لطفا این کار را در خانه انجام ندهید !

لطفا این کار را در خانه انجام ندهید !

همیشه یک سری از کارها را نباید به تنهایی انجام دهیم و یا باید در هنگام اجرای آن ها از یک متخصص کمک بگیریم . تحریک سازی مغز به طور آنلاین توسط یک شخص غیر متخصص هم یکی از این فعالیت ها می باشد .

در روز هفتم ماه ژوئیه ( 17 تیر ) ، روز سالگرد علم عصب شناسی ، 39 عصب شناس از مرکز پزشکی بت اسرائیل دیکنس ( Beth Israel Deaconess ) در بوستون و مدرسه پزشکی پرلمان ( Perelman ) دانشگاه پنسیلوانیا اعلام کردند که علی رغم این که فعالیت های مرتبط با تحریک الکتریکی مغز به صورت غیر نفوذی در مجامع پزشکی افزایش یافته است مردم نباید این کار را در خانه به تنهایی انجام دهند .

دانشمندان گفته اند که تحریک سازی مغز می تواند بروز آسیب های فیزیکی نظیر سوختگی را به دنبال داشته باشد از این رو ضروری است که از انجام این کار خودداری شود . 

دکتر راشل وورزمن ، یکی از محققان فوق دکترای آزمایشگاه تحریک سازی عصبی و شناختی آپن ( UPenn ) می گوید :

" نتایج منتشر شده مطالعات انجام گرفته در این زمینه ممکن است در افراد عادی این باور را ایجاد کند که با انجام دادن روندهای تحقیقاتی امکان به دست آوردن نتایج یکسان توسط افراد غیر متخصص نیز وجود دارد . دلایل زیادی برای بی اعتبار کردن این باور ارائه شده است . "

شوک درمانی الکتریکی همیشه عوارض منفی خود را داشته اما باز هم در زمینه درمان گونه های شدید افسردگی و اسکیزوفرنی مورد استفاده قرار گرفته است . در مقابل این روش ، روش تحریک سازی مغناطیسی روی جمجمه ای ( TMS ) ، یک فرآیند غیر نفوذی که در آن از میدان های مغناطیسی نظیر سیم پیچ های الکترومغناطیسی به منظور تحریک سازی سلول های عصبی مغز استفاده می شود ، اخیرا در چند پروژه تحقیقاتی به کار رفته و تقریبا هیچ اثر منفی را از خود نشان نداده است . این روش در مقایسه با الکتروشوک نسبتا ملایم تر است به این نحو که امکان بیدار و هوشیار ماندن بیمار در برخی از روند های درمانی بدون نیاز به مصرف دارو و همچنین مصون بودی بیمار در مقابل عوارض جانبی این درمان نظیر فراموشی وجود دارد .  

نتایج تحقیقات انجام شده نشان داده اند که TMS در درمان بیماری های روانی موثر است و علاوه بر این می تواند قابلیت های شناختی را نیز بهبود بخشد . هم اکنون دانشمندان توانسته اند برای کمک به افرادی که تمایل به انجام چنین کارهایی را دارند دستگاهی را بسازند که عوارض آن در مقایسه با TMS کمتر است و به جای چند پالس تنها یک پالس را ایجاد می کند . 

دانشمندان می گویند : 

" تحریک سازی مغز به میزان زیادی مطالعه شده است و می تواند یک فرآیند درمانی طولانی مدت باشد اما هنوز مشخص نیست که آیا امکان معکوس کردن روش های انجام دادن آن وجود دارد یا خیر ؛ علاوه بر این نتایج احتمالی انجام دادن این روش به مدت چند سال هنوز مورد مطالعه قرار نگرفته است . "

بنابراین دوباره توصیه می شود که از انجام دادن تحریک سازی مغز بدون حضور یک متخصص خودداری کنید زیرا تنها به دلیل این که انجام دادن یک فرآیند در آزمایشگاه و یا بر روی یک شخص موفقیت آمیز بوده نمی توان انتظار داشت که این فرآیند بر روی شما هم نتایجی یکسان را نشان دهد . 

منبع خبر: gizmodo

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر