چین به دنبال ساخت آزمایشگاه در 3 کیلومتری زیر دریا!

چین به دنبال ساخت آزمایشگاه در 3 کیلومتری زیر دریا!

کشور چین قصد دارد یک آزمایشگاه استراتژیک را در عمق سه کیلومتری دریای جنوب چین بسازد.

ه گزارش سرویس علمی ایسنا به نقل از بلومبرگ، این پلت‌فرم دریایی در اعماق آب برای جستجوی منابع نفت و گاز و همچنین انجام عملیات نظامی استفاده خواهد شد.

این پروژه در برنامه اقتصادی پنج ساله کنونی چین قرار گرفته و رتبه شماره دو را در میان 100 اولویت علم و فناوری این کشور دارد.

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین ماه گدشته در یک نشست علمی ملی اظهار کرد: اعماق دریا حاوی گنج‌هایی است که ناشناخته و توسعه‌نیافته باقی مانده‌اند. به منظور دستیابی به این گنج‌ها، ما باید فناوری‌های کلیدی را برای دسترسی به اعماق دریا، اکتشاف و توسعه آن کنترل کنیم.

هنوز مشخص نیست این پلت‌فرم اعماق دریا چه زمانی ساخته خواهد شد و هزینه آن چقدر خواهد بود، اما موقعیت آن بسیار کلیدی است، چرا که دریای جنوب چین به عنوان یکی از راههای اصلی کشتیرانی در میان کشورهایی مانند چین، ویتنام و فیلیپین بسیار مورد مناقشه است.

چین مدعی کنترل بر روی بیش از 80 درصد این دریا بوده و هفت جزیره مصنوعی را به همراه بندرگاهها و تاسیسات راداری در آن ساخته است. توسعه یک ایستگاه دریایی برای کمک به حفاری دریا و عملیات نظامی احتمالی برای چین بسیار استراتژیک است.

یکی از اهداف این ایستگاه زیردریایی که میزبان دهها محقق برای یک ماه خواهد بود، کمک به چین برای تبدیل شدن به یک ابرقدرت جهانی تا سال 2030 است. این اخبار چند ماه پس از رونمایی از برنامه چین برای دیوار بزرگ زیردریایی آن منتشر شده که شامل شبکه‌ای از حسگرها برای کمک به تشخیص زیردریایی‌های آمریکایی و روسی در دریای جنوب چین است.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر