آیا می توان یک ایده را در ضمیر ناخودآگاه شخص پرورش داد؟

آیا می توان یک ایده را در ضمیر ناخودآگاه شخص پرورش داد؟

اگر فکر می کنید فیلم «تلقین» یا «Inception»، ساخته ی کریستوفر نولان در سال 2010، در واقع یک فیلم تخیلی بوده است، بهتر است در عقیده ی خود تجدید نظر کنید! طبق تحقیقی که اخیراً منتشر شده است، جایگذاری یک ایده ی پنهان در ذهن مردم، بدون آگاهی خودشان، ممکن است!

در تحقیقی که اخیراً صورت گرفته است، یک سری از افراد را با دستگاه «اف ام آر آی» مورد بررسی قرار داده اند. «اف ام آر آی» یا «تصویرسازی تشدید مغناطیسی کارکردی» مشهور به fMRI نام نوعی روش تصویربرداری در ام آر آی است. در این آزمایش، طی چند روز متوالی، ضمیر ناخودآگاه افراد به نحوی آموزش داده شده است که در صورت دیدن تصاویر سیاه و سفید راه راه، آن ها را به صورت قرمز رنگ ببینند.

به شرکت کنندگاه در این آزمایش، گفته شده است که سعی کنند فعالیت مغز خود را تنظیم نمایند. توضیح بیشتری به این فراد داده نشده است و فقط برای ارزیابی عملکرد آن ها، در هر سری تست، امتیازی مشخص می شد. زمانی که این افراد به رنگ قرمز فکر می کردند (در حالی که خودشان به این امر واقف نبودند)، امتیازات بیشتری دریافت می کردند. نهایتاً پس از 500 تلاش، شرکت کنندگان با دیدن تصاویر راه راه سیاه و سفید، رنگ قرمز بیشتری را مشاهده می کردند.

نتیجه ای که دانشمندان از اعمال این پروژه منتشر کردند این است که از آموزش عصبی بازخوردی (نوروفیدبک) می توان برای تقویت حافظه های انجمنی در مغز افراد استفاده کرد. حافظه های انجمنی، پس از اعمال آموزش لازم، برای ماه ها در ذهن افراد می مانند.

پروفسور تیکو واتنابه (Takeo Watanabe) که در دانشگاه برون (Brown University) در حوزه ی علوم شناختی، زبانی و روانی فعالیت دارد درباره ی این آزمایش گفت: "نتایج نشان می دهند که انسان ها قادر به ایجاد آموزش انجمنی در ناحیه ی بصری هستند. از آن جا که ناحیه ی بصری یکی از نواحی سرسخت و غیرتطبیقی به شمار می رود، پیش بینی می شود از این روش بتوان برای ایجاد یادگیری انجمنی در سایر نقاط مغز هم بهره برد"

پروفسور واتنابه، همچنین افزود: "از این روش می توان برای کاهش و یا حتی حذف خاطره های انجمنی خاص استفاده کرد. برای مثال می توان اثر خاطرات بدی که در دوران جنگ به شخص وارد شده را کاهش داد و یا حتی حذف کرد. همچنین، ما در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده ایم که بیماران اوتیسم، از نوعی اختلال در اتصالات بین نواحی مختلف مغز رنج می برند. استفاده از این روش جدید، ممکن است در آینده برای تغییر این ارتباطات مغزی و نرمال سازی آن ها، موثر واقع شود."

منبع خبر: digitaltrends

مریم بهزادی

مریم بهزادی

کارشناس ارشد هوش مصنوعی و رباتیک، علاقمند به فناوری و دنیای توسعه نرم افزار.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر