"چیپ" کامپیوتر کوچک 9 دلاری، زمینه را برای توسعه‌ی بسیاری برنامه و پروژه‌ی کامپیوتری فراهم کرده است.

"چیپ" کامپیوتر کوچک 9 دلاری، زمینه را برای توسعه‌ی بسیاری برنامه و پروژه‌ی کامپیوتری فراهم کرده است.

در واقع این کامپیوتر آخرین نمونه از کامپیوترهای ارزان و با سایز کوچک تا به امروز است. درست است که قیمت این رایانه‌ها بسیار کم است اما از نظر قابلیت کامل هستند.


در واقع این کامپیوتر آخرین نمونه از کامپیوترهای ارزان و با سایز کوچک تا به امروز است. درست است که قیمت این رایانه‌ها بسیار کم است اما از نظر قابلیت کامل هستند. چیپ مبتنی بر سیستم‌عامل لینوکس توسعه داده شده است اما قیمت آن در مقایسه با سایر محصولات این چنینی که مبتنی بر لینوکس هستند، بسیار پایین‌تر است. در واقع بر روی این میکرو کامپیوتر شخصی نسخه ویژه‌ای از لینوکس که رابط کاربری سبک و ساده‌ای دارد نصب شده است.
به عبارت ساده، چیپ کامپیوتری کوچک است که تمام ویژگی‌ها و قابلیت‌های لازم برای یک کامپیوتر را دارا است و توان پیاده‌سازی تمام کاربردهای پایه‌ی کامپیوتری را دارد. سرعت پردازنده‌ی آن یک گیگاهرتز است، حافظه‌ی 512 مگابایتی دارد و برای حافظه‌ی داخلی آن حجم 4 گیگابایت در نظر گرفته شده است. البته امکانات پایه‌ای مثل اتصال وای‌فای و بلوتوث هم دارد. به علاوه به کمک یک تنظیم‌کننده می‌توان آن را به یک صفحه نمایش با کیفیت بالا وصل کرد. مسلماً با چنین سخت‌افزاری، چیپ توان پردازشی بالایی نخواهد داشت، با این وجود توسعه‌دهندگان آن به کاربران اطمینان دادند که مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای کاربردی معروف همچون VLC Player، برنامه ویرایش تصویر GIMP، سوییت نرم‌افزاری LibreOffice  و همچنین نمونه سبک‌تر مرورگر کروم به نام Chromium به خوبی و بی هیچ دردسری بر روی آن اجرا می شوند.
از نظر منبع تغذیه، این کامپیوتر را می‌توان به کمک یک باتری 2.7 ولتی تغذیه کرد. سیستم‌عامل این کامپیوتر متن‌باز است.
کیس این کامپیوتر صفحه نمایشی به سایز 4.3 اینچ دارد، یعنی چیزی در حدود 11 سانتی‌متر، و برای آن صفحه کلید کورتی، رایج‌ترین نوع چیدمان صفحه‌کلیدهای امروزی، در نظر گرفته شده است. عمر باتری این کامپیوتر در حدود 5 ساعت است.
در صورتی که به تعداد زیاد از این کامپیوتر سفارش دهید، قیمت تک تک آن‌ها در این صورت کمتر از 9 دلار خواهد شد! البته چیپ در قالب پروژه‌ی "کیک استارتر" ارائه شده است که قیمت تعیین شده برای پیش خرید آن ۴۰ دلار تعیین شده است.
با وجود کامپیوترهایی با این ویژگی‌ها، کاربران قادرند پروژه‌های مورد علاقه‌شان را به کمک این کامپیوترها طراحی و پیاده‌سازی کنند. با کوچکتر شدن سایز و ارزان‌تر شدن تکنولوژی، افراد بیشتری کدزدن و علوم کامپیوتر را فرا خواهند گرفت. با این روند روزی خواهد رسید که حتی همین کامپیوترهای ارزان قیمت 9 دلاری، گران محسوب می‌شوند.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر