پچ ها را دور بیاندازید، که البته طبیعت دوست نیز هستند. 
پچ هوشمند ECHO هنوز برای خرید موجود نیست ، و هنوز در وبسایت کن زن هیچ صحبتی از قیمت نشده است. با این حال، با توجه به یک بار مصرف بودن، ECHO می تواند یکی از ارزان ترین سنسورهای عرق موجود باشد. 
از طرف دیگر، اگر می خواهید سنسور عرقی داشته باشید که مجبور نباشید آن را دور بیاندازید، شاید بخواهید پچ های انعطاف پذیر پلاستیکی طراحی شده توسط دانشگاه کالیفرنیا و برکلی را امتحان کنید. 


این پچ های پلاستیکی را می توانید در هدبند ها و دستبند ها قرار دهید، و آن ها شما را از هرگونه تغییر در الکترولیت ها و متابولیت ها مطلع می کنند. 
با این حال، از آنجایی که هنوز این پچ های پلاستیکی برای مصرف عمومی وارد بازار نشده اند، نمی توان در مورد قیمت آن ها هیچ نظری داد. 

4-    اطلاعات پیشرفته در مورد سلامتی 
اطلاعاتی که از عرق خود می توانید در مورد سلامتی خود دریابید بسیار جالب هستند. به همین دلیل است که این تکنولوژی های پوشیدنی در نظارت بر سلامت انقدر کمک رسان هستند. 
اما چیزی که جالب تر است این است که می توان از آن ها برای چیزهای خیلی پیشرفته تر نیز استفاده کرد. برای مثال، علاوه بر نظارت بر آنچه اشاره شد، سنسورهای عرق می توانند برای کسانی که دچار بیماری هستند نیز بسیار کارآمد باشند. درست است که به دقت آزمایش خون نیست، ولی با این حال می تواند بسیار کمک رسان باشد. 
برای مثال با مطالعه مواد شیمیایی موجود در عرق، محققان می توانند اطلاعات مفیدی درمورد سلامت روان فرد دریابند. تحقیقات نشان داده اند که بعضی از نشانگرهای زیستی که در عرق موجودند با افسردگی رابطه مستقیم دارند. 
اگر مردم بتوانند الگو شیمیایی خود را دنبال کنند و بفهمند که بدنشان در چه وضعیتی قرار دارد، محققان می توانند اطلاعاتی در مورد سلامت روان و دیگر مشکلات دیگر به آن ها بدهند و شاید، راه های درمانی مفید تری را به آن ها معرفی می کردند. 


شما می توانید یک دستگاه پوشیدنی ردیاب عرق بپوشید- حتی اگر در طول روز فعال نیستد- تا نه تنها خود بلکه محیط را نیز نظارت کنید. اگر به مواد شیمیایی خطرناک برخوردید، همان لحظه متوجه خواهید شد. 

سنسورهای عرق پوشیدنی: آری یا خیر 
علاوه بر ردیاب عرق یک بار مصرف کن زن، تحقیقات بسیار زیادی در این زمینه در حال صورت گرفتن است. به این دلیل که دانشمندان و سازندگان تکنولوژی در تلاشند تا بفهمند این تکنولوژی چه قابلیت های دیگری دارد. 
این امکان وجود دارد که این تکنولوژی به زودی در دسترس همگان قرار گیرد و به زودی فراگیر شود. اما نمی توان گفت که چه زمانی. ممکن است ماه ها و یا سال ها طول بکشد. پس فقط می توانیم منتظر بمانیم. 

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر