از روسیه همراه با MIPS : یک SOC، COM و یک کامپیوتر شخصیall-in-one

از روسیه همراه با MIPS : یک SOC، COM و یک کامپیوتر شخصیall-in-one

کمپانی روسی T-platforms یک کامپیوتر شخصی all-in-one که مبتنی بر تراشه های COM و SOC می باشد را عرضه کرده است که ویژگی های بسیار خوبی را برای کاربران فراهم کرده و توسط کمپانی Imagination Technologies نیز مورد پشتیبانی قرار گرفته است.

کمپانی T-platforms یک ماژول SF-BT1 و ترمینال Tavaloga و یک کامپیوتر all-in-one مبتنی بر آن را رونمایی کرد که لینوکس را روی تراشه SoC که دو هسته ای و مبتنی بر MIPS p5600 و Bikal-T1 می باشد اجرا می نماید.
شرکت Imagination Technologies یک لینوکس دبیان،  ترمینال Tavaloga  21.5 اینچی، سیستم all-in-one TB-T22BT و همچنین یک SF-BT1 COM مبتنی بر SMARC  که آن را تامین می کند معرفی کرد. هر دو دستگاه توسط کمپانی روسی T-platforms ساخته شده است. COM لینوکس را روی Bikal-T1 مربوط به کمپانی Baikal Electronics که اولین SoC تجاری برای استفاده از پردازنده های سری5 MIPS p5600 32 بیتی می باشد، اجرا می کند.
عکس
"سیستمی بر روی یک تراشه" یا همان SoC Baikal-T1 در واقع یک تراشه دو هسته ای 28 نانو ساخته شده از MIPS P5600 با نرخ کلاک 1.2 گیگاهرتز با کش سطح دو یک مگابایتی و تکنولوژی چندرسانه ای NEON 128 بیتی را در یک جا جمع کرده است. با مصرف انرژی کمتر از 5 وات Baikal T1 از رم DDR3 و نیزPCIe 3.0 ، SATA 6 گیگابایتی  و اترنت گیگا بیت و 10 گیاگابیتی پشتیبانی می کند. بقیه ی ورودی-خروجی ها شامل USB 2.0، GPIO، I2C، UART و SPI می باشند. SoC از سخت افزار مجازی P5600 بهره برداری کرده تا بتواند قابلیت کار کردن سیستم عاملها روی انواع ماشینهای مجازی مستقل را فعال نماید.
SF-BT1 COM
"کامپیوتر روی یک ماژول" یا همان COM SF-BT1 که متعلق به کمپانی  T-platforms می باشد بر روی Bailkal-T1 ایجاد شده تا بتواند بهترین کارایی را برای زیرساخت IoT، سیستم های کنترلی تعبیه شده، اتوماسیون صنعتی، خدمات سلامت و یا تجهزات شبکه فراهم آورد. این تراشه ی 80 در 82 میلی متری با SMARC 1.1 سازگار می باشد.
SF-BT1 هسته ی لینوکس 3.19 را Baikal-T1 1.2 گیگاهرتزی اجرا می کند. ماژول با یک رم DDR3-1600 با 2 تا 8 گیگا بایت ظرفیت و نیز ECC و همچنین یک فلش NAND تجهیز شده است. از ویژگی های آن یک واسط اترنت 10 Gbps همراه با پشتیبانی از XAUI، 10GBASE-KX4, and 10GBASE-KR و نیز دو پورت اترنت می باشد.
SF-BT1 واسطهایی را برای دو پورت SATA 3، یک USB 2.0 و یک اسلات PCIe Gen 3 X4 فراهم می کند. ورودی-خروجی های اضافی شامل 2+1 SPI، دو UARTs، سه I2C و 31x GPIOs بعلاوه ی GTAG و EJTAG می باشد. قابلیت سفارشی کردن و خدمات مشاوره نیز در دسترس است.
این ماژول از یک نمونه ی اولیه ی  prplSecurity پشتیبانی می کند. prplSecurity یک چارچوب متن باز توسعه داده شده توسط پروژه ی prpl کمپانی Imagination برای توسعه ی نرم افزارهای متن باز روی پردازنده های MIPS می باشد. prplSecurity  همانطور که کمپانی Imagination می گوید، می تواند API های متن باز را فراهم کند تا کنترل امنیت در سطح سخت افزار را مانند Root of Trust، بوت امن، هایپروایزر امن و ارتباطات داخلی ماشین مجازی امن را فعال کند.
ترمینال Tavolga TB-T22BT
همانگونه که ممکن است متوجه شده باشید، هیچ اشاره ای به GPU در Baikal-T1 SoC و همینطور هیچ صحبتی از واسطهای نمایشی در ماژول SF-BT1 نشده است. هنوز اولین محصول تولیدی T-platforms که بر اساس COM می باشد یک کامپیوتر شخصی all-in-one با ترمینال Tavolga TB-T22BT می باشد که وضوح full HD روی صفحه نمایش 21.5 اینچی IPS را فراهم می کند. T-platforms ظاهرا از تراشه ی گرافیکی SM750 تولید کمپانیSiliconMotion با 16 مگابایت حافظه استفاده کرده است.
Tavolga می تواند به عنوان یک Linux مستقل برای کامپیوتر و یا به شکل یک ترمینال و به عنوان یک سرویس گیرنده ی وب همراه با دسترسی از راه دور و با استفاده از پروتکل هایی چون RDP و VNC کار کند. T-platform همچنین در حال طراحی یک نسخه ی بیشتر فشرده از Tavolga بدون صفحه نمایش یکپارچه می باشد.
 ترمینال Tavolga که از آن در وب سایت T-platforms به عنوان ترمینال Meadosweet TB-T22BT یاد می شود، دبیان 8 را اجرا کرده، با رم های DDR3 بین 2 تا 8 گیگا بایت، 8 گیگا بایت NAND، یک اسلات SDT و یک SSD 2.5 اینچی دردسترس است. این کامپیوتر همچنین با 4 پورت USB 2.0، یک پورت PS/2، اسلات قفل Kensington، یک جک صوتی، بلندگوهای استریو و یک اسلات کارت هوشمند تجهیز خواهد شد.
شما می توانید از بین یک یا دو پورت اترنت گیگابایت انتخاب کنید. همچنین یک اسلات اختیاری، یک ماژول SFP (small form-factor  pluggable) که به گفته ی Imagination برای انتقال داده و نیز کاوش با سرعت بالا بسیار ایده آل است نیز وجود دارد.
ترمینال Tavolga TB-T22BT در دمای 0 تا 40 درجه ی سانتی گراد کار کرده و منبع برق AC با 110 تا 230 ولت و نیز 50 تا 60 هرتز نیز در دسترس است.
اطلاعات بیشتر
اطلاعات بیشتر را می توانید در وب سایت  Imagination blog announcement و همچنین صفحه ی محصولات ترمینال Tavolga و SF-BT1 در وب سایت کمپانی T-platforms بیابید. اطلاعات بیشتر راجع به Bailkal-T1 می تواند در صفحه ی Baikal-T1 مربوط به این کمپانی یافت شود.

 

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر