چشم انداز پیش روی اینترنت اشیاء در سال ۲۰۱۶

چشم انداز پیش روی اینترنت اشیاء در سال ۲۰۱۶

هم رسان: اینترنت اشیاء یکی از بزرگترین فناوری‌های جهان امروز است و سال ۲۰۱۶ سرشار از خبرهای جدید در این رابطه است.
به گزارش هم رسان، این روزها محصولات جدیدی به بازار می‌آیند و محصولات قدیمی نیز به روز رسانی می‌شوند. همه آن‌ها سعی دارند به طور فزآینده ای با انواع سیستم عامل‌ها قابل استفاده و سازگار باشند.

اینترنت اشیاء با عنوان IoT هم شناخته شده و گاهی اوقات از آن به عنوان خانه متصل (Connected Home) و یا اتوماسیون خانگی (Home Automation) نام برده می‌شود. در زمینه IoT خطوط تولید بسیاری وجود دارد، از قفل درب گرفته تا پرده‌ها، لامپ‌ها و بخارپزهای هوشمند. حضور تولید کنندگانی مانند سامسونگ، Insteon، Cree، GE، Nest، Wink، Sensi، Ecobee در این زمینه، بسیار چشمگیر بوده است.

انتظار می‌رود این بازار، به رشد همچنان صعودی خود ادامه دهد اما تولید محصولات IoT، عاری از مشکل هم نیست و نگرانی‌های امنیتی زیادی در مورد این وسایل وجود دارد. حال ببینیم این محصولات قرار است در ۲۰۱۶ به کجا برسند؟

پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۱۶، بازار اینترنت اشیاء داغ تر شود و تعداد بسیار زیادی از دستگاه‌ها به فضای ابری یا به یکدیگر متصل شوند. در بسیاری از موارد این پیشرفت‌ها موجب رضایت خاطر هم مصرف کنندگان و هم بازار کسب و کار می‌شود. در عین حال برخی چالش‌ها و پیچیدگی‌های جدید نیز رخ می‌دهد که هنوز برای مدیریت آن‌ها مجهز نشده‌ایم. امنیت و حریم خصوصی برخی از این مسائل هستند. همچنین ممکن است نگرانی‌ها و مشکلات بیشتری نیز پدید آید که در حال حاضر فراتر از درک اکثر مصرف کنندگان است. این احتمال وجود دارد در آینده نزدیک بسیاری از اشیاء زندگی روزمره ما – خانه، لوازم خانگی، وسایل نقلیه، لباس، احتمالاً حتی خود مردم – به صورت دیجیتالی به یکدیگر متصل می شوند اما با گذشت زمان IoT بسیار پیچیده‌تر می‌شود و با مسائل و مشکلات بزرگ‌تری روبرو خواهیم شد. قبل از اینکه به طور همه جانبه بتوانیم از IoT نفع ببریم، باید این مشکلات را در هر دو سطح فنی و اجتماعی حل و فصل نمائیم.

شاید این مسئله زیاد خوش بینانه نباشد اما در این مسیر ناهمواری‌های زیادی وجود دارد. برای مثال  چند هفته گذشته بود که شرکت Nest تعطیلی Revolv (استارتاپ خانه هوشمند) را اعلام کرد. این تنها به این معنا نیست که این دستگاه دیگر به روز رسانی نمی‌شود، بلکه این شرکت با محصولش وارد خانه شما شد و حالا تولید آن را متوقف ساخت.

به طور کلی مشتریان محصولات متصل، انتظار به روز رسانی‌های در دسترس، بی درنگ و مداوم، پشتیبانی از محصول در کل طول عمر آن را دارند. بزرگ‌ترین نگرانی آن‌ها این است که آن دستگاه همیشه روشن بماند و درست کار کند. این توقعات در تمام موارد برآورده نمی شود و ممکن است یک شرکت ورشکسته شود و یا دیگر آن محصول مورد نظر را تولید نکند و هزاران مشکل دیگر پیش بیاید.

پیش بینی‌ها نشان می‌دهد تا سال ۲۰۲۵ تعداد دستگاه‌های IoT، گجت های پوشیدنی هوشمند و محصولات تعبیه شده، افزایش چشمگیری خواهند داشت و انتظار می‌رود هر کسی و هر چیزی شبکه وار به یکدیگر متصل شوند. بنابراین، مسئله اصلی بر سر فراهم آوردن راحتی بیشتر برای زندگی بشری است و در عین حال باید به امن بودن محصولات IoT نیز توجه داشت.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر