هر آنچه که باید در مورد اینترنت اشیا بدانید

هر آنچه که باید در مورد اینترنت اشیا بدانید

اینترنت اشیا چیزی است که نام آن را این روزها زیاد می شنوید. اما شاید برایتان سوال شود که این واژه یعنی چه و این تکنولوژی جدید تا کجا پیش رفته است. اگر هیچ چیز در این زمینه نمی دانید ، این مقاله را حتما بخوانید.

قفل هوشمند، ترموستات هوشمند، اتومبیل هوشمند- احتمالا نام بعضی از این ها را شنیده اید، و هر چه زمان بگذرد بیشتر در مورد آن می شنوید. اما این چیزها واقعا چه هستند و چه چیزی آن ها را هوشمند می کند؟ 
همه این دستگاه ها جزئی از یک مقوله در حال ظهور به نام اینترنت اشیا یا به صورت اختصاری IoT می باشند. در سطوح پایه، اینترنت اشیا به معنی اتصال هر شی که ما روزانه از آن ها استفاده می کنیم به اینترنت و به یک دیگر است. بعضی از مثال های اخیر اینترنت اشیا مخصولاتی مثل تشخیص دهنده دود  Nest Protect و قفل در August است. 
اما مانند هر تکنولوژی جدید دیگر، اینترنت اشیا می تواند برای کسانی که بان آن نا آشنا هستند، گیج کننده و تا حدی تهدید آمیز باشد، به خصوص وقتی که بحث درمورد استاندارد سازی، امنیت و حریم شخصی و این که همه شرکت ها تلاش می کنند که به این جرگه بپیوندند باشد. در این مقاله بیشتر درمورد ساز و کار اینترنت اشیا، چگونگی استفاده از محصولات آن در دنیای واقعی و بعضی از مشکلات و مسائل آن می پردازیم. 

اینترنت اشیا دقیقا چیست؟ 
ایده اصلی پشت این واژه که حسابی هم مد شده است این است که همه اشیا با قابلیت اتصال وایرلس طراحی شوند، به صورتی که بتوان آن ها را نظارت و کنترل کرده و از طریق یک اپلیکیشن موبایل آن ها را با اینترنت به هم متصل کرد. 
این اشیا بسیار متنوع می باشند، از تکنولوژی های پوشیدنی گرفته تا حتی لامپ ها و وسایل خانه ( مانند قهوه ساز، ماشین لباس شویی و حتی اتومبیل). اینترنت اشیا همچنین در بازارهایی مانند دارو سازی و محصولات تجهیزات پزشکی و همچنین حمل و نقل نیز به کار برده می شود. 

چگونه از اینترنت اشیا استفاده می شود و چگونه زندگی را ساده تر می کند؟ 
یکی از شناخته شده ترین مثال ها در مورد اینترنت اشیا ترموستات نست است. این ترموستات متصل به وای فای به شما اجازه می دهد که از راه دور دمای خانه را به وسیله دستگاه موبایل خود تنظیم کنید و همچنین الگوی رفتاری شما را برای ایجاد یک برنامه تنظیم دما یاد می گیرد. 
ارزش بالقوه این دستگاه این است که شما می توانید با خاموش کردن تهویه هوا از راه دور، در مواقعی که بیرون از خانه هستید و فراموش کرده اید آن را ببندید، در هزینه ها صرفه جویی کنید. نست به خاطر می سپارد که شما دوست دارید قبل از خواب دما را کم کنید ، و می تواند سر یک ساعت خاص این کار را برای شما انجام دهد. 
یک شرکت دیگر، اسمارت تینگز، که سامسونگ آن را در ماه آگوست خریداری کرد، انواع مختلف سنسور و کیت های خانه هوشمند را تولید می کند که می تواند چیزهایی مانند این که چه کسی وارد خانه و یا از ان خارج می شود را نظارت کند و شما را از احتمال نشت آب باخبر کند.


با پیشرفت روز افزون اینترنت اشیا و پیچیده تر شدن آن، ممکن است تصور کنید که ردیاب تناسب اندام شما فهمیده است که شما خواب مانده اید، برای همین به صورت خودکار لامپ ها و تلویزیون را روشن می کند. یا این که پیش از آن که به جاده بزنید، تقویم کاری شما بهترین مسیر را به شما معرفی می کند، و یا به بقیه پیام بفرستد. 
در ابعاد بزرگ تر، از اینترنت اشیا برای ردیابی چیزهایی مانند تعداد فضاهای موجود برای پارک کردن، کیفیت آب و هوا و ترافیک نیز می توان استفاده کرد. 

اینترنت اشیا چگونه کار می کند؟ 
سعی می کنیم که خیلی علمی صحبت نکنیم. اول، این که یک تکنولوژی زیر زمینی وجود دارد. امواج وایرلس متعددی که باعث می شوند این دستگاه ها توسط اینترنت به یک دیگر متصل شوند، که شامل امواج استاندارد شناخته شده تری مانند وای فای، بلوتوث کم انرژی، NFC و RFID و همچنین تعدادی دیگر که احتمالا در مورد آن ها چیزی نشنیده اید، مثل  ZigBee, Z-Wave و 6LoWPAN می شوند. 


خود اشیا نیز هستند، از سنسورهای حرکتی گرفته تا قفل در و یا لامپ ها. در بعضی موارد، ممکن است یک قطب مرکزی وجود داشته باشد که امکان اتصال دستگاه های مختلف را به یک دیگر فراهم کند. 
در نهایت، سرویس های ابری نیز می باشند که امکان جمع آوری و آنالیز داده را فراهم می کند تا افراد بتوانند بفهمند که چه اتفاقی در حال افتادن است و توسط اپلیکیشن موبایل خود کارهای لازم را انجام دهند. 
چه شرکت هایی روی اینترنت اشیا کار می کنند؟ 
در حال حاظر سوال ساده تر این است که چه شرکت هایی روی اینترنت اشیا کار نمی کنند. نام های بزرگی مثل سامسونگ، ال جی، اپل، گوگل و فیلیپس و همچنین بسیاری از شرکت های کوچک همه روی دستگاه های متصل تحقیق و کار می کنند. طبق آمار گفته شده است که تا آخر امسال حدود 4.9 میلیارد و تا آخر سال 2020 حدود 25 میلیارد دستگاه متصل به اینترنت مورد استفاده قرار خواهد گرفت. 

همه دستگاه های اینترنت اشیا می توانند با یک دیگر صحبت کنند؟ 
اینجاست که اوضاع کمی پیچیده می شود. با وجود شرکت های بسیاری که روی محصولات مختلف کار می کنند، تکنولوژی ها و پلت فرم ها، این که بتوان کاری کرد که همه دستگاه ها با یک دیگر ارتباط برقرار کنند اصلا کار راحتی نیست و می توان گفت امکان این که همه شرکت ها با هم سازگار باشند اصلا ممکن نیست. 
بسیاری از گروه ها از یک استاندارد خاص استفاده میکنند که قابلیت همکاری بین دستگاه های مختلف را ممکن می سازد. در بین آن ها می توان به  AllSeen Alliance اشاره کرد که اعضایی مانند کوالکوم، ال جی، مایکروسافت، پاناسونیک و سونی دارد، و همچنین Open Interconnect Consortium که پشتیبانی اینتل، سیسکو، جی ای، سامسونگ و اچ پی را دارد. 
در حالی که هدف همه آن ها یکی است، تفاوت هایی نیز وجود داردو برای مثال، OIC می گوید که AllSeen Alliance در زمینه امنیت و حمایت از مالکیت معنوی کم کاری کرده است. AllSeen Alliance می گوید که این مساله برای صد و ده عضوش تا به حال مشکل ساز نشده است. 


معلوم نیست که این کشمکش ها بر سر استانداردها به کجا می رسد، اما بسیاری معتقدند که در نهایت به جای یک استاندار خاص سه یا چهار استاندارد وجود خواهد داشت ( مثل iOS و اندروید). 
یک راه برای رهایی از این مشکل این است که یک قطب داشته باشید که چندین تکنولوژی وایرلس را پشتیبانی کند، مانند نمونه ای که اسمارت تینگز (SmartThings) ارائه داده است. 

این محصولات داده های زیادی را جمع آوری می کنند. آیا باید نگران امنیت و حریم شخصی بود؟ 
میزان مختلف داده های ذخیره شده توسط دستگاه های خانه های هوشمند، اتومبیل های متصل و تکنولوژی های پوشیدنی باعث شده است که خیلی ها نگران خطرهای احتمالی قرار گرفتن داده های شخصی در دست افراد اشتباهی می باشند. افزایش اکسس پوینت ها نیز به این خطرهای امنیتی دامن زده اند. 
کمیسیون تجارت فدرال نیز ابراز نگرانی کرده است و به شرکت ها توصیه کرده است که برای حفظ امنیت مشتریانشان چندین اقدام امنیتی انجام دهند. البته کمیسیون تجارت فدرال قدرت این را ندارد که شرکت ها را مجبور به اجرای قوانین کند، برای همین معلوم نیست که چند شرکت از توصیه های آن پیروی کنند. 
همه شرکت ها ادعا می کنند که اقدامات امنیتی را انجام می دهند، برای مثال شرکت اپل، از شرکت هایی که در محصولاتشان از پلت فرم هوم کیت استفاده می کنند خواسته است از رمزگذاری سرتاسر ، احراز هویت و سیستم حفظ حریم خصوصی استفاده کنند. این شرکت همچنین ادعا می کند که به هیچ وجه داده های شخصی مرتبط با تجهیزات جانبی هوم کیت را جمع آوری نمی کند. 

آیا الان زمان مناسبی برای خرید اینترنت اشیا است؟ 
گرچه ایده اینترنت اشیا سال هاست که وجود دارد، محصولات آن تازه به بازار راه یافته اند و هنوز راه زیادی مانده که باید طی شود. اما الان نیز محصولات خوبی در بازار موجود است. اگر می خواهید هم اکنون اینترنت اشیا بخرید، تحقیق کنید و فقط محصولات شرکت های معتبر را خریداری کنید. 

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر