خرید کمپانی یاهو توسط ورایزن !؟!؟

خرید کمپانی یاهو توسط ورایزن !؟!؟

شرکت اینترنتی "ورایزن" قرار است کمپانی یاهو را به قیمت 4.8 میلیارد دلار خریده و آن را با سرویس AOL ادغام کند

بالاخره خبر خرید یاهو توسط شرکت ورایزن (Verizon) رسمی شد.
این کمپانی روز دوشنبه پس از ماه ها مذاکره این خبر را اعلام کرد. مدت بسیار زیادی است که یاهو ،این غول بزرگ اینترنتی، با مشکلات مالی مواجه است و اکنون شرکت ورایزن ،بزرگترین کمپانی وایرلس موجود در آمریکا، قرار است که یاهو را خریداری نماید.
این کمپانی قرار است ۴.۸ میلیارد دلار پول نقد برای خرید هستهی تجارت اینترنتی یاهو پرداخت کند که شامل برندهای خاص یاهو همانند سرویس ایمیل یاهو، سرویس اطلاع رسانی ورزشی یاهو، سایت ذخیره عکس فلیکر و یاهو سرچ به همراه تکنولوژی تبلیغات این کمپانی می شود.
ورایزن از اوایل وجود اینترنت برای جمع آوری برندهای برتر اینترنتی تلاش کرده است. این غول تلهکام قرار است یاهو  را با سرویس شرکت AOL که زمان زیادی از محبوبیتش می گذرد، ادغام کند. این کمپانی سال گذشته با قیمت 4.4 میلیارد دلار توسط ورایزن خریداری شد. ورایزن اعتقاد دارد که با ترکیب این دو سرویس می تواند جایگاه رده ی سوم پس از گوگل و فیس بوک که بسیار در تبلیغات دیجیتال خود موفق هستند را به دست آورد. گوگل و فیسبوک به عنوان دو وبسایت رده اول و دوم با بیشترین ترافیک در جهان شناسایی می شوند. هم اکنون این دو کمپانی ۴۳ درصد تبلیغات دیجیتالی و فروش آنلاین در سراسر جهان را دارند.بنابر گزارش سایت eMarketer، یاهو جایگاه هفتم با یک و نیم درصد را داراست.

مدیر شرکت ورایزن، Lowell McAdam اعتقاد دارد که "خریدن یاهو باعث می شود که شرکت ورایزن در موقعیتی شدیدا رقابتی با بزرگترین کمپانیهای موبایل جهانی قرار بگیرد و می تواند کمک بزرگی به سرعت بخشیدن جریان درآمد ما در تبلیغات دیجیتال کند."

پایان استقلال شرکت یاهو بیشتر از هر چیز خاطرات آن را زنده می کند این کمپانی در ابتدا با نام "راهنمای شبکهی جهانی اینترنت Jerry و دیوید" کار خود را آغاز کرد که در آن زمان این دو نفر دانشآموختگان کارشناسی ارشد دانشگاه استانفورد به نام های Jerry Yang  و David Filo بودند که آن را در سال ۱۹۹۵ به عنوان راهنمایی برای اینترت عرضه کردند. این سرویس نقش مهمی در اهدای اینترنت به مردم عادی و یاد دادن طریقه گشتن در صفحات اینترنتی برای اخبار، ورزش و سرگرمی ایفا کرد.
روزی که ستاره پر نوری در اینترنت به نام یاهو با وارد شدن سایت های دیگری مثل گوگل و فیس بوک به فضای مجازی شروع به کناره گیری از جمع "سایتهای مد روز" کرد، روزی بود که این ستاره کم کم شروع به ناپدید شدن کرد.

مایر: "میخواهم در یاهو باقی بمانم"

یاهو در تلاشی برای نجات دادن خود، Marissa Mayer که در آن زمان (سال ۲۰۱۲) یکی از مدیران گوگل بود، به عنوان مدیر اصلیاش استخدام کرد. وی پنجمین مدیر یاهو در پنج ساله گذشتهاش بود. هدف مایر این بود که این کمپانی را برای کار با موبایل آماده کند و سرویس های مختلفشان را مجبور به  تمرکز بر روی قابلیت های جدید برای دستگاههای موبایل کنند. همچنین سعی کرد که این کمپانی را به یک مقصد رسانه ای تبدیل کرده و در همین راستا افراد مشهوری مثل Katie Couric روزنامه نگار را استخدام کرد. حق تولید برنامه های تلویزیونی باسابقه ای مثل سریال Community را خرید اما خیلی از معامله های رسانه ای این کمپانی با شکست مواجه شد. در ماه ژانویه ، یاهو سرویس ویدیویی خود به نام "اسکرین" را لغو کرد که تنها سریالهای ساخت خود یاهو را پخش میکرد و بیان کرد که هیچ وقت نتوانسته از برنامه Community پولی  از مردم دریافت کند.
مایر اشاره کرد که زمانش با یاهو هنوز به پایان نرسیده. "میخواهم در یاهو باقی بمانم" او این حرف را در یک کنفرانس ویدیویی با آنالیستها زد. وی افزود "یاهو را دوست دارم و از دیدن این که در آینده قرار است وارد فصلی نو شود هیجانزده هستم" افرادی که مثل مایر در یاهو و یا AOL کار می کنند، بعد از ادغام این دو شرکت به عنوان زیر دست Marni Walden که معاون اول اجرایی و رئیس قسمت نوآوری در محصولات و تجارت های تازه است، کار خواهند کرد.

در حالیکه یاهو قطعاً توجه افراد خیلی زیادی را به سمت کمپانی ورایزن جلب خواهد کرد، برخی این سوال را می پرسند که آیا این مخاطبان ،دارای گروه سنی مناسب برای تجارت هستند یا خیر.مایک مککورماک، آنالیست Jeffry، اعلام کرد که افرادی که از یاهو استفاده می کنند معمولا سن بالایی دارند که با هدف شرکت ورایزن مغایرت دارد چرا که  این شرکت میخواهد به طور مثال به کمک سرویس ویدیوی موبایل Go90 نسل جدید را به سمت خود جذب کند. وی افزود "ما همواره این سوال را از خودمان می پرسیم که آیا معامله های بزرگ بر روی به دست آوردن کمپانی های
تکنولوژی بزرگ راه مناسب برای ورایزن است یا خیر". یاهو در ابتدا اعلام کرد که در ماه فوریه قصد تحقیق بر روی یک معامله از سوی صندوق تأمینی Starboard Value را پس از فشارهای وارده از سوی سهامدارانش دارد.
بقیه ی خریداران احتمالی شامل یک گروه به رهبری بنیانگزار وامهای Quicken و صاحب Cleveland Cavalier به نام دن گیلبرت با حمایت مالی سرمایهگذاری به نام وارن بافت میشد. اما در نهایت ورایزن توانست با قدرت زیادش یاهو را تحت تاثیر قرارداده و سهامش را خریداری کند.
با این فرو، این کمپانی تلهکام سایتی را تحویل میگیرد که هنوز هم از ترافیک بالایی از کاربران برخوردار است. یاهو ادعا میکند که ماهیانه حدود یک میلیارد نفر از مجموعه ی کلیاش در اینترنت دیدن میکنند. اما نکتهی کلیدی خریداری این شرکت تکنولوژی باارزش تبلیغاتی یاهو است که بدین ترتیب تحت سلطهی ورایزن درخواهدآمد.
به گفته ی مایر، دسترسی بالا به ورایزون (بدین معنی که 112.6 میلیون نفر مشتریهای خردهی این شرکت تنها در سه ماههی اول سال حساب میآیند) احتمالا به تقویت تلاشهای یاهو برای تبلیغ استفادهی کاربران موبایل از محصولاتش منجر خواهد شد.
وی افزود "ورایزن و کمکی که میتواند به کاربران موبایل کند میتواند بسیار مفید باشد"
در اولین آمار تجاری روز دوشنبه سهام یاهو با بیشتر از منفی دو درصد و سهام ورایزن با منفی نیم درصد افت مواجه شده و به ترتیب به قیمتهای 38.50 و 55.60 دلار خرید و فروش شدند.

این خرید شامل سهام یاهو در گروه  دارایی "علیبابا"  و "یاهو ژاپن"  نمیشود.
این دو کمپانی انتظار دارند که تا پایان سه ماه اول 2017، این معامله به سرانجام رسیده باشد.

باتشکر از "جاناتان اسکایلینگز" و "روجر چنگ" که در تهیه ی این گزارش به ما کمک کردند.

ارغوان ارجمندی

ارغوان ارجمندی

لیسانس میکروبیولوژی علاقمند به زبانهای خارجه,بازی‌های کامپیوتری، ژنتیک، روانشناسی، برنامه‌نویسی می باشد. او عاشق حیوانات و دوستدار طبیعت نیز هست.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر