اجرای اپلیکیشن های ویندوز روی لینوکس

اجرای اپلیکیشن های ویندوز روی لینوکس

اگر می خواهید لینوکس سیستم عامل اصلی شما باشد ولی به بعضی از اپلیکیشن های ویندوز نیاز حیاتی دارید راه هایی برای اجرای آن ها روی لینوکس وجود دارد.

بعضی از افراد از اجرای اپلیکیشن های ویندوز روی لینوکس خودداری می کنند، اما حقیقت این است که این اپلیکیشن ها بعضی از مواقع واقعا ضروری هستند.
یکی از دلایلی که بعضی از افراد نمی توانند از ویندوز دل بکنند اپلیکیشن های موجود است. گاهی اوقات این اپلیکیشن ها یک جایگزین منبع باز ندارند. مواقع دیگر، ممکن است بخواهید بازی کامپیوتری مورد علاقه خود را داشته باشید و گرچه در طول سال ها بازی ها و اپلیکیشن های موجود برای لینوکس به شدت افزایش یافته اند، همیشه " نام های خاصی هستند" که نمی توانید آن ها را داشته باشید. 
در این مقاله روش هایی را به شما پیشنهاد می کنیم که اگر می خواهید لینوکس به عنوان سیستم عامل پیش فرضتان باشد اما هنوز به بعضی از اپلیکیشن های ویندوز نیاز دارید به کارتان می آید.

اپلیکیشن های بومی لینوکس 
بعضی از اپلیکیشن ها مثل دراپ باکس، استیم، وواسکن، لایت ورکس، مانی دنس و اسپاتیفای نسخه های لینوکس دارند. جالب است که تعداد بسیار زیادی از اپلیکیشن های ویندوز هستند که نسخه لینوکس نیز دارند. همچنین جایگزین های منبع بازی نیز برای بسیاری از نرم افزار های پر طرفدار وجود دارد. فایرفاکس، فایل زیلا، لیبرآفیس از این موارد هستند. 
البته هیچ کدام از این ها جای مایکروسافت آفیس و یا ادوب را نمی گیرند، اما در مواردی نیز می توانند شکاف را پر کنند. 
اما اگر می خواهید که این عنوان ها را روی لینوکس اجرا کنید، این راه ها را به شما پیشنهاد می کنیم. 

اجرای اپلیکیشن های ویندوز روی لینوکس، روش 1: واین 


اجرای اپلیکیشن های ویندوز روی لینوکس، ممکن است نیازمند نرم افزار واین شود. اپلیکیشن هایی مانند نسخه های قدیمی تر فوتوشاپ، مایکروسافت آفیس و حتی اینترنت اکسپلورر را می شود با واین روی لینوکس اجرا کرد. امروزه واین بیشتر برای بازی به کار می رود. 
پس چرا خیلی ها برای اپلیکیشن های ویندوز خود از واین استفاده نمی کنند؟ زیرا کار کردن با آن اصلا جالب نیست. استفاده از واین این مشکلات را نیز در پی دارد: 
1-    چیزی که ممکن است روی یک توزیع کار کنند ممکن است روی یک توزیع دیگر کار نکند. 
2-    سازگاری پایگان داده آن خیلی ضعیف است. نه تنها تقریبا همیشه اطلاعات مهم مانند  DLL های اضافی یا دیگر پکیج ها از بین می روند، بلکه اطلاعات مهم در مورد آن را به سختی می توان پیدا کرد. 
3-    خیلی باگ دارد که قابل درست شدن نیستند. 
حال دچار سوتفاهم نشوید. واین یک شاهکار مهندسی است. با این حال سازگاری پایگاه داده یک مشکل بزرگ است .
جدا از چیزهای بد، برای موارد زیر واین پیشنهاد می شود: 
PlayOnLinux- ابزاری است که به شما انعطاف پذیری بیشتری برای کار کردن با واین در محیطی دوستانه تر می دهد. نکته خوب در مورد آن این است که وقتی که یک اپلیکیشن را جست و جو می کنید، اطلاعات دقیقی در مورد این که درست کار می کند یا خیر میابید. به جای این که چندین سیستم عامل را پشتیبانی کند، جامعه ای است که فقط برای عاشقان لینوکس ساخته شده است. 
Crossover- یکی از بهترین چیزهایی است که می توانید برای استفاده از پروژه واین از آن استفاده کنید. البته به خوبی PlayOnLinux نیست اما به کارتان می آید. 
آیا باید واین را با نرم افزار ویندوز اجرا کنید؟ تجربه ثابت کرده است که واین برای نرم افزارهای ویندوز و بازی های آن بسیار خوب است. البته نرم افزارهای خیلی جدید ممکن است با آن سازگار نباشند، البته یک راه دیگر وجود دارد که ممکن است به دردتان بخورد. 

اجرای اپلیکیشن های ویندوز روی لینوکس روش دوم: ماشین مجازی


اجرای اپلیکیشن های ویندوز روی لینوکس می تواند با استفده از ماشین مجازی ممکن شود. ممکن است فکر کنید که : اجرای یک ماشین مجازی (VM) واقعا نرم افزار ویندوز را روی لینوکس اجرا نمی کند. و هرچه نباشد نیاز به نصب ویندوز و رم کافی برای اجرای یک سیستم عامل دیگر و استفاده از لینوکس به عنوان میزبان وجود دارد. برای بسیاری از افراد، این کار ممکن نیست... به این معنی که نمی توانند از ماشین مجازی برای اجرای اپلیکیشن های ویندوز استفاده کنند. 
استفاده از ماشین مجازی ویندوز وقتی ایده آل است که شما یک کپی از ویندوز برای نصب دارید و نیاز دارید اپلیکیشن هایی مثل آفیس یا فوتوشاپ را اجرا کنید. تفاوت بین استفاده از ماشین مجازی ویندوز و اجرا ویندوز به عنوان تنها سیستم عامل در کنترل آن است. برای مثال، به شما پیشنهاد می شود که ویندوز را در حالت سیملس و خاموش کردن دسترسی به شبکه اجرا کنید. این کار امکان دسترسی به اپلیکیشن ویندوز بدون نگرانی از این که چه داده ای در اینترنت فرستاده می شود است. 
حال ممکن است که یک نسخه ویندوز یا کپی آن را نداشته باشید. مشکلی نیست، و شما می توانید یک کپی از ویندوز 10 را بدون هیچ مشکلی روی کامیپوتر خود اجرا کنید. تنها محدودیت این است که قابلیت شخصی سازی محدود است و یک علامت سفید روی دسکتاپ شما دیده خواهد شد. به جز آن این کپی ویندوز 1 کاملا قابل استفاده است و به شما اجازه می دهد هر اپلیکیشنی که می خواهید را نصب و اجرا کنید. 
برای کاربران معمولی، برای اجرای ویندوز  VirtualBox پیشنهاد می شود. اما مواظب باشید، نباید از ماشین مجازی برای بازی های کامپیوتری یا ویرایش ویدئو استفاده کنید. 

بوت دوتایی


اگر حتما بازی های ویندوزی که لینوکس آن ها را پشتیبانی نمی کند را می خواهید، شاید بهتر باشد که بوت دوتایی با نصب ویندوز انجام دهید. اگر می خواهید بازی های ویندوز را انجام دهید... ویندوز نصب کنید. و با اجرای آن با نصب استاندارد ( بوت دوتایی با لینوکس) به صورت تضمینی بازی های ویندوز شما همانگونه که باید اجرا می شوند. 
اما قسمت بد آن است که شما رسما برای بازی ها یا دیگر اپلیکیشن های سنگین ویندوز ، ویندوز را اجرا می کنید. و اگر از قبل لینوکس را نصب دارید، تنظیمات و دیگر ملاحظات روی GRUB انجام می شوند. غیر ممکن نیست اما خیلی هم منطقی نیست. اما اگر یک درایو سخت جدید دارید و می خواهید اول ویندوز را نصب کنید، معمولا کار راخت تر می شود. 

اجرای اپلیکیشن های ویندوز روی لینوکس ساده نیست 
اول گزینه های پیش رو را مرور می کنیم. 
1-    می توانید بعضی از اپلیکیشن های ویندوز را با واین اجرا کنید، البته اگر سازگار باشند. 
2-    هر اپلیکیشنی که روی واین اجرا نشود، را می توان با یک ماشین مجازی با استفاده از نصب ویندوز انجام داد. 
3-    شاید بعضی از آن ها نیازمند شتاب سه بعدی باشند و با واین سازگار نباشند، در این صورت می توانید ویندوز را با لینوکس بوت دوتایی کنید. 
اگر می خواهید از لینوکس استفاده کنید اما نمی توانید از اپلیکیشن هایی که برای ویندوز ساخته شده اند نیز بگذرید، هنوز امیدی هست. یکی از این راه های بالا به شما امکان استفاده از لینوکس در بیشتر موارد و دسترسی به اپلیکیشن های ویندوزی که نمی توانید بدون آن ها زندگی کنید را به شما می دهد. 

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر