شلبی تک‌ساخت به یاد سریع‌ترین هواپیمای ماستنگ

شلبی تک‌ساخت به یاد سریع‌ترین هواپیمای ماستنگ

فورد برای یادبود یکی از معروف‌ترین و سریع‌ترین هواپیماهای ملخدار تاریخ و همچنین برای یادبود خلبان بزرگی که آن را هدایت می‌کرد، یک مدل ویژه از شلبی ماستنگ ساخت.

جدیدترین مدل تک ساخت فورد هفته آینده و در نمایشگاه سالانه هوایی EAA AirVenture در شهر اوشکوش (Oshkosh) در ایالت ویسکانسین رونمایی می‌شود. اما چرا در نمایشگاه هوایی؟

این ماستنگ به افتخار یکی از سریع‌ترین هواپیماهای مدل P-51D Mustang، که بعدها به Ole Yeller معروف شد، ساخته شده است. معروف‌ترین خلبان این هواپیما باب هوور (Bob Hoover) است که حالا 94 ساله است، اما در زمان جوانی‌اش یکی از بهترین خلبانان آکروباتیک جهان بود، طوری که در کارنامه‌اش 1000 پرواز نمایشی ثبت شده است. باب هوور همچنین در 1985 با هواپیمای Ole Yeller خود توانسته بود عرض ایالات متحده (فلوریدا تا کالیفرنیا) را در مدت 5 ساعت و 20 دقیقه طی کند که برای هواپیماهای ملخ‌دار یک رکورد جهانی است.

این ماستنگ مدل شلبی GT350 است که اول از همه بدنه آن به رنگ سبز نئونی مزین شده است. کابین خودرو ترکیبی از رنگ‌های زرد و مشکی است و برخی جزئیات مثل کمربندهای ایمنی و حتی دوخت چرم مشکی رنگ فرمان به رنگ زرد درآمده. لوگوی Ole Yeller نیز هم روی پنل درب‌ها و هم روی پادری‌ها خودنمایی می‌کند.

پیشرانه این شلبی دست‌نخورده باقی مانده است که یعنی مالک خوش‌شانسش باید منتظر انجین 5.2 لیتری V8 با قدرت 526 اسب‌بخار و گشتاور 582 نیوتن‌متر باشد. این انجین با گیربکس 6 سرعته دستی TREMEC همراه است.

شلبی Ole Yeller GT350 بعد از رونمایی‌اش، برای حراج به مراسم خیریه Gathering of Eagles می‌رود تا عواید ناشی از فروش آن صرف برنامه‌های آموزشی جوانان در انجمن هواپیماهای آزمایشی EAA شود. فورد از 2008 به بعد، هرسال یک ماستنگ تک‌ساخت برای نمایشگاه هوایی EAA AirVenture ساخته و ماستنگ Ole Yeller نیز حالا نهمین ماستنگ این نمایشگاه است. تاکنون مجموع درآمد حاصل از فروش این ماستنگ‌ها بیش از 3 میلیون دلار بوده است.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر