منظور از موزیک باز (open music) چیست؟

منظور از موزیک باز (open music) چیست؟

موزیک باز به چه چیزی گفته می شود؟ مشخصه های آن چیست؟ چه وبسایت هایی آن را ارائه می دهند؟

موزیک باز چیست؟ از کجا پیدا شده است؟ چه شاخصه هایی دارد؟ با تحقیق در چندین وبسایت و مقاله حال می توانیم آن را به این صورت تعریف کنیم. 
اوپن میوزیک آرکایو (Open Music Archive) 
یکی از بهترین سایت ها در این زمینه اوپن میوزیک آرکایو است. این سایت می گوید: " یک پروژه مشترک... که منبع، دیجیتالی کننده و توزیع کننده ضبط اصواتی که در حوزه حق تکثیر قرار ندارند." سازندگان این وبسایت روی دیجیتالی کردن اجراهای موسیقی که در مالکیت عموم قرار دارند و آپلود آن ها روی وبسایت کار می کنند. 
اجازه نامه:
این سایت تحت قانون حق تکثیر بریتانیا قرار دارد، طبق این قانون 70 سال پس از مرگ ناشر و 50 سال پس از انتشار موسیقی حق تکثیر در مورد اثر از بین می رود. 

فری میوزیک آرشیو (Free Music Archive) 
یک سایت خوب دیگر فری میوزیک آرشیو است، یک " آرشیو تعاملی از کیفیت، دانلود موزیک قانونی" که ادعا می شود از جنبش نرم افزار منبع باز الهام گرفته اتس. این وبسایت لیست بسیار بلندی از موزیک ارائه می دهد، برای مثال در سبک بلوز 1644 آهنگ. این وبسایت توسط ایستگاه رادیویی  WFMU ارائه می شود که وبسایت آن نیز بسیار دیدنی است. 
اجازه نامه: 
طبق این وبسایت، " همه موزیک ها رایگان هستند، به این معنی که لازم نیست برای آن ها هیچ پولی بپردازید." هرکدام از موزیک ها اطلاعات را درمورد اجازه نامه آن ها دارا می باشد. 

موسوپن (Musopen) 
یک سایت خوب دیگر موسوپن است، که روی " ارتقا دسترسی به موزیک با ساخت منبع رایگان موزیک و محتوای آموزشی تمرکز دارد." در این وبسایت می توانید نوت، موزیک و متحوای آموزشی بیابید. 
اجازه نامه
مشخص نیست. اما تا جایی که می توان فهمید، محتوای این وبسایت در مالکیت عمومی قرار دارند و یا کرییتیو کامنز هستند. 
جامندو (Jamendo) 
روی وبسایت جامندو علاوه بر موزیک رایگان، موزیک برای پروژه های مولتی مدیا و پایگاه های رادیویی نیز ارائه می شود. موزیک ها بر اساس پست ها، تم ها، پلی لیست و آخرین موزیک های ارائه شده مرتب شده اند. 
همچنین در زیر صفحه این وبسایت لیست " ده تا از بهترین موزیک ها" وجود دارد. این پلیر در زیر صفحه وب قرار دارد و روی فایرفاکس خیلی خوب اجرا می شود. می توانید روی لینک دانلود کلیک کنید و یک نسخه رایگان برای مصرف شخصی دانلود کنید و یا اجزاه نامه برای فایل صوتی HQ بگیرید که در فرمت FLAC یا WAV موجود است. اجازه نامه استفاده شخصی HQ که به شما اجازه می دهد از آهنگ مورد نظر روی یوتوب استفاده کنید اما رایگان نمی باشد. 
اجازه نامه:
جامندو از اجازه نامه کرییتیو کامنز برای ارائه رایگان موزیک استفاده می کند. اجازه نامه کرییتیو کامنز از حقوق پایه استفاده می کند، مانند حق توزیع کاری که دارای حق تکثیر است، فقط برای اهداف غیر تجاری و بدون تغییرات. هنرمندان اجازه نامه خود را بر اساس شرایطی که می خواهند روی موزیک اجرا شود انتخاب می کنند. " 

اوپن میوزیک لایبرری (Open Music Library) 
یکی از وبسایت های خوب در این زمینه اوپن میوزیک لایبرری است. این سایت ادعا می کند که " جامع ترین شبکه باز منابع دیجیتالی برای آموزش موسیقی است". می توانید آنجا نوت ها و آکورد های گیتار را بیابید. 
اجازه نامه
اجازه نامه این وبسایت مشخص نیست. 

" موزیک باز" 
همه این وبسایت ها موزیک یا صدای ضبط شده ارائه می دهند، اما دیگر سایت ها نیز از اصطلاح " موزیک باز" استفاده می کنند. برای مثال: 
اوپن میوزیک انیشیتیو (Open Music Initiative) 
هدف اوپن میوزیک انیشیتیو این است که " در ارتقا و بهبود استاندارد های منبع باز و نوآوری های مربوط به موزیک تاثیر داشته باشد، تا پاداش و حق الزحمه سازندگان، اجرا کننده ها و ناشران موزیک حفظ شود" 

این وبسایت ساخته انستیتو موسیقی برای کارآفرینی خلاقانه دانشگاه برکلی است. 

اوپن میوزیک لبز (Open Music Labs) 
می توانید روی این وبسایت همه نوع چیزهای خوب پیدا کنید. برای مثال در قسمت  bootlegMIC می توانید کیفیت ضبط گوشی موبایل را افزایش دهید. 

نتیجه گیری
جدا از همه این وبسایت ها، در مورد موزیک باز چیزهای بسیار بیشتری از جمله کلاس ها، نرم افزار ساخت موزیک و موزیک ویدئو می توان یافت. در نهایت وجود حجم بالا از موزیک، نوت، و محتوای موسیقیایی رایگان روی اینترنت بسیار جالب است. با این حال، اگر می خواهید از این منابع استفاده کنید، مواظب باشید، چرا که هر کدام از آن ها قوانین خود را دارند. یکی از موارد منع که در بسیاری از آن ها قرار دارد استفاده از موزیک روی ویدئوهای یوتوب است. اما برای کسانی که به دنبال نوت های موسیقی یا آهنگ های قدیمی هستند ، می توانید منابع بسیار خوبی بیابید. 

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر