چگونه چند رایانه را تنها با یک صفحه کلید و ماوس کنترل کنیم ؟

چگونه چند رایانه را تنها با یک صفحه کلید و ماوس کنترل کنیم ؟

دیگر برای کنترل چند رایانه با یک صفحه کلید و ماوس به سوییچ های KVM و نرم افزارهای خاص نیازی نیست !

افرادی که زمان زیادی را با رایانه ها سر و کار دارند اغلب به طور حداقل از دو دستگاه استفاده می کنند تا بازدهی و سرعت کار خود را افزایش دهند با وجود این تعویض مداوم رایانه ها کاری خسته کننده می باشد مگر زمانی که از سوییچ های KVM کمک بگیرید تا بتوانید با یک ماوس و صفحه کلید چند رایانه را کنترل نمایید .

در این راهنما به شما گفته می شود که چگونه سه برنامه ویندوز را به گونه ای ساختار بندی و نصب کنید که بتوانید با استفاده از یک ماوس و یک صفحه کلید بیش از یک رایانه را در یک شبکه محلی بدون استفاده از سوییچ های KVM و یا دیگر سخت افزارهای خاص کنترل سازید . این سه برنامه ماوس بدون حریم ، سینرژی و چندگانگی می باشند .

ماوس بدون حریم ( Mouse without Borders )

زمانی که برای اولین بار از چنین ماوس هایی استفاده می کنید از شما پرسیده می شود که آیا نرم افزار را بر روی سیستم دیگری هم نصب کرده اید یا خیر . در این قسمت باید روی گزینه No کلیک کنید تا بتوانید با استفاده از کد امنیتی (Security Code  ) و نام ( Name ) رایانه خود به یک پنل دیگر برسید . زمانی که در حال نصب کردن ماوس بدون حریم بر روی رایانه دوم یا تابع هستید ، این پنجره را باز بگذارید . اگر که سوال فوق دوباره از شما پرسیده شد روی گزینه Yes کلیک کنید و سپس کد امنیتی و نام رایانه اصلی خود را وارد نمایید و سپس روی لینک کلیک کنید .

هم اکنون همگام سازی به گونه ای دو طرفه انجام شده است به نحوی که شما می توانید با استفاده از ماوس و صفحه کلید از رایانه اول ، رایانه دوم را کنترل کنید و بر عکس . در این روش ، در مقایسه با دو کاربرد پذیری دوم ، دیگر لازم نیست که برای ماوس بدون حریم تعریف کنید که کدام دستگاه سیستم سرور ( server ) و کدام دستگاه سیستم کلاینت ( client ) می باشد . 

سینرژی ( Synergy )

زمانی که عبارت Server or Client? سینرژی ظاهر می شود ، گزینه سرور را انتخاب کنید تا رایانه به عنوان سیستم اصلی ( سیستم کنترل کننده دستگاه دیگر ) انتخاب شود ؛ سپس سینرژی را روی ایستگاه کاری دیگر در شبکه محلی نصب نمایید تا این دستگاه به سیستم کلاینت ( رایانه ای که توسط رایانه اصلی کنترل می شود ) تبدیل شود . نقش رایانه ها ( سرور و یا کلاینت ) را می توانید از طریق پنجره اصلی عوض کنید . 

اگر که با هشدار امنیت ویندوز ( Windows Security Alert ) روبرو شدید اطمینان یابید که برای سینرژی دسترسی ایجاد کرده اید .

تنها کاری که باید بر روی رایانه سرور انجام دهید این است که روی گزینه استارت ( Start ) کلیک کنید ؛ بعد از انجام این کار رایانه صبر می کند تا سیستم های کلاینت متصل شوند . در این مرحله ، در سیستم کلاینت ، بر روی گزینه خالی روبروی Server IP کلیک کنید و سپس آدرس IP عمومی و محلی سیستم سرور را وارد سازید ( این آدرس ها در کنار آدرس های IP ، زیر گزینه سرور قرار دارند ) ؛ بعد از انجام این مراحل روی گزینه IP کلیک کنید . 

زمانی که سیستم کلاینت ، سیستم سرور را در شبکه محلی شناسایی کرد ، رایانه سرور یک پیام دریافت می کند که در آن شما می توانید به منظور مشخص کردن مسیر ( حاشیه ای که نشانه گر ماوس رایانه کلاینت را در آن وارد می کند ) سیستم کلاینت را کشیده و در شبکه رها کنید . هم اکنون روی گزینه Ok کلیک کنید .

چندگانگی ( Multiplicity )

بعد از نصب چندگانگی می توانید رایانه خود را به رایانه اصلی ، سیستمی که با آن سیستم های دیگر را کنترل می کنید ، مبدل سازید . بعد از طی کردن این مرحله چندگانگی را روی ایستگاه کاری دیگر موجود در شبکه محلی خود نیز اجرا کنید و آن سیستم را به رایانه دوم مبدل سازید تا بتوانید با استفاده از سیستم اصلی آن را کنترل نمایید .

زمانی که به پنجره اصلی رسیدید ، در سربرگ سیم لس ( Seamless ) روی گزینه Add computer  کلیک کنید تا یک پنل دیگر باز شود . در این پنل باید نام رایانه دوم و یا تابع را وارد سازید و یا رایانه مورد نظر خود را از بین رایانه های تابع انتخاب کنید ( برای این کار در بین رایانه های شناسایی شده در شبکه محلی که مراحل چندگانگی را طی کرده اند ، روی نام رایانه مورد نظر خود کلیک کنید . ) .

هم اکنون روی گزینه Add  کلیک کنید تا پنل پیکربندی باز شود . بعد از انجام این کار کد رمز رایانه دوم را وارد سازید و سپس نام رایانه دوم را با یک نام قابل شناسایی عوض کنید و با کلیک کردن بر روی گزینه Save تغییرات ایجاد شده را ذخیره سازید . هم اکنون در پنجره اصلی ، در قسمت شبکه ، نام رایانه دوم ظاهر شده و چندگانگی نیز اتصالات را ایجاد کرده است .

تنظیماتی که در سربرگ سیم لس وجود دارد با تنظیماتی که در سربرگ KVM قرار داده شده است ، تفاوت دارد . در حالت سیم لس ماوس به طور مستمر ، بدون نیاز به فعال کردن سوییچ خاصی ، به مانیتور رایانه های تابع منتقل می شود . اگرکه می خواهید از ظاهر شدن تصادفی نشانه گر ماوس جلوگیری کنید ، سربرگ KVM را باز کنید و سپس از قسمت پایین پنجره باز شده روی گزینه Add computer  کلیک کنید . در این مرحله نام رایانه دوم و یا تابع را وارد سازید ( در سربرگ سیم لس نیز همین مراحل باید تکرار شوند ) .

هم اکنون روی گزینه ای که در کنار حالت Enter KVM  قرار دارد کلیک کنید ؛ در این قسمت باید ترکیب کلیدی خود را که با استفاده از آن به رایانه دوم منتقل می شوید ، تعیین کنید . ترکیب کلیدی تعیین شده را در هنگام کار با رایانه فعال سازید تا یک پنل چندگانگی بزرگ باز شود ، سپس بر روی رایانه ای که می خواهید به آن متصل گردید کلیک کنید . شما همچنین می توانید روی گزینه Open sidebar  قرار گرفته در کنار کلید ترکیبی خود کلیک کنید تا از طریق منو کناری باز شده نام رایانه های متصل شده را مشاهده و روی رایانه مورد نظر خود کلیک نمایید . بعد از انجام این کار مانیتور رایانه انتخابی در یک پنجره بزرگ بر روی رایانه اصلی ظاهر می شود . در این مرحله می توانید درست به همان طریقی که به واسطه نرم افزار Teamviewer رایانه ای را کنترل می کنید ، دستگاه مورد نظر خود را کنترل سازید .

 

منبع خبر: softpedia

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

مصطفی

پنج‌شنبه, 01 خرداد 1399

بدترین آموزشی بود که در تمام عمرم دیدم. چقدر پیچیده ، گنگ و شاخه به شاخه . راحت تر توضیح بدین لطفا .

پاسخ

ثبت نظر