انسان روی تراشه آمد.

انسان روی تراشه آمد.

دانشمندان انگلیسی توانسته‌اند هفت اندام انسانی مینیاتوری را طراحی کرده و با ترکیب آن‌ها، یک "انسان روی تراشه" تولید کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از نشنال پست، این مینی "بشر" 26 میلیون پوندی در کنگره جهانی اندام روی تراشه 2016 در بوستون رونمایی شد.

نوآوری‌های پیشین شامل پرورش یک کبد، ریه یا بخشی از روده بر روی تراشه بود. اما این نخستین باری است که چندین اندام با هم ترکیب شده‌اند و یک میکروسیستم دارای عملکرد را بوجود آورده‌اند که از فیزیولوژی یک انسان واقعی تقلید می‌کند.

این بشر مینیاتوری دارای دست و پا یا مغز برای به حرکت درآوردن آن‌ها نیست.

این پروژه بخشی از یک طرح بزرگ برای تولید داروهای ایمن‌تر و موثرتر است.

دانشمندان شرکت ابتکارات زیستی CN در آکسفورد شایر که این سیستم را تولید کرده‌اند، امیدوارند بتوانند از این طریق داروهای ایمن‌تر و کارآمدتری را به انسان ارائه کنند.

آن‌ها مدعی هستند که این فناوری می‌تواند برای آزمایش داروهای جدید خطرناک و واکنش اندام انسان به آن‌ها بکار گرفته شود و نیاز به استفاده از داوطلبان انسانی یا حیوانات آزمایشگاهی را از بین ببرد.

محققان در ابتدا به یک صفحه نیاز داشتند تا اندام مینیاتوری را روی آن قرار داده و ترکیب کنند. این سیستم که از پلیمر منعطف ساخته شده و مملو از کانال‌های میکروسکوپی است، می‌تواند از سیستم رگهای خونی انسان تقلید کند.

غشاهای منفذدار و منعطف درون یک کانال قرار داده شد و سلول‌های انسانی در آن پرورش یافتند یا اینکه سلول‌های جمع‌آوری شده طی عمل‌های جراحی در آن کاشته شدند. همچنین یک مایع غنی از مواد مغذی مشابه خون انسان نیز که قادر به حمل اکسیژن بود، در جهت سلول‌های رگهای خونی جریان یافت.

برای مثال در یک مینی ریه، رگهای خونی از میان پوشش غشا به انتقال اکسیژن می‌پرداختند. کل این ساختار دقیقا مانند ریه واقعی در زمان تنفس، قابل انعطاف و کشسان است.

بسیاری از آزمایشگاهها در حال حاضر به دلیل محدودیت‌های آزمایشات حیوانی، از اندام‌های روی تراشه برای آزمایش داروها استفاده می‌کنند. همچنین از آن‌ها برای یافتن راه‌حلی برای اقدام متقابل در برابر سلاحهای شیمیایی نیز استفاده می‌شود.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر