مقایسه بین ویندوز 32 بیتی و 64 بیتی

مقایسه بین ویندوز 32 بیتی و 64 بیتی

مایکروسافت دلیل خود را برای ارائه نسخه 32 بیتی تا به حال را حمایت از 71 میلیون کاربر 32 بیتی اعلام کرده، یا شاید هم نخواسته این تعداد از کاربران به آغوش باز کوپرتینوها (مقر اصلی اپل) یا لینوکس بپیوندند. با توجه به این توضیحات، در پی فهمیدن تفاوت میان این دو صفحات وب را جست و جو کردم.

اول از همه شاید برای شما جالب باشد که به راحتی می‌توانید نوع سیستم عامل خود را تشخیص دهید. کافیست بر روی دکمه استارت ویندوز 10 راست کلیک کنید و گزینه System را بزنید. گزارشی را در مقابل خود خواهید دید که به زبان انگلیسی ساده بیان شده استت. در مقابل عبارت System Type می‌توانید نوع سیستم عامل خود را ببینید.

همچنین در ادامه می‌توانید ببینید که آیا پردازنده شما از سیستم عامل 64 بیتی پشتیبانی می‌کند یا خیر (عبارت x64-based processo نمایانگر پشتیبانی از سیستم عامل 64 بیتی است). در حال حاضر تمامی پردازنده‌های موجود در بازار از سیستم 64 بیتی پشتیبانی می‌کنند ولی اگر کامپیوتر شما قدیمی است (بیش از 10 سال از عمر آن گذشته باشد)، ممکن است پردازنده آن از این ویژگی بی بهره باشد.

حالا ویندوز 64 بیتی چه مزایایی نسبت به ویندوز 32 بیتی دارد؟ باید بگویم که این ویژگی بسیار به نحوه استفاده و کاربری شما از کامپیوتر مربوط می‌شود. بزرگ‌ترین تفاوت بین 32 بیتی و 64 بیتی سیستم عامل این است که نسخه‌های 32 بیتی تنها قادر به بکارگیری 4 گیگابایت حافظه رم هستند. مشکل وقتی حادتر می‌شود که شما در سیستم خود  کارت گرافیک نیز نداشته باشید (گرافیک آنبرد داشته باشید)، چون مقداری از فضای رم برای پردازش‌های گرافیکی در اختیار واحد گرافیک پردازنده قرار می‌گیرد. از طرفی تمامی این 4 گیگابایت در دسترس نیست و حدود 3.5 گیگابایت آن قابل نوشتن و خواندن است که اگر مقدار رم صرف شده برای پردازش گرافیکی که حدود 1 گیگابابت است را هم از آن کم کنیم، تنها 2.5 گیگابایت برای ویندوز و برنامه‌های جانبی باقی می‌ماند که بسیار اندک است.

بدتر از این نیز ممکن است! شاید شما 8 گیگابایت حافظه رم خریده باشید و از ویندوز 32 بیتی استفاده می‌کنید؛ عملا شما 4 گیگابایت از فضای رم را دور انداخته‌اید زیرا سیستم عامل 32 بیتی تنها قادر به استفاده از حداکثر 4 گیگ رم است. تنها سیستم عامل‌های 64 بیتی می‌توانند از فضای رم بیش از 4 گیگ پشتیبانی کنند و این مهم‌ترین دلیلی است که اغلب مردم از نسخه 64 بیتی استفاده می‌کنند.

صرفا جهت اطلاع می‌گویم که در برخی از نسخه‌های 32 بیتی ویندوز سرور می توان با استفاده از یک راه حل با نام  Physical Address Extension (PAE) به حافظه رم تا 64 گیگابایت نیز دسترسی داشت.

اما هنوز تفاوت‌های میان این دو تمام نشده اشت، توانایی آدرس دهی و دستیابی به رم نیز از اصلی‌ترین تفاوت‌های بین دو نسخه است. اگر به پرسش و پاسخ‌های مایکروسافت در این زمینه رجوع کنیم به این پاسخ می‌رسیم:” نسخه 64 بیتی ویندوز سرعت بسیار بالاتری برای دسترسی به رم را نسبت به نسخه‌های 32 بیتی دارد”.

هر چند دلیلی حتمی برای مهاجرت شما از سیستم 32 بیتی به 64 بیتی وجود ندارد، اما اگر تصمیم دارید وارد دنیای 64 بیتی‌ها شوید بهتر است قبل از آن ببینید که آیا درایورهای 64 بیتی سخت افزارهایتان موجود است یا خیر که معمولا می‌توانید با کمی جست و جو آن را بیابید؛ غیر این که شما در حال استفاده از یک شی باستانی به عنوان کامپیوتر باشید!

 

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


2 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

uiyiu

سه‌شنبه, 19 مرداد 1395

visual studioچرا 64 بیتی نداره

پاسخ

mahan

چهارشنبه, 20 مرداد 1395

رم لپتاپ من 2 گیگ هست و گرافیک هم روی cpu اینتل 3000hd ویندوزم 32 بیت هست و به نظرتون 64 بیت نصب کنم فرقی داره؟

پاسخ

ثبت نظر