باج افزار تلفن همراه، گوشی شما را بدجوری قفل می‌کند!

باج افزار تلفن همراه، گوشی شما را بدجوری قفل می‌کند!

هم رسان: این روزها باج افزارها (Ransomware) به طور گسترده گوشی‌های تلفن همراه را هدف قرار داده و تعداد کاربرانی که با باج افزار آلوده شده‌اند بسیار بالا است. اما هکرها بیکار ننشسته و دائماً به دنبال افزایش تعداد قربانیان بالقوه خود هستند.

به گزارش هم رسان، شرکت امنیتی کسپرسکی لب اعلام کرد در مقایسه با یک سال پیش، تعداد کاربرانی که با باج افزار درگیر شده‌اند تقریباً چهار برابر شده و این روند بسیار نگران کننده است. در گذشته باج افزارها فقط رایانه‌های شخصی را آلوده می‌کردند و با رمزگذاری تمامی اطلاعات داخل دستگاه و به گروگان گرفتن آن‌ها تقاضای وجه نقد یا باج می‌کردند. گاهی حتی با پرداخت باج، قربانیان می‌دیدند تمام داده‌های آن‌ها پاک شده است. بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و اداره های پلیس جزء قربانیان اصلی باج افزارها هستند.حالا هکرها شروع به تمرکز بر گوشی‌های هوشمند کرده‌اند. کسپرسکی با مطالعه‌ای که انجام داده متوجه شده کاربران آلمان، کانادا، انگلستان و ایالات متحده، جزو ۴ کشوری هستند که بیشترین درگیری با باج افزار در گوشی‌های هوشمند اندرویدی را داشته‌اند. بزرگ‌ترین خانواده باج افزار تلفن همراه که توسط این شرکت شناسایی شده Fusob نام دارد که مسئول ۵۶ درصد از حملات و هدف قرار دادن کاربران اندرویدی بوده است. باج افزار Fusob، خود را به شکل یک پلیر مالتی مدیا با نام xxxPlayer جا می‌زند که برای تماشای فیلم‌های پورن و مستهجن طراحی شده و قربانیان به طور ناخواسته آن را دانلود می‌کنند. پس از دانلود، Fusob دسترسی کاربر به گوشی تلفن همراهش را کاملاً مسدود می‌کند و برای برطرف کردن این مسئله تقاضای پرداخت ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار می‌شود. بیشتر قربانیان در آلمان بوده‌اند.این باج افزار دستگاه‌هایی که از زبان‌های اروپای شرقی و روسی استفاده می‌کنند را درگیر نخواهد کرد. کسپرسکی اشاره کرد اکثر باج افزارهای شناسایی شده به کدگذاری تمام اطلاعات دستگاه آلوده اقدام نمی‌کنند. زیرا صاحبان گوشی‌های هوشمند این کشورها، معمولاً از تمام اطلاعات خود در یک سرویس ابری پشتیبان گیری کرده‌اند، بنابراین به رمز درآوردن آن‌ها کار بی ثمری است. در واقع کاری که باج افزارهای گوشی‌های تلفن همراه انجام می‌دهند این است که مانع از دسترسی کاربران به برنامه‌ها و نرم‌افزارهای موجود در گوشی‌ها می‌شوند. اغلب قربانیان این نوع از باج افزارها با یک پیام باج خواهی بر روی صفحه نمایش گوشی خود مواجه می‌شوند که درآن نحوه پرداخت باج نیز شرح داده شده و کاربران برای استفاده از گوشی خود چاره‌ای جز پرداخت باج ندارند. هکرها به طور فزاینده ای در تلاشند پا را فراتر از رایانه‌های شخصی بگذارند و بهترین طعمه می‌تواند گوشی‌های هوشمند باشد که در دست بسیاری از مردم یک کشور دیده می‌شود. آن‌ها فقط به دنبال پول در آوردن هستند و قاعدتاً هر روشی که زودترآن ها را به پول برساند، بهتر خواهد بود. پیش بینی می‌شود در آینده شاهد افزایش حملات باج افزاری به ویژه بر روی دستگاه‌های اندرویدی، از جمله تلویزیون‌های هوشمند باشیم. برای جلوگیری از این نوع از باج افزار، کسپرسکی توصیه می‌کند کاربران به طور منظم نرم افزارهای خود را به روز رسانی و از تمام فایل های مهم خود نسخه پشتیبان تهیه نمایند. همچنین باید از دانلود هر چیزی از منابع غیر قابل اطمینان پرهیز کرده و صرفاً نرم افزارها و اپلیکیشن هایی را خریداری نمایند که مسائل امنیتی را به خوبی رعایت کرده است.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

سامان

جمعه, 15 مرداد 1395

هر کس از اطلاعات سری انگلیس در دنیا سر در بیاورد انگلیس به او باج میدهد این کار را برای این میکند که این اطلاعات سری بین مردم فاش نشود واوضاع در کشورهای تحت استعمار انگلیس بهم نریزد که انگلیس نتواند آن سیاست ها را در جهان پیاده کند

پاسخ

ثبت نظر