تحول در The Internet of Things ( IoT ) و نتایج مثبت آن :

تحول در The Internet of Things ( IoT ) و نتایج مثبت آن :

انقلاب صورت گرفته در The Internet of Things ( IoT ) می تواند نوید دهنده ی پیشرفت های چشمگیری در دنیای تکنولوژی و صنایع وابسته به آن باشد . اما دو بخشی که بیش از همه از اینترنت اشیاء ( IoT ) بهره خواهند برد بخش حمل و نقل و بخش لجستیک ( تهیه و توزیع ) می باشند .

در طی ده سال گذشته همه ی کارخانجات و شرکت ها بدون استثنا در پی کاهش داده هزینه های حمل و نقل و توزیع کالا های خود بوده اند و در این مسیر از راه کار های مختلفی نیز استفاده کرده اند . این در حالی بوده است که اقدامات آنها اغلب سبب تحمیل هزینه های اضافی بر مشتریان و یا انداختن مسئولیت انتقال کالا ها به گردن سایر نهاد ها شده است .
خب به هر حال بحث بسته بندی و توزیع و حمل و نقل کالا ها کار بزرگی است که کارخانجات برای رقابت بهتر در بازار های جهانی مجبور به پذیرش مسئولیت آن هستند . اما با این وجود اینترنت اشیاء (the Internet of Things ) می تواند این کشمکش و دغدغه را راحت تر بکند ! IoT با نمایش واقعی ناوگان تندرو حمل و نقل و عملکرد آنها و نیز جا دار بودن و حجم اجناس انتقالی با آنها توانسته است پا به پای تولید کنند گان و مشتریان حرکت بکند و یاری رسان آنها باشد .
یک شبکه کلود سراسری که در دسترس همگان قرار دارد می تواند در کاهش نیروی کار انسانی و نیز دقت در زمان تحویل کالا آن هم بدون نیاز به دخالت انسان ها به عنوان بخش اصلی حمل و نقل ، تاثیرات شگرفی در دقت ، سلامت و سرعت تحویل کالا داشته باشد . زمانی که سفارشی به یک شرکت داده می شود ، با استفاده از اینترنت اشیاء و بدون نیاز به دخالت انسان سیستم می تواند نسبت به ثبت سفارش ، تهیه ی کالا ، بسته بندی ، بار زدن و انتقال و تحویل آن به مشتری اقدام نماید . همانطور که پی بردید با این کار سرعت انتقال هم بسیار بالا تر می رود .
علاوه بر این ها در هزینه های پرداختی مشتری و نیز بهره وری خود شرکت نیز تحولات مثبتی مشاهده خواهد شد و جنس ها هم سالم تر و سریع تر به دست مصرف کننده ی نهایی خواهند رسید .
پیشرفت ها و توسعه های بخش حمل و نقل با مدیریت ناوگان آن صورت می گیرد :
قطعا مدیریت ناوگان حمل و نقل اولین و مهمترین مطلبی است که در رابطه با خود حمل و نقل و لجستیک مطرح می شود . علی الخصوص اگر مورد بحث ما شرکت بزرگی باشد که تعداد زیادی از این ناوگان ها را در جاده های بسیاری وارد می کند تا کالا های شرکت را به دست مشتریان خود برساند . با دانستن اینکه یک ماشین حمل بار در کدام نقطه قرار دارد ، زمان تحویل کالای آن به مشتری چه مدت است و مسیر هایی که توسط راننده سپری شده است ، خواهد توانست اطلاعات مفیدی را در اختیار دارندگان شرکت ها قرار بدهد تا بدین وسیله بتوانند معایب و کاستی های موجود در بخش حمل و نقل و لجستیک خود را برطرف نمایند . در واقع بازخورد و فیدبکی که از این داده ها بدست می آید در بسیاری از موارد می تواند کمک کننده باشد .
SupplyChain247 عنوان می کند : " با اتصال این مؤلفه های حمل و نقل به یکدیگر و به دستگاه های موبایل ، تمامی کار ها می توانند مشاهده شده و نیز داده ها و یا تصاویر مربوط به آنها نیز با سایر نهاد ها به اشتراک گذاشته شوند . " در ادامه باز هم آمده است " این اتصال و مرتبط بودن مزایای دیگری نیز دارد و به عنوان مثال رانندگان خودرو های حمل کالا می توانند در مواقع ضروری با تکنسین های خود در ارتباط باشند . و این ارتباط فارغ از مساله ی زمان و مکان می تواند در مواردی مثل تعمیر ماشین آنها و یا بحث نگهداری از کالا هایی که در معرض خرابی قرار می گیرند بسیار مثمر ثمر باشد . این یعنی پاسخگویی سریع و برطرف کردن مشکلات حمل و نقل و لجستیک در کمترین زمان ممکن .
البته این مطلب تنها در رابطه با وسیله های نقلیه ( برای حمل بار ) و رسیدن به موقع آنها به مقصد نیست ، علاوه بر آن کارخانه داران می توانند با قرار دادن سنسور های مخصوص در درون این خودرو ها از قرار داشتن اجناس خاص در دما های مطلوب نیز اطمینان حاصل نمایند ، یا از آسیب ندیدن آنها مطمئن بشوند و امنیت آنها را نیز تامین شده بینند . باید اشاره کرد که این سنسور ها می توانند کاربرد های بسیار زیاد و متنوع دیگری نیز داشته باشند که می تواند نسبت به هر کارخانه و نوع تولیدات آن ونیز وسیله نقلیه و زیست بوم و ... متفاوت باشد .

 

منبع خبر: readwrite


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر