بررسی تخصصی گوشی Motorola Moto Z

بررسی تخصصی گوشی Motorola Moto Z

مسئله مهم در این بخش مربوط به بررسی عملکرد، ظاهر و دیگر بخش‌های گوشی هوشمند موتو زد موتورولا (Motorola Moto Z) است. در هر صورت بد نیست بدانید که شرکت لنوو روند خریداری کمپانی موتورولا را کامل کرده است و از این رو هیچ گونه بحثی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

همان طور که احتمالا خبر دارید شرکت موتورولا توسط لنوو خریداری شده است. از این رو شک داشتیم که این گوشی را با نام کدامیک از شرکت‌ها در این مقاله قرار دهیم. البته این موضوع آن قدر هم مهم نخواهد بود. زیرا مسئله مهم در این بخش مربوط به بررسی عملکرد، ظاهر و دیگر بخش‌های گوشی هوشمند موتو زد موتورولا (Motorola Moto Z) است. در هر صورت بد نیست بدانید که شرکت لنوو روند خریداری کمپانی موتورولا را کامل کرده است و از این رو هیچ گونه بحثی در این زمینه وجود نخواهد داشت. از طرفی لنوو به منظور ارائه گوشی‌های سری جدید به منظور جایگزین کردن خط تولید موتو ایکس که سه نسل با این نام معرفی شده بود، دسته‌ای با نام جدید را ارائه کرده است.

بله درست است. ممکن است دیگر گوشی هوشمندی در سری موتو ایکس تولید نشود اما خوشبختانه هنوز پیشوند “موتو” در تولیدات این شرکت به چشم می‌خورد. در هر صورت هم اینک شرکت لنوو خط تولید جدید موتو زد را معرفی کرده است که دارای محصولات کاملا جدید می‌باشد.

در هنگام معرفی این سری، این شرکت از دو گوشی جدید رونمایی به عمل آورد. یکی از آنها موتو زد نام داشت که البته با نام موتو زد دروید نیز شناخته می‌شود. موتو زد فورس دیگر گوشی موجود در این سری است که دارای ویژگی‌های مربوط به خود است اما در هر صورت شباهت بسیار زیادی به نسخه دروید دارد. در حقیقت هر دو نسخه دارای مربوط به اپراتور ورایزن بوده و با اسم مدل XT1650 و البته با یک عدد 01 و 02 بیشتر در کنار هم قرار می‌گیرند. موتو زد فورس دارای باتری بزرگتری با ظرفیت 3500 میلی‌آمپر ساعت بوده و در کنار آن از نمایشگر نشکن به همراه دوربین بادقت‌تر 21 مگاپیکسلی برخوردار است.

اما بهتر است به این موضوع اشاره کنیم که موتو زد دروید، نسخه ایالات متحده گوشی موتو زد به حساب می‌آید که البته در این مقاله همان نسخه را بررسی خواهیم کرد. این گوشی در ایلات متحده به صورت انحصاری برای اپراتور ورایزن تولید گشته است. البته بهتر است بدانید که این شرکت مخابراتی به مدت هفت سال است که با نام “دروید” در حال ارائه خدمات ارتباطی خود تحت گوشی‌های انحصاری شرکت‌ها می‌باشد. شاید نام‌های Motorola Droid و سپس بعد از آن Droid RAZR و درست بعد از آن سری Droid Turbo 2 را قبلا شنیده باشید. این موارد تماما گوشی‌های هوشمندی بودند که با نام اپراتور ورایزن وارد بازار شدند. از طرفی بهتر است بدانید که این اولین بار است که یک گوشی از خط تولید دروید، پیشوند موتو را در کنار خود می‌بیند. البته جالب است بدانید که هیچ گونه نام و نشانی از اپراتور ورایزن بر روی این گوشی به چشم نمی‌خورد. انگار که تمامی کاربران هم اینک می‌دانند که نام برند دروید مربوط به این اپراتور مخابراتی می‌شود.

 

مشخصات فنی موتو زد موتورولا

– نمایشگر 5.5 امولد با دقت QHD (برابر با 1440×2560 پیکسل)، میزان چگالی تصویر 535 پیکسل در هر اینچ، دارای نسخه چهارم لایه محافظ گوریلا گلس

– صفحه نمایش مقاوم در برابر شکستن و خرد شدگی

– دارای تراشه اسنپدراگون 820 کوالکام؛ شامل دو هسته کرایو با فرکانس کاری 2.15 گیگاهرتز و دو هسته کرایو با فرکانس کاری 1.6 گیگاهرتز (در بخش CPU)، واحد گرافیکی آدرنو 530، حافظه رم چهار گیگابایتی

– دارای نسخه‌های 32 و 64 گیگابایتی (میزان حافظه داخلی)، قابل افزایش توسط کارت حافظه جانبی میکرو اس‌دی تا میزان دو ترابایت

– نسخه 6.0.1 سیستم عامل اندروید موسوم به مارشملو به همراه رابط Moto Enhancements (شامل Moto Voice و Moto Display به همراه Moto Actions)

– دوربین اصلی با دقت 13 مگاپیکسل، بیشینه نسبت کانونی f/1.8، ابعاد پیکسلی 1.12 میکرون، سیستم لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS)، سیستم فوکوس خودکار لیزری،‌ فالش دو گانه دو رنگ، قابلیت فیلمبرداری 1080p با نرخ 60 فریم، 4K با نرخ 30 فریم

– دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی با زاویه دید گسترده به همراه فلاش LED

– حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت

– باتری با ظرفیت 2600 میلی‌ آمپر ساعت، شارژر سریع Moto Turbo Charger

 

بزرگترین معایب و کاستی‌های موتو زد موتورولا

– دوام شارژ باتری نسبتا کم

– عدم وجود کابل مجزا به منظور انتقال اطلاعات در بسته خرده فروشی (کابل به آداپتور شارژر متصل است)

– عدم وجود سوکت جک 3.5 میلی‌متری صدا (با استفاده از آداپتور USB Type C مشکل حل شده است)

– قیمت نسبتا بالای ماژول‌های Moto Mods

 

خوشبختانه این گوشی از تراشه بسیار قدرتمند اسنپدراگون 820 شرکت کوالکام برخوردار است. این چیپ را می‌توان در گوشی‌های سطح بالا و حرفه‌ای دیگر بازار همچون گلکسی اس 7 و اس 7 اج سامسونگ، جی5 ال‌جی، اچ‌تی‌سی 10، اکسپریا ایکس پرفورمنس سونی و به احتمال بسیار زیاد نکسوس‌های بعدی گوگل دید. از این رو این گوشی هم اینک از نظر قدرت سخت افزاری در کنار بهترین‌های موجود در بازار در سال 2016 قرار می‌گیرد.

 

از نظر عکاسی و دوربین نیز انتظار داریم سری گوشی‌های موتو زد رقیب جدی برای گوشی‌های سطح بالای بازار باشند. هر چند سری موتو ایکس نتوانستند در این بخش عملکرد خوبی را از خود نشان دهند و در واقع در هنگام عکاسی در شرایط نوری ضعیف به میزان بسیار زیادی از کیفیت تصاویر کاسته می‌شد. در نهایت امیدواریم ورود شرکت لنوو به این سری از گوشی‌ها بتواند اثر مثبتی بر روی این بخش گذاشته و در پایان باعث شود عملکرد دوربین این گوشی از میزان میانگین و متوسط بهینه‌تر گردد.

 

در ایالات متحده نسخه ورایزن این گوشی با قیمت 624 دلار به فروش می‌رسد. البته کاربران و خریداران می‌توانند با اقساط 24 ماهه، هر ماه 26 دلار نیز این گوشی را خریداری نمایند. البته بهتر است بدانید که در بسته خرده فروشی این گوشی خبری از ماژول‌های موتو مود به طور پیشفرض نخواهد بود. البته جالب است بدانید که هم اینک فروشگاه Best Buy در حال فروش این گوشی به همراه ماژول بلندگو JBL می‌باشد. اما در هیچ فروشگاه دیگری در دنیا هنوز خبری در مورد قیمت این گوشی منتشر نشده است.

 

همان طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید این گوشی در بخش پشتی و تحتانی قاب خود دارای سوکت‌هایی است تا بتواند از این طریق با ماژول‌های دیگر ارتباط داشته باشد. البته نحوه قرارگیری این ماژول‌های با آن چه در گوشی جی5 ال‌جی دیده‌ایم کمی متفاوت است. در آینده در بخشی اختصاصی به طور ویژه به عملکرد ماژول‌های مختلف تولید شده برای این گوشی و ارتباط آنها با پلتفرم نرم افزاری دستگاه خواهیم پرداخت.

محتویات درون جعبه

بسته خرده فروشی مربوط به گوشی موتو زد موتورولا از هر نظر استاندارد و معمولی به نظر می‌رسد. برای اولین بار در تاریخچه مالکیت شرکت لنوو شاهد قرارگیری نشان این شرکت بر روی جعبه محصول شرکت دیگری هستیم. با گشودن این جعبه در قسمت بالایی با خود گوشی ملاقات خواهیم کرد. سپس در زیر آن به موارد دیگر برخورد خواهیم کرد. دفترچه‌های راهنما و گارانتی گوشی، سوزن مربوط به شیار گوشی، آداپتور شارژر 15 واتی Turbo Charger، آداپتور تبدیل USB-C به جک 3.5 میلی‌متری صدا و یک گیره پلاستیکی به منظور نگه‌داشتن هدفون در درون خود از جمله این موارد خواهند بود.

جالب است بدانید که شارژر Turbo Charger موجود در بسته خرده فروشی این گوشی به طور پیشفرض از هیچ گونه کابلی برخوردار نیست. در حقیقت کابل شارژر به خود آداپتور چسبیده است و از آن جدا نمی‌شود. از طرفی اگر کاربر قصد داشته باشد این گوشی هوشمند را به کامپیوتر یا پاور بانک متصل نماید این موضوع به سادگی امکان پذیر نخواهد بود. زیرا این گوشی بر روی بدنه خود از درگاه USB-C برخوردار است. بنابراین در این حالت می‌بایست یک کابل USB-C را خریداری نمایید یا این که یک تبدیل USB-C به microUSB  را خریداری نمایید.

از طرفی یک بند پلاستیکی نیز در درون بسته خرده فروشی این گوشی یافت می‌شود که احتمالا به منظور جمع کردن سیم‌ها و کابل‌های هدفون مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این گیره پلاستیکی در درون هیچ گونه بسته خاصی قرار داده نشده بود. از طرفی زمانی که از ماژول‌های موتو مود استفاده نمی‌کنید، یک قاب پشتی برای این گوشی در نظر گرفته شده است که می‌تواند بر روی آن بخش قرار گرفته و از قسمت خلفی دستگاه محافظت نماید. به طور پیشفرض یکی از آنها در این بسته وجود دارد. البته این شرکت به طور مجزا نیز این قاب را به فروش می‌رساند. نسخه‌های چوبی یا رزین این قاب 20 دلار و مدل‌هایی با چرم باکیفیت 25 دلار قیمت خواهند داشت.

طراحی و کیفیت ساخت

در این موضوع هیچ بحثی نخواهد بود که موتو زد یک گوشی‌ هوشمند قدرتمند بسیار باریک است. هنگامی که این گوشی را از نزدیک ملاقات می‌کنید سریعا پی به این موضوع خواهید برد. در واقع این گوشی تنها 5.2 میلی‌متر ضخامت داشته و از این نظر در بین گوشی‌های هوشمند سطح بالا و مشهور دنیا تک است. تنها بخشی که در این گوشی به میزان بسیار بیشتری ضخامت پیدا کرده است مربوط به لنز بیرون زده دوربین است که البته در صورت استفاده از قاب در بخش پشتی آن، هیچ گونه بیرون‌زدگی لنز را مشاهده نخواهید کرد.

قابی که در این مقاله بررسی در جعبه خرده فروشی این گوشی وجود داشت و البته در تصویر بالا نیز آن را مشاهده می‌کنید از جنس چوب مصنوعی بوده که در هنگام در دست گرفتن حس بسیار خوبی را به کاربر منتقل خواهد کرد. ظاهر چوبی این قاب بسیار لوکس بوده و از طرفی دارای حاشیه امنی به منظور در دست گرفتن آن نیز می‌باشد. در کنار به دلیل انحنای خاصی که این قاب دارد زمانی که آن را در دست گرفته‌اید حتی می‌توانید به سادگی فریم فلزی کناره‌های گوشی را نیز با دستان خود احساس کنید.

البته این موضوع که بخواهید از این قاب استفاده کنید یا نه کاملا به شما و نظرات شخصیتان بستگی خواهد داشت. اما در نهایت بهتر است به این نکته نیز توجه داشته باشید که در صورت قرارگیری این قاب بر روی بخش پشتی گوشی ممکن است در هنگام تعویض و قرار دادن یکی از ماژول‌های موتو مود، میزان زمان بیشتری صرف این جابه‌جایی شود. در کنار آن وجود بدنه باریک و لوکس بودن نسبی ظاهر آن را نیز از دست خواهید داد.

اما در هر صورت توصیه می‌شود زمانی که از هیچ گونه قاب محافظی استفاده نمی‌کنید حداقل از یکی از قاب‌های تعیین شده برای این گوشی استفاده کنید. زیرا در صورت قرار گیری این گوشی از بخش پشتی آن بر روی یک سطح، ممکن است لنز بیرون زده آن به میزان بسیار بیشتری نسبت به دیگر بخش‌ها آسیب ببیند.

اما با این حال شاید تمایل داشته باشید بدون هیچ گونه قابی این گوشی را در دست گرفته و با آن کار کنید. در هر صورت باید که از تجربه در دست گرفتن گوشی‌های نکسوس 6 یا دیگر گوشی‌های موجود در سری موتو ایکس باید گفت که این گوشی نیز دارای ارگونومی بسیار خوبی حتی در زمان قرارگیری قاب پشتی بر روی آن بوده و البته با در نظر گرفتن نمایشگر بزرگ 5.5 اینچی این گوشی، مسلما در دست گرفتن و کار کردن با آن به دلیل ضخامت 5.2 میلی‌متری دستگاه، بسیار خوشایند و جالب خواهد بود.

هم اینک در حالت عادی گودی و انحنای بخش پشتی این گوشی از بین رفته و کاملا تخت است. از طرفی شایعه شده بود که حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت قرار است در بخش پشتی گوشی قرار بگیرد. اما این طور نشد. مسلما وجود ماژول‌های موتو مود یکی از دلایل قرارگیری سنسور تشخیص دهنده اثر انگشت در بخش جلویی دستگاه بوده است. علاوه بر آن تخت شدن بخش پشتی گوشی که از زمان موتو ایکس 2013 دیگر شاهد آن نبودیم، خود می‌توان به دلیل وجود همان موتو مودها باشد.

در کناره سمت راست موتو زد موتورولا شاهد قرارگیری سه کلید فیزیکی هستیم. البته بهتر است بدانید که این سه کلید، تنها دکمه‌های فیزیکی این گوشی نیز هستند. در حقیقت حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت این گوشی یک کلید فیزیکی به حساب نخواهد آمد. کلید‌های ناوبری این گوشی نیز تماما لمسی هستند. محل قرارگیری این کلیدها کاملا جدید و نو است. پس ممکن است به منظور عادت کردن به مکان جدید آنها کمی طول بکشد. البته بهتر است بدانید که کلید پاور این گوشی بر روی سطح خود دارای بافت‌های بسیار ریزی بوده و از این رو می‌توانید آن را با کلید‌های کنترل صدا تمیز دهید. کلیدهای مورد نظر کاملا راضی کننده و مناسب هستند. از طرفی تغییر مکان آنها نیز هیچ گونه مزاحمتی ایجاد نخواهد کرد. از سویی دیگر نه آنقدر سفت هستند که نتوان فشرد و نه آنقدر نرم که به صورت تصادفی لمس و فشرده شوند. در کنار آن بهتر است بدانید که کلیدهای کنترل صدا خود دارای کناره‌هایی هستند که لمس آنها بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

بخش پشتی این گوشی بدون قاب حرف‌های بسیار زیادی برای گفتن دارد. در این بخش در قسمت بالا و پایین شاهد دو پنل هستیم که احتمالا مربوط به آنتن‌های گوشی و همچنین بلوتوث و NFC است تا بتواند بدون اختلال هر چه بهتر با بیرون از گوشی ارتباط برقرار نماید.

ماژول دوربین این گوشی به طور کامل خود را از دیگر بخش‌ها مجزا کرده است. در این بخش در کنار لنز دوربین اصلی شاهد دو فلاش LED هستیم که در درون حلقه مربوط به ماژول دوربین اصلی قرار گرفته است. میان لنز دوربین و فلاش‌های دوگانه نیز نام دروید به چشم می‌خورد. بدین معنا که این گوشی به طور انحصاری به اپراتور ورایزن تعلق خواهد داشت. جالب است بدانید که نشان کمپانی ورایزن در هیچ کجای این گوشی یافت نخواهد شد. حتی زمانی که گوشی در حال بوت شدن و روشن شدن است، باز هم تنها با نام دروید مواجه خواهید شد. همان طور که مشاهده می کنید قاب فلزی پشتی گوشی دارای رنگ خاکستری (در نسخه تحت بررسی) و طراحی راه راه است. تمیز و پاکیزه نگه داشتن همیشگی این بخش از گوشی به دلیل نقوش آن بسیار سخت خواهد بود.

 

اما در بخش زیرین این بخش از گوشی شاهد قرارگیری تعدادی پین هستیم. این پین‌ها و کانکتور‌های مغناطیسی در ارتباط با ماژول‌های موتو مود قرار خواهند گرفت و از این رو به آنها متصل خواهند شد. در بخش ماژول‌های موتو مود بیشتر در این زمینه صحبت به میان خواهیم آورد.

 

کناره سمت چپ گوشی خالی از سکنه است! هیچ گونه کلید یا شیاری در این بخش دیده نمی‌شود.

 

در بخش بالایی این گوشی شاهد قرارگیری میکروفون ثانویه گوشی هستیم که به منظور حذف صدای نویز استفاده خواهد شد. شیارهای مربوط به سیم کارت و کارت حافظه جانبی میکرو اس‌دی را داراست.

 

این در حالی است که در بخش تحتانی این گوشی تنها درگاه USB-C دستگاه وجود دارد. به یاد داشته باشید که این گوشی از هیچ گونه سوکت جک 3.5 میلی‌متری صدای برخوردار نبوده و از این رو ضخامت آن به میزان بسیار زیادی کاهش یافته است. البته بهتر است بدانید که آداپتور تبدیل USB-C به سوکت جک 3.5 میلی‌متری به طور پیشفرض در جعبه خرده فروشی این گوشی موجود است.

 

در بخش جلویی گوشی شاهد همان آرایش سنسورها در قسمت بالا نمایشگر هستیم که در گوشی‌های سری موتو ایکس نیز دیده می‌‌شد. از طرفی همان حسگر حرکت‌سنج که در موتو ایکس وجود داشت در این گوشی نیز یافت می‌شود. لازم به ذکر است که با استفاده از این سنسور زمانی که اعلانات از دست رفته داشته باشید، نمایشگر گوشی به صورت خودکار روشن خواهد شد. در این بخش از گوشی شاهد نمایشگر 5.5 اینچی امولد QHD دستگاه هستیم که البته در زیر آن دو عدد میکروفون دیگر نیز وجود دارد. جالب است بدانید که به منظور عملکرد بهتر بخش دستیار صوتی دستگاه، چهار میکروفون در کناره‌های گوشی قرار داده شده است.

 

بلندگوی مکالماتی گوشی که در بخش فوقانی نمایشگر گوشی قرار دارد به عنوان بلندگوی اصلی دستگاه نیز عمل خواهد کرد. در کنار آن جالب است بدانید که در سمت دیگر دوربین سلفی شاهد قرارگیری یک عدد فلاش LED در این قسمت نیز هستیم. لازم به ذکر است که این گوشی از هیچ گونه چراغ LED اعلانات در این بخش برخوردار نیست زیرا بدین منظور از ویژگی‌ Moto Display استفاده خواهد کرد.

موتو زد موتورولا (Motorola Moto Z ) (1) موتو زد موتورولا (Motorola Moto Z ) (2)

همانطور که در تصاویر بالا مشاهده می‌کنید، گوشی موتو زد موتورولا را در کنار رقیب 5.5 اینچی دیگر خود یعنی گلکسی اس 7 اج سامسونگ قرار دادیم.

موتو زد موتورولا (Motorola Moto Z ) (3)

همان طور که مشاهده می‌کنید نماینده موتورولا به طور آشکاری باریکتر از نماینده و پرچمدار گوشی‌های شرکت سامسونگ است. اما در سمت دیگر ماجرا با این که موتو زد دارای باتری کوچکتری است اما بدنه آ« از نماینده سامسونگ بلند و پهن‌تر است.

نمایشگر

گوشی هوشمند موتو زد موتورولا از یک نمایشگر 5.5 اینچی امولد با دقت QHD (برابر با 2560×1440 پیکسل) برخوردار است. این ساختار را قبلا در گوشی موتو ایکس سال 2015 این شرکت نیز دیده بودیم. البته نمایشگر آن گوشی بجای امولد از نوع LCD بود. همان طور که احتمالا می‌دانید نمایشگرهایی مجهز به پنل نمایشی امولد، رنگ سیاه را با حداکثر غلظت ممکن نمایش می‌دهند. از طرفی نمایش رنگ‌ها نیز با غلظت بیشتری انجام خواهد شد. میزان خوانایی نمایشگر در زیر نور آفتاب در این سری از گوشی‌ها نیز بسیار مناسب بوده و در کنار تمامی این موارد به دلایلی خاص همچون خاموش کردن پیکسل‌های نمایش دهنده رنگ سیاه، این سری از پنل‌ها در مصرف انرژی باتری بسیار صرفه‌جو و بهینه هستند. این ویژگی زمانی که صفحه نمایش گوشی در حال استفاده از ویژگی Moto Display است بسیار ملموس‌تر خواهد بود.

moto_z_droid (2)

در تست‌های به عمل آمده متوجه شدیم که نمایش رنگ‌ها در نمایشگر موتو زد کمی غلیظ است. البته این گوشی دارای بخشی به منظور تنظیم نمایش رنگ‌ها است که اگر گزینه استاندارد را انتخاب نمایید رنگ‌ها در حالتی دقیقتر به نمایش در خواهند آمد. گرچه با انتخاب آن نیز به دقت بالایی همچون پنل‌های LCD دست نخواهید یافت.

همان طور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید میزان حداکثر روشنایی نمایشگر این گوشی در حالت دستی برابر با 371 نیت است که میزانی میانگین و رو به ضعیف محسوب خواهد شد. اما در حالت خودکار زمانی که در یک محیط باز قرار می‌گیرید میزان حداکثر روشنایی نمایشگر گوشی تا میزان 506 نیت قابل افزایش خواهد بود. مسلما در حالت خودکار زمانی که در یک محیط باز قرار بگیرید هیچ گونه مشکلی با این صفحه نمایش و خوانایی آن نخواهید داشت.

 

نمایشگر این گوشی دارای کیفیت بسیار بالایی است. در هنگام مشاهده آن در حالت عادی هیچ گونه تغییر در نمایش رنگ‌ها دیده نمی‌شود. اما زمانی که از زاویه 80 درجه به بعد به آن نگاه کنید شاهد تغییر در نمایش رنگ‌ها خواهید بود. با چشم پوشی از نمایش ضعیف بعضی از رنگ‌ها می‌توان صفحه نمایش این گوشی را در کنار بهترین نمایشگر‌های گوشی‌های هوشمند قرار داد.

قابلیت‌های ارتباطی

همان طور که قبلا به آن اشاره شد این گوشی در بخش تحتانی خود از یک درگاه USB-C برخوردار است که البته نقش درگاه مربوط به هدفون را نیز بازی خواهد کرد. در حقیقت با استفاده از آداپتور تبدیل قرار گرفته در بسته خرده فروشی این گوشی می‌توانید هدفون معمولی خود را به این دستگاه متصل نمایید. این موضوع به این دلیل رخ می‌دهد که بر روی بدنه این گوشی هیچ گونه سوکت جک 3.5 میلی‌متری صدا وجود ندارد. از طرفی به همین خاطر هیچ گونه سرویس رادیو FM نیز در این گوشی به چشم نمی‌خورد.

دیگر قابلیت‌های ارتباطی این گوشی شامل برخورداری آن از وای‌فای با استاندارد a/b/g/n/ac، نسخه 4.1 LE بلوتوث، NFC به همراه A-GPS و وای‌فای دایرکت، و همچنین داک اتصال موتو مود است.

علاوه بر آن بهتر است بدانید که این گوشی دارای سرویس Android Pay نیز هست که در این دستگاه به عنوان سرویس پرداخت پیشفرض انتخاب شده است. اندروید پِی با استفاده از NFC موجود در این گوشی فعالیت کرده و در تمامی فروشگاه‌های مجهز به سرویس tap-to-pay قابل فعال شدن خواهد بود.

متاسفانه کابل شارژر موجود در بسته خرده فروشی این گوشی به آداپتور شارژر آن متصل بوده و در واقعا این دو را از یکدیگر جدا کرد. از طرفی در بسته خرده فروشی این گوشی هیچ گونه کابلی به منظور اتصال به کامپیوتر با دیگر دستگاه‌ها وجود ندارد تا برای مثال بتوانید از درگاه USB-C به منظور انتقال اطلاعات استفاده کنید. در نتیجه در صورت تمایل می‌بایست یک کابل USB-C خریداری نمایید.

باتری

شاید در ابتدای کار نظرتان این باشد که یک باتری با گنجایش 2600 میلی‌آمپر ساعت برای این گوشی مناسب بوده و از طرفی به دلیل ضخامت کم آن این میزان قابل انتظار بوده است. اما در هر صورت نظرتان هر چه که باشد از امتیازات به دست آمده پیداست که این باتری این گوشی نتوانسته‌ است عملکرد خوبی را از خود نشان دهد. بله درست است. این گوشی یکی از باریک‌ترین تلفن‌های هوشمند موجود در بازار به حساب می‌آید اما در هر صورت قبل از خریداری آن می‌بایست به این نکته میز توجه کنید که آیا باتری گوشی را فدای طراحی آن خواهید کرد یا نه.

گوشی هوشمند موتو زد موتورولا از یک باتری با ظرفیت 2600 میلی‌ آمپر ساعت برخوردار است. این میزان از گنجایش باتری مسلما برای یک گوشی هوشمند که قرار است در سطح حرفه‌ای با دیگر رقبای خود رقابت کند، محصولی که از یک نمایشگر 5.5 اینچی با دقت بسیار  بالای QHD برخوردار است و در کنار آن از قابلیت‌های Moto enhancements همچون حسگرهای مربوط به حرکت یا کلامی استفاده می‌کند، مناسب نخواهد بود.

اما خوشبختانه این گوشی از شارژر 15 واتی Turbo Charger به طور پیشفرض برخوردار است که باعث می‌شود باتری دستگاه در عرض نیم ساعت به میزان 52 درصد شارژ شود.

در تست به عمل آمده بر روی باتری این گوشی،‌ دستگاه مزبور توانست امتیاز کلی 53 ساعت را از آن خود نماید. در تست پخش ممتد ویدئو با یک بار شارژ کامل، این گوشی توانست به مدت 9:51 ساعت دوام آورد. در حالت وب‌گردی نیز امتیاز باتری این گوشی معادل 6:13 ساعت بود. از طرفی در زمان مکالمه صوتی تحت شبکه 3G نیز نتیجه‌ای برابر با 10:43 ساعت حاصل شد. جالب است بدانید که گوشی آیفون 6 اس در آخرین بخشی که به آن اشاره شد امتیاز 9:41 ساعت را کسب کرده بود.

جالب است بدانید که گوشی موتو ایکس پیور ادیشن، سال گذشته توانسته بود در طی تست‌های به عمل آمده مشابه امتیاز 63 ساعت را از آن خود نماید. اما در هر صورت بهتر است به این نکته نیز اشاره کنیم که نتیجه بدست آمده توسط این گوشی آنقدر هم بد و ناامیدکننده نبوده است. در حقیقت این موضوع کاملا بستگی به کاربر دارد. اگر شخصی هستید که میزان بسیار زیاد از برنامه‌های گرافیکی و سنگین استفاده می کنید و یا به طور ممتد در حال اجرای بازی‌‌ هستید، مسلما با این گوشی به مشکل بر خواهید خورد. در غیر آن صورت این گوشی نقص خاص دیگری نخواهد داشت.

اما در سمت دیگر ماجرا بهتر است بدانید که این گوشی به یک آداپتور شارژ سریع گوشی مجهز است که می‌تواند با سرعت بسیار زیادی گوشی هوشمند شما را شارژ نماید. از آن جایی که ممکن است این گوشی به مدت یک روز کامل برای نیازهای شما دوام نیاورد از این رو نیاز است به طور ممتد شارژر خود رو نیز حمل نمایید. در واقع اگر چگونگی استفاده به موقع از شارژر این گوشی را یاد بگیرید مسلما با باتری آن و کمبود شارژ دستگاه مشکلی نخواهید داشت.

از طرفی لازم است بدانید که این گوشی دارای ماژول موتو مود اختصاصی و ویژه‌ای است که نقش یک پاور بانک یا همان باتری اضافی را برای شما بازی خواهد کرد. این ماژول دارای یک باتری با ظرفیت 2,200 میلی‌آمپر ساعت است که از این رو در تست‌های به عمل آمده متوجه شدیم که به میزان 60 درصد به عمر و پایداری شارژ گوشی در هنگام اتصال به آن خواهد افزود. اما این باتری زمانی که به دستگاه چسبیده باشد، تقریبا یک ساعت و نیم طول خواهد کشید تا بتواند باتری اصلی گوشی را پُر کند.

در بخش زیر به طور کامل روند پر شدن باتری این گوشی توسط ماژول باتری در نظر گرفته شده برای آن به نمایش در آمده است:

– 30 دقیقه اول:‌ شارژ باتری گوشی از صفر به 21 درصد خواهد رسید

– یک ساعت اول: گوشی هوشمند تا میزان 41 درصد شارژ خواهد شد (35 درصد از شارژ ماژول باقی مانده است)

– طی یک ساعت و 32 دقیقه:‌ باتری ماژول کاملا خالی شده و باتری گوشی نیز تا میزان 60 درصد شارژ می‌شود

رابط کاربری

موتو زد از نظر رابط کاربری شبیه به گوشی‌های سری موتو ایکس نیست. گوشی‌های سری موتو ایکس از اندروید خام و ساده استفاده می‌کردند، اما این در حالی است که در رابط کاربری جدید این شرکت شاهد قرارگیری ویژگی‌های بسیار زیادی نظیر Moto Voice (فرمان صوتی)، Moto Actions (هوشیاری نسبت به حرکت) و Moto Display (نمایش اعلانات) هستیم. در ادامه در مورد این قابلیت‌ها بیشتر توضیح خواهیم داد.

رابط کاربری اصلی این گوشی دارای موارد بسیار زیادی است که شاید در ابتدای کار شما را به یاد گوشی‌های سری موتو ایکس بیندازد. در واقع با این که شرکت لنوو نسل جدیدی را با نام موتو زد معرفی کرده است اما هنوز هم اثراتی از رابط کاربری قبلی در این سری از گوشی‌ها به چشم می‌خورد. در هر صورت سری موتو زد علاوه بر قابلیت‌های مفید موجود در سری موتو ایکس، دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خود نیز بوده و از طرفی بخش نرم افزاری آن بهینه‌سازی نیز شده است.

جالب است بدانید که هیچ یک از گوشی‌های تولید شده در سری ایکس این شرکت از حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت برخوردار نبودند. اما با این حال هم اینک این گوشی دارای حسگر اثر انگشت است که البته این سنسور در بخش زیرین نمایشگر گوشی جای داده شده است. مسلما از طراحی و شکل مربعی آن طرفداری نخواهیم کرد اما در هر صورت قرارگیری آن در بخش جلویی گوشی را در مقایسه با پنل خلفی می‌پسندیم. البته مسلما برای این گوشی حسگر اثر انگشت نمی‌توانست در بخش پشتی قرار بگیرد زیرا در آن بخش قرار بود ماژول‌های موتو مود جای بگیرند.

البته بهتر است بدانید که این گوشی دارای قابلیت‌های جدیدی است که از این رو کار شما را به منظور روشن و خاموش کردن نمایشگر گوشی بسیار آسانتر از قبل کرده است. شرکت لنوو در این گوشی ویژگی روشن شدن نمایشگر گوشی با استفاده از حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت را قرار داده است که با استفاده از آن زمانی که انگشت خود را بر روی این سنسور قرار می‌دهید، نمایشگر به طور خودکار روشن خواهد شد. ویژگی جالب دیگری که شما را از فشردن کلید پاور بی‌نیاز خواهد کرد مربوط به این قابلیت است که در صورت روشن بودن نمایشگر گوشی اگر هر کدام از انگشتان خود را به مدت تقریبی نیم ثانیه بر روی حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت قرار دهید، صفحه نمایش غیر فعال خواهد شد.

قفل صفحه یا همان لاک اسکرین این گوشی شباهت بسیار زیادی به موارد ارائه شده در سری نکسوس دارد. در صورت تمایل به باز کردن قفل می‌بایست ابتدا صفحه را بالا کشیده و سپس پسورد، پین یا نمایه  مورد نظر خود را وارد نماید. اگر از سمت راست به چپ نمایشگر حرکت کنید، برنامه دوربین باز خواهد شد و در صورتی که از سمت چپ به راست بروید، سرویس فرمان صوتی گوگل گشوده خواهد شد.

لانچر این گوشی شباهت بسیار زیادی به لانچر Google Now دارد. اما در هر صورت این میزان زیاد نبوده و برای مثال گزینه‌های زیادی همچون انتخاب تم‌ها قابل دسترسی نخواهد بود. در صورتی که از لانچر این گوشی رضایت ندارید یا این که از ظاهر آیکون‌ها یا تم گوشی خوشتان نمی‌آید می‌توانید به سادگی لانچر جدیدی که مناسب جهت نیازهایتان است را نصب نمایید.

کشوی برنامه‌ها در این گوشی به صورت عمودی حرکت می‌کند. در بخش بالایی این بخش یک فیلد جستجو وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید در صورت گسترده بودند لیست برنامه‌ها به سادگی و در کوتاه‌ترین زمان اپلیکیشن مورد نظر خود را بیابید. متاسفانه امکان اضافه کردن و یا ایجاد فولدر یا پوشه در این بخش وجود ندارد. این در حالی است که در رابط کاربری گوشی‌های شرکت‌های سامسونگ یا اچ‌تی‌سی این مورد به یک استاندارد تبدیل شده است.

با پایین کشیدن صفحه اعلانات گوشی با بخشی روبه‌رو خواهید شد که اعلانات جدید را به نمایش می‌گذارد. در این قسمت می‌توانید با لمس کلید CLEAR تمامی موارد نمایش داده شده را ناپدید سازید. در صورتی که بر روی همان بخش یک بار دیگر از بالا به پایین نمایشگر را پایین بکشید این بار صفحه مربوط به تاگل‌ها به نمایش در خواهد آمد. در این بخش می‌توانید میزان روشنایی صفحه نمایش گوشی را نیز تنظیم نمایید.

در کناره سمت راست و بالا نمایشگر گوشی میانبری وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید به بخش تنظیمات گوشی وارد شوید. تنها بخشی که در آن قسمت مربوط به گوشی‌های سری زد است، Moto Mods خواهد بود. با استفاده از این گزینه زمانی که ماژول‌های موتو مود به گوشی اتصال داشته باشند می‌توانید تنظیمات و تغییرات مربوطه را بر روی آنها اعمال نمایید.

قابلیت‌های Moto Enhancements

ویژگی‌های Moto Enhancements مربوط به مواردی هستند که به طور اضافی و البته نه در سری‌های دیگر در این دسته از گوشی‌ها قرار می‌گیرند. البته بهتر است بدانید که این سری از ویژگی‌ها گرچه به میزان کم در اولین گوشی سری موتو ایکس در سال 2013 نیز وجود داشتند اما نه با این نام. ویژگی‌های Active Display و Touchless Controls مربوط به سری ایکس می‌شود. در هر صورت هم اینک تمامی این ویژگی‌ها دارای اسم واحدی به نام Moto Enhancements هستند. این قابلیت‌ها از طریق برنامه Moto موجود در گوشی قابل دسترسی و تنظیم خواهند بود.

 

زمانی که به برنامه Moto وارد می‌شوید تمامی گزینه‌های موجود برای سری زد به نمایش در خواهد آمد. این گزینه‌ها برای این گوشی شامل Moto Voice (فرمان صوتی) و Moto Display (نمایش اعلانات) هستند. با استفاده از این ویژگی‌ها و البته تنظیماتی که برای آنها وجود دارد و از طرفی با استفاده از جسجرها و فرمان‌های صوتی و حرکتی در نظر گرفته شده می‌توانید سریع و البته راحتتر از گذشته بر روی گوشی خود کنترل داشته باشید.

 

یکی از بهترین ویژگی‌ها موجود در این گوشی که فعلا حتی بهترین و مشهور‌ترین شرکت‌های تولید کننده گوشی هم نتوانسته‌اند همانند آن را بسازند، قابلیت Moto Display این گوشی است. با استفاده از این ویژگی‌ زمانی که نمایشگر گوشی خاموش باشد، در زمان مناسب اطلاعات مربوط به زمان و یا اعلانات جدید  بر روی نمایشگر گوشی به نمایش گذاشته خواهد شد. از طرفی امکان انتخاب و پیش نمایش این سری از اعلانات نیز وجود دارد. با بالا کشیدن نمایشگر گوشی نیز می‌توانید قفل صفحه را باز کرده و به برنامه مربوطه وارد شوید. با پایین کشیدن نمایشگر گوشی نیز از گشودن برنامه صرف نظر خواهید کرد.

 

در مقایسه‌ای یکسان، گوشی‌های سری نکسوس دارای قابلیت Ambient display هستند که دارای ایده‌ای مشابه است. متاسفانه ویژگی مورد نظر در گوشی‌های سری نکسوس همیشه خوب و مناسب کار نمی‌کند. از طرفی حساسیت آن به حرکت نیز نسبت به قابلیت Moto Display کمی بیشتر بوده که البته این موضوع خود باعث مشکل می‌شود. فکرش را بکنید زمانی که گوشی در جیبتان قرار داشته باشد و البته مسلما در این حین نیازی به نمایش اعلانات نیست.

 

دیگر ویژگی که می‌بایست در این بخش به آن اشاره کرد مربوط به قابلیت Moto Voice می‌شود. با استفاده از این ویژگی ابتدا می‌بایست یک فرمان صوتی را به گوشی خود آموزش دهید و سپس زمانی که گوشی غیر فعال بوده و نمایشگر آن خاموش است، با گفتن آن کلام صوتی، گوشی به طور خودکار آن را اجرا خواهد کرد. برنامه ویژه تعیین شده برای این قابلیت شما را در این زمینه بیشتر راهنمایی خواهد کرد. این برنامه بسیار هوشمند است زیرا در ابتدای کار یک صدای بیپ را از خود به بیرون فرستاده تا میزان شنوایی و نویز موجود در محیط قرارگیری شما را بسنجد. سپس شروع به ضبط عبارات مورد نظر شما خواهد کرد. در تست‌های به عمل آمده متوجه شدیم که عملکرد این برنامه در اتاق ساکت بسیار عالی است. از طرفی زمانی که در یک اتاق شلوغ نیز قرار می‌گیرید عملکرد آن بسیار مناسب بوده و هیچ گونه مشکل خاصی برای آن پیش نخواهد آمد.

ویژگی‌های موجود در Moto Assist به تازگی به قابلیت‌های موجود در سرویس Moto Enhancements افزوده گشته است. در حقیقت باید گفت که ویژگی‌های موجود در Moto Assist در بین دیگر سرویس‌های این گوشی پخش شده است. یکی از این ویژگی‌ها مربوط به زمانی است که برنامه به طور خودکار تشخیص می‌دهد کاربر در درون خودرو قرار داشته و در حال رانندگی است. از این رو گوشی به طور خودکار پیام‌ها و اعلانات جدید را با صدای بلند روخوانی خواهد کرد. از این رو به میزان بسیار کمتری حواس کاربر پرت خواهد شد. هم اینک این ویژگی را می‌توانید در سرویس Moto Voice و در بخش Talk to me بیابید.

در کنار آن گزینه‌ای که مربوط به غیرفعال کردن صداهای هشدارها است در این گوشی به منو Flip for Do Not Disturb در Automatic Rules انتقال پیدا کرده است. بله درست است. راه دسترسی به آن هم اینک بسیار دور شده است.

در این گوشی شش نوع جسجر حرکتی برای ویژگی Moto Actions در نظر گرفته شده است. البته ویژگی‌های قبلی که در سری موتو ایکس وجود داشتن نیز در این بخش حضور دارند. این موارد شامل حرکت دادن بادبزنی دست بالا نمایشگر به منظور نمایش زمان و اطلاعات اعلانات جدید، دو بار تکان دادن گوشی به جهت روشن شدن فلاش گوشی و همچنین چرخاندن مچ دست دو بار به منظور باز کردن برنامه دوربین هستند.

دیگر فرمان‌ها و جسجرهای حرکتی موجود در این گوشی شامل Attentive Display (زمانی که به نمایشگر گوشی خود نگاه می‌کنید، صفحه نمایش روشن خواهد شد)، Flip for Do Not Disturb (به منظور فعال کردن حالت Do Not Disturb Mode، گوشی را بر روی سمت نمایشگر بچرخانید)، برداشتن گوشی به منظور قطع شدن صدای زنگ، و در نهایت تقسیم و کوچک کردن نمایشگر (با کشیدن دست بر روی آن به منظور کار کردن راحتتر با صفحه نمایش به وسیله یک دست) خواهند بود.


موتو مودها

همان طور که احتمالا می‌دانید گوشی‌های سری زد هم اینک دارای ویژگی منحصر به فردی هستند که با استفاده از آن کاربر می‌تواند ماژول‌های بسیار زیادی را به گوشی هوشمند متصل نماید. این ماژول‌ها شامل پک باتری اضافی، بلندگوی بسیار باکیفیت و قدرتمند و در نهایت پروژکتور موتورولا (که با نام Moto Insta-Share Projector نیز شناخته می‌شود) هستند.


زمانی که یک موتو مود یا همان ماژول به بخش خلفی گوشی متصل می‌شود، اگر این اتصال به طور کامل و به درستی برقرار شده باشد ابتدا گوشی به لرزش در آمده و سپس یک صدا خاص به معنای تایید اتصال از خود نشان خواهد داد. در صورت استفاده از این حالت برای اولین بار، بر روی نمایشگر پیام و راهنمای خوشامد گویی و همچنین نحوه کار کردن با این سیستم به نمایش در خواهد آمد.

محل اتصال ماژول‌ها به بخش پشتی گوشی دارای قدرت مغناطیسی بسیار بالایی بوده و از این رو هیچ گونه نگرانی بابت اتصال ناقص آن به این بخش از گوشی هوشمند وجود نخواهد داشت. به منظور چک کردن میزان باتری موتو مود متصل به گوشی خود می‌توانید به سادگی به منو مربوط به تاگل‌ها وارد شوید. این کار از طریق پایین کشیدن و نمایش صفحه اعلانات و ورود به صفحه تاگل‌ها امکان پذیر خواهد بود. بهتر است بدانید که هر کدام از موتو مودهای JBL SoundBoost Speaker و Moto Insta-Share Projector دارای باتری مخصوص به خود می‌باشند.

از طرفی ویجت Moto موجود در صفحه اصلی یا هوم اسکرین گوشی نیز می‌تواند میزان باتری هر ماژول موتو مود را به نمایش بگذارد. در نهایت می‌بایست به این موضوع نیز توجه کنید که اگر قصد شارژ کردن باتری موتو مود خود را دارید و بدین منظور زمانی که ماژول به گوشی متصل است آن را به شارژر متصل می‌نمایید، در این شرایط باتری موتو مود شارژ نخواهد شد. این مورد تنها زمانی ممکن خواهد بود که با انجام این کار شارژ باتری گوشی به میزان 75 درصد افزایش یابد.
 

موتو مودها (ماژول‌ها) سری موتو زد

البته لازم است بدانید که خوشبختانه موتو مودهای بلندگوی JBL و پروژکتور Insta-Share ارائه شده برای این سری از گوشی‌ها خود دارای درگاه USB-C مجزا هستند و از این رو می‌توانید این دو موتو مود را به طور مستقل شارژ نمایید. ماژول باتری این گوشی ساخته شده توسط شرکت Tumi است. جالب است بدانید که این موتو مود بر روی بدنه خود به طور مستقل هیچ گونه درگاه USB-C به منظور شارژ شدن ندارد. در نتیجه تنها راه شارژ کردن آن این است که این موتو مود را به گوشی متصل کرده و سپس گوشی را شارژ نمایید.

هر کدام از موتو مودها دارای نشان‌گر مربوط به میزان باتری مخصوص به خود است. هر موتو مود بر روی بخش تخت خود یک کلید دارد که در صورت فشردن آن میزان باقی مانده شارژ ماژول به صورت نسبی توسط چراغ‌های LED به نمایش در خواهد آمد.

موتو مود باتری Tumi

یکی از موتو مود یا همان ماژول‌های محبوب در میان دیگر موارد ارائه شده برای این سری، مسلما پک باتری Tumi خواهد بود. زیرا این گوشی هوشمند دارای باتری نسبتا ضعیفی بوده و از این رو کاربران احتمالا زود به زود می‌بایست از این موتو مود استفاده کرده و آن را به سادگی به بخش پشتی گوشی خود متصل نمایند.

Moto Mods The Moto Z (13)

موتو مود باتری در نظر گرفته برای این گوشی در درون خود دارای یک باتری 2,200 میلی‌آمپر ساعتی است که با اتصال به گوشی‌های هوشمند سری زد موتورولا، میزان باتری آنها را از صفر تا 60 درصد افزایش خواهد داد.

علاوه بر آن یک پک باتری دیگر از برند Kate Spade نیز وجود دارد که با استفاده از آن گوشی هوشمند می‌تواند به صورت بی‌سیم شارژ شود. البته بهتر است بدانید که نسخه بی‌سیم باتری Tumi نیز وجود دارد. احتمالا این سری از پک‌های باتری برخلاف مورد پیشفرض بتوانند به صورت مستقل از گوشی شارژ شوند.


اگر می‌خواهید نسخه بدون فناوری بی‌سیم پک باتری موتو مود این سری از گوشی‌های را خریداری کنید می‌بایست قیمت 60 دلار آنها را نیز بپردازید. از طرفی اگر قصد دارید نسخه مجهز به فناوری بی‌سیم را داشته باشید، این بار باید 90 دلار پرداخت کنید.

موتو مود بلندگو JBL

شرکت مشهور JBL که در عرصه تولیدات صوتی فعالیت گسترده‌ای دارد برای سری گوشی‌های زد یک موتو مود بلندگوی اختصاصی طراحی و تولید کرده است. برای اتصال این موتو مود به گوشی هوشمند نیاز به هیچ گونه جفت شدن یا نصب برنامه وجود نخواهد داشت. تنها موردی که برای استفاده از این ماژول نیاز خواهد بود این است که این موتو مود را به بخش پشتی گوشی بچسبانید و سپس می‌توانید هر گونه موزیک یا ویدئویی را با استفاده از صدای خروجی آن گوش دهید.

از طرفی زمانی که در حال تماشای یک ویدئو یا فیلم هستید و نمی‌خواهید گوشی را بر روی پشت خود روی سطحی تخت و صاف قرار دهید می‌توانید از پایه در نظر گرفته شده در قسمت پشتی آن استفاده کرده و از این رو با زاویه‌ای خاص به تماشای نمایشگر گوشی بپردازید.

همان طور که قبلا به آن اشاره شد این موتو مود به طور مجزا دارای باتری می‌باشد که بر این اساس شرکت JBL اعلام کرده است که باتری آن می‌تواند تا 10 ساعت پخش موزیک را پشتیبانی نماید. البته این موضوع به منظور خالی نشدن باتری گوشی هوشمند به اجرا در خواهد آمد.


برخلاف موتو مود باتری، بلندگوی SoundBoost شرکت JBL به طور اختصاصی دارای درگاه USB-C نیز هست و از این رو می‌توانید به صورت مستقل آن را شارژ نمایید.

موتو مود پروژکتور Insta Share

ماژول پروژکتور این سری که با نام Moto Insta-Share Projector نیز شناخته می‌شود یکی از جالب‌ترین موتو مودهای ارائه شده برای این گوشی به حساب می‌آید. این مینی پروژکتور می‌تواند تصاویر مربوطه را بر روی دیوار یا پرده‌ مورد نظر با حداکثر قطر 70 اینچ به نمایش بگذارد. این پروژکتور می‌تواند هر گونه تصاویر به نمایش در آمده بر روی نمایشگر گوشی نظیر آلبوم عکس‌ها یا صفحه یوتیوب را به تصویر بکشد.

در واقع این پروژکتور زمانی کاربردی خواهد بود که می‌خواهید از روی نمایشگر گوشی خود یک مورد را به گروهی از دوستانتان نشان دهید. به جای ازدحام دور نمایشگر گوشی می‌توانید آن را از این راه به صورت یکسان برای همگان به نمایش بگذارید.

زمانی که در حال استفاده از پروژکتور این گوشی هوشمند بودیم و یک فیلم را بر روی پرده پخش می‌کردیم، به میزان نسبتا کمی بدنه دستگاه گرم شد که البته این موضوع برای پروژکتورها عادی به حساب می‌آید. البته به لطف وجود فن مناسب در این بخش، میزان گرمای کل حاصل شده بسیار کاهش یافته است.


این موتو مود قرار است با قیمت 300 دلار به فروش برسد. این پروژکتور تنها با گوشی‌های سری موتو زد قابلیت فعالیت داشته و از طرفی دقت تصویر 480p (برابر با 854 × 480 پیکسل) را ارائه می‌دهد. البته جالب است بدانید که این موتو مود به طور مجزا خود دارای باتری با ظرفیت 1,100 میلی‌آمپر ساعت است که می‌تواند تا زمان خالی شدن کامل باتری گوشی، یک ساعت دوام آورد. از طرفی بهتر است بدانید که به لطف وجود درگاه مجزای USB-C، می‌توانید این موتو مود را به صورت مستقل از گوشی شارژ نمایید.

 

اما در مورد انتقال صدا به پروژکتور، سه راه پیش رویتان قرار خواهد داشت: استفاده از خروجی USB-C (با استفاده از آداپتور تبدیل کج 3.5 میلی‌متری صدا)، بلندگوی داخلی گوشی هوشمند و یا اتصال به بلندگو‌های بلوتوث از جمله این مسیرها خواهند بود. در هر صورت متاسفانه نمی‌توان هر دو موتو مود بسیار کارا و مفید پروژکتور Insta-Share و بلندگوی JBL SoundBoost را با یکدیگر در یک زمان استفاده کرد.

بنچمارک‌ها و قدرت سخت افزاری

گوشی هوشمند موتو زد از فناوری Mobile Computing System شرکت موتورولا استفاده می‌کند که با قدرت پردازشی تراشه اسنپدراگون 820 کوالکام آمیخته شده است. فناوری‌های Natural Language Processor و Contextual Computing Processor از دیگر موارد قابل اشاره در این بخش به حساب می‌آیند. اما می‌رسیم به تراشه اسنپدراگون 820 کوالکام؛ این چیپ در بخش CPU از چهار هسته برخوردار است. این موارد شامل دو هسته کرایو 2.15 گیگاهرتزی و دو هسته کرایو 1.6 گیگاهرتزی هستند. از طرفی این تراشه دارای واحد گرافیکی قدرتمند آدرنو 530 به همراه چهار گیگابایت حافظه رم از نوع LPDDR4 نیز هست.

 

در بخش CPU تراشه موجود در این گوشی نسبت به نسل قبل یعنی موتو ایکس پیور ادیشن (که با نام موتو ایکس استایل نیز شناخته می‌شود) که از چیپ شش هسته‌ای اسنپدراگون 808 کوالکام استفاده می‌کرد، بهینه‌سازی‌های بسیار خوبی دیده می‌شود.

 

تراشه اسنپدراگون 820 کوالکام در گوشی‌های سطح بالا و حرفه‌ای بسیار زیادی قابل مشاهده می‌باشد. جی5 ال‌جی، گلکسی اس 7 سامسونگ (نسخه ایالات متحده)، اچ‌تی‌سی 10 و دیگر گوشی‌های این چنینی از جمله این موارد هستند. عملکرد تمامی این گوشی‌های هوشمند در بنچمارک‌ها تقریبا برابر و مشابه است. تفاوت‌هایی که میان آنها دیده می‌شود نیز اکثرا به دلیل میزان حافظه رم متفاوت یا میزان حافظه داخلی گوناگون و یا میزان دقت تصویر غیر یکسان نمایشگر گوشی‌ها است.

از بنچمارک گک بنچ که به طور اختصاصی به بررسی عملکرد خام CPU تراشه‌ها می‌پردازد شروع خواهیم کرد. همان طور که مشاهده می‌کنید در بخش تک هسته‌ای گوشی آیفون 6 اس اپل طبق معمول همیشه با در اختیار داشتن هسته‌ها قدرتمند مکان اول را در اختیار دارد. البته این موضوع به دلیل بهینه‌سازی‌های نرم افزاری بسیار گسترده بر روی این گوشی و سخت‌افزار آن نیز رخ می‌دهد. اما در پشت سری این گوشی سه دستگاه دیگر هستند که تمامی آنها دارای تراشه اسنپدراگون 820 بوده و جالب است بدانید که امتیاز گوشی تحت بررسی ما با نسخه اسنپدراگون 820 گلکسی اس 7 اج کاملا برابر شده است.

 

اما زمانی که به بخش چند هسته‌ای این تست وارد می‌شویم قابل مشاهده خواهید بود که نسخه اگزینوس 8890 گلکسی اس 7 اج سامسونگ در مکان اول این قسمت قرار گرفته است. از طرفی گوشی پی9 هواوی نیز که از تراشه کیرین 955 برخوردار است در رتبه دوم قرار گرفته است. در نهایت گوشی موتو زد در مکان سوم جای گرفته است.

 

تست بیس مارک 2 که یک بنچمارک ترکیبی به حساب می‌آید در کنار عملکرد CPU، مواردی همچون حافظه رم و حافظه داخلی را نیز اندازه‌گیری می‌کند. در نهایت امتیاز کلی به عملکرد گوشی داده خواهد شد. گوشی هوشمند موتو زد موتورولا با عملکرد بسیار خوب خود در این بخش در رتبه اول قرار گرفت.

 

گوشی هوشمند موتو زد موتورولا در تست ترکیبی و مشهور آنتوتو 6 نیز توانست امتیاز خوبی را از خود بر جای بگذارد. در این بخش این گوشی با اختلاف امتیاز بسیار اندک با اچ‌تی‌سی 10 توانست رتبه دوم را از آن خود نماید.

در بخشی دیگر به طور اختصاصی و ویژه به بررسی عملکرد واحد گرافیکی تراشه موجود در گوشی موتو زد پرداختیم. همان طور که می‌دانید این گوشی دارای واحد گرافیکی قدرتمند آدرنو 530 است. در تست‌های صفحه خاموش یا همان offscreen به دلیل عدم تاثیر دقت تصویر نمایشگر،‌ این گوشی توانست امتیازات بسیار درخشانی را از آن خود نماید. امتیازات کسب شده در این بخش شباهت بسیار زیادی به نتایج کسب شده توسط نسخه اسنپدراگون گلکسی اس 7 اج سامسونگ دارد.

 

اما در بخش صفحه روشن یا همان onscreen این سری از تست‌ها، نسبت به دقت تصویر QHD نمایشگر این گوشی، موتو زد توانست امتیاز بسیار خوبی را کسب کند. حتی جالب است بدانید که امتیازات کسب شده توسط این گوشی به صورت تقریبی حتی بالاتر از نسخه اگزینوس گلکسی اس 7 اج می‌باشد. این موضوع را در خاطر داشته باشید که گوشی‌های مجهز به نمایشگر با دقت تصویر کمتر به دلیل بار پردازشی کمتر بر روی واحد گرافیکی می‌توانند در نهایت امتیازات بالاتری را در این بخش کسب کنند. گوشی‌های اکسپریا ایکس سونی، وان پلاس 3 و آیفون 6 اس پلاس در این دسته قرار خواهند گرفت.

در نهایت زمانی که با این گوشی در حال اجرای بازی‌های سنگین و گرافیکی با پردازش‌های بسیار سنگین بودیم، بدنه گوشی به میزان کمی داغ شد که البته این میزان در این شرایط استاندارد و معمولی به حساب خواهد آمد. اما بهتر است بدانید که در هنگام اجرای بازی‌ پوکمن گو که از GPS و دوربین گوشی نیز استفاده خواهد کرد، دستگاه به میزان بسیار بیشتری داغ خواهد شد. اما در هر صورت بهتر است بدانید که تراشه اسنپدراگون 820 کوالکام قدرتمندترین چیپ موبایلی تا به این تاریخ به حساب می‌آید. در نتیجه در زمینه اجرای هر گونه بازی یا برنامه سنگین،‌ گرافیکی یا سه بعدی همچون RipTide2 نمی‌بایست هیچ گونه نگرانی خاصی داشته باشید. البته با تمامی این تفاسیر بهتر است بدانید که به دلیل ضخامت بسیار باریک بدنه این گوشی هوشمند، زمانی که تراشه از خود گرما ساطع می‌کند، این میزان دما با سرعت بیشتری به دستان شما منتقل خواهد شد.

برنامه گالری

گوشی هوشمند موتو زد موتورولا در زمینه نمایش تصاویر به برنامه اختصاصی شرگت گوگل وابسته است. با استفاده از این برنامه محتواهایی همچون تصاویر، فیلم‌ها یا کلیپ‌ها صوتی و موزیک قابل مشاهده هستند. در حقیقت برنامه گالری این گوشی بر مبنای سرویس Photos گوگل کار خواهد کرد. در نتیجه اگر قبلا با برنامه Photos گوگل کار کرده باشید رابط کاربری برنامه گالری این گوشی برایتان بسیار آشنا خواهد بود.

این برنامه پیشفرض دارای ابزارهای ساده بسیار زیادی نظیر برش، چرخاندن یا تغییر رنگ و روشنایی است. از طرفی با استفاده از سرویس auto enhance موجود در این گوشی تصاویر به شکل خودکار آن طور که شرکت گوگل در نظر داشته است تغییر پیدا خواهند کرد.

برنامه ویدئو پلیر

پخش ویدئو همانند نمایش تصاویر در شرایطی ساده انجام خواهد گرفت. جالب است بدانید که این برنامه به طور پیشفرض دارای ابزار برش نیز هست که البته با استفاده از آن تنها می‌توانید ویدئو مربوطه را به قسمت‌های مختلف تقسیم کنید. متاسفانه برنامه پیشفرض در نظر گرفته شده برای این بخش به هیچ وجه قابل مقایسه با اپلیکیشن‌های جانبی پخش کننده فیلم نیست. در نتیجه حتما به فروشگاه Play Store گوگل سر زده و برنامه‌های بهتری فعال در این زمینه را دانلود و استفاده کنید تا قابلیت‌های بسیار گسترده‌تری همانند پخش فیلم‌ها با انواع فرمت‌ها یا نمایش زیرنویس پیش رویتان قرار گیرد.

 

برنامه موزیک پلیر

این گوشی در این زمینه به طور پیشفرض از برنامه گوگل پلی موزیک استفاده می‌کند. در این برنامه شاهد سرویس‌های استریم رایگان موزیک همانند یوتیوب (تنها برای موزیک که البته تبلیغات نیز در این شرایط به نمایش در خواهد آمد) هستیم. امروزه بیشتر کاربران دنیا از سرویس‌های استریم رایگان موزیک استفاده می‌کنند. در حقیقت نسلی که چندین گیگابایت موزیک را در حافظه جانبی گوشی خود ذخیره می‌کرد در حال انقراض است.

زمانی که با استفاده از برنامه گوگل پلی موزیک در حال گوش دادن به یک موسیقی هستید ممکن است آیکون یوتیوب در کنار آن به نمایش در آید. این موضوع به آن معنا خواهد بود که این موزیک دارای کلیپ موزیک ویدئو بوده که می‌توانید از طریق یوتیوب به تماشای آن بنشینید. در کنار صفحه در حال پخش یا همان Now Playing، تصاویر و نمایه‌ آلبوم موسیقی در کنار کنترل‌های مربوط به موزیک در صفحه اعلانات قابل مشاهده خواهد بود. در صفحه لاک اسکرین گوشی نیز تصویر آلبوم به ابعاد بزرگتر قابل مشاهده است.

 

کیفیت صدای خروجی گوشی

زمانی که موتو زد موتورولا به یک پخش کننده خارجی متصل کردیم شاهد این موضوع بودیم که صدای خروجی بسیار شفاف بود. از این نظر این گوشی توانست امتیازات بسیار خوبی را از آن خود کند. میزان بلندی و شیوایی صدا نیز در حد بسیار بالایی قرار داشت. مسلما این موضوع برای گوشی مزبور که از هیچ گونه سوکت جک 3.5 میلی‌متری بر روی بدنه خود برخوردار نیست بسیار عالی و درخشان بوده است. از طرفی زمانی که هدفون‌های استاندارد این تست را به گوشی متصل کردیم شاهد این موضوع بودیم که کمی از هماهنگی صدای استریو کاسته شده اما با این حال جالب اینجاست که بر خلاف دیگر گوشی‌های هوشمند، از میزان شفافیت و بلندی صدای گوشی کاسته نشده و از این رو این گوشی توانست در این بخش نیز امتیازات درخشان خود را حفظ کند. در بخش زیر شاهد نمایش نتایج بدست آمده توسط این گوشی و دیگر رقبای آن هستید:

رسایی صدای بلندگو

اما در مورد عملکرد فعالیت مستقل بلندگوی موتو زد موتورولا باید گفت که در مقایسه با نسخه‌های پیشین یعنی سری موتو ایکس،‌ تفاوت خاصی در این عرصه دیده نمی‌شود. گوشی هوشمند موتو ایکس استایل از دو بلندگوی قدامی بر روی بدنه خود برخوردار بود که صدای استریو  را پخش می‌کردند. اما در سمت دیگر ماجرا موتو زد قرار دارد که تنها از یک بلندگو آن هم مشترکا با بلندگوی مکالماتی بالای نمایشگر گوشی برخوردار است.

در حالی که از نظر بلندی صدا، اسپیکر این گوشی در بخش‌های پخش صدا یا کلیپ‌های صوتی و فیلم‌ها خیلی موفق نبوده است اما شرکت موتورولا خیال شما را از نظر زنگ خوردن گوشی راحت کرده است. همان طور که مشاهده می‌کنید بلندی صدای پخش شده توسط تک بلندگوی این گوشی آن قدر هم کم نیست. در حقیقت این میزان کمی بالاتر از حد میانگین قرار دارد. در نهایت باید گفت که با استفاده از بلندگوی این گوشی تقریبا هیچ تماس تلفنی را از دست نخواهید داد.

دوربین

در مقایسه با گوشی نسل پیشین این شرکت یعنی موتو ایکس استایل،‌ از نظر سخت‌افزاری موتو زد پیشرفت‌های بسیار خوبی را در خود می‌بیند. در واقع نسبت کانونی f/1.8 نسبت به f/2.0 و همچنین افزایش دقت تصویر 21 مگاپیکسلی نسبت به 13 مگاپیکسل نسخه قدیمی از این جمله به حساب می‌آید. در کنار آن سیستم فوکوس خودکار در این گوشی از حالت تشخیص فاز به فوکوس لیزری تغییر یافته است تا گوشی هوشمند بتواند در محیط‌های تاریک نیز به خوبی بر روی سوژه‌ها فوکوس کند.

میزان ابعاد پیکسل‌ها در حسگر موجود در دوربین اصلی این گوشی هوشمند نسبت به سال پیش تغییر خاصی نکرده است و برابر با همان 1.12 میکرون می‌باشد. این در حالی است که هم اینک شرکت‌های بزرگ و مشهور بر روی ابعاد حسگر و پیکسل‌ها و در واقع کیفیت نهایی تصاویر تمرکز کرده‌اند. از طرفی با توجه به زیاد شدن دقت تصویر حسگر دوربین اصلی این گوشی نسبت به نسل پیشین و برابر بودن ابعاد پیکسلی می‌توان نتیجه گرفت که حتی ابعاد کلی حسگر نسبت به مدل قبلی کاهش یافته است.

رابط کاربری

آیا به یاد می‌آورید که رابط کاربری و بخش نرم افزاری دوربین گوشی موتو ایکس استایل چقدر ساده بود؟ این بخش در گوشی موتو زد کماکان کمی تغییر یافته است. در حقیقت در این گوشی شاهد رونمایی از رابط کاربری جدید دوربین هستیم. البته بهتر است بدانید که این بخش نرم افزاری بر پایه رابط کاربری سری موتو ایکس انتخاب شده است. البته شاید نمای آن کمی پیچیده و گیج کننده باشد اما در هر صورت به آن عادت خواهید کرد.

 

ویژگی‌های بسیار زیاد و گسترده‌ای در رابط کاربری بخش دوربین این گوشی به چشم می‌خورد. قابلیت خواندن و اسکن بارکد و یا نمایه‌های QR بدون نیاز به دانلود برنامه‌های مستقل از پلی استور از این جمله می‌باشند. در کنار آن قابلیت‌هایی در سطح حرفه‌ای نیز در این گوشی به چشم می‌خورد که شامل دستکاری و تنظیم دستی شاخصه‌هایی همچون سرعت شاتر و فوکوس و همچنین میزان حساسیت سنسور (ISO) است.


زمانی که برای اولین بار برنامه دوربین این گوشی را باز می‌کنید می‌توانید از بین دو گزینه “لمس نمایشگر برای عکاسی” و همچنین “ایجاد دکمه اختصاصی شاتر” یکی را انتخاب کنید. شخصا مورد دوم را ترجیح می‌دهیم. البته بهتر است بدانید که کلیدهای کنترل صدا نیز می‌توانند نقش کلید شاتر فیزیکی گوشی را بازی کنند.
زمانی که گوشی در حالت عمودی قرار دارد کلیدهای عکاسی HDR، فلاش و تایمر در بخش بالایی نمایشگر گوشی به چشم می‌خورند. از طرفی هنگامی که در حالت افقی قرار دارد این موارد در کناره سمت چپ قرار خواهند گرفت. از سویی دیگر با لمس هر یک گزینه‌های دیگر در زیر مجموعه آن به نمایش در خواهند آمد.

در هنگامی عکاسی با دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی این گوشی یک ویژگی اضافی به این بخش اضافه می‌شود که آنها هم مود beauty  نام دارد. برای این حالت سه گزینه در نظر گرفته شده است. حالت خودکار، دستی و خاموش از این جمله می‌باشند. در حالت دستی بخشی به نمایش در خواهد آمد که با استفاده از آن می‌توانید میزان تار شدگی و کاهش نویز چهره خود را تنظیم نمایید.
به منظور تغییر و جابه‌جایی میان حالت‌ها و مودها می‌بایست بر روی گزینه این چنینی قرار گرفته در کنار دکمه شاتر دوربین اشاره کرده و سپس از میان موارد به نمایش گذاشته شده یکی را انتخاب کنید. متاسفانه هیچ گونه کلید مجزایی به منظور فعال کردن حالت فیلم برداری وجود داشته و به همین دلیل می‌بایست با لمس این دکمه به منو باز شده رفته و سپس دکمه ضبط فیلم را انتخاب کنید.
در حالت عکاسی حرفه‌ای یا Professional mode، همانند دیگر گوشی‌های حرفه‌ای هوشمند کاربر می‌تواند با استفاده از موارد به نمایش در آمده بر روی نمایشگر گوشی به دستکاری گزینه‌ها بپردازد. در حقیقت با استفاده از محورهای به نمایش در آمده در این بخش می‌توانید به سادگی شاخصه‌های مختلف را تنظیم نمایید.

عکاسی

همان طور که در تصاویر زیر مشاهده می‌کنید دوربین اصلی این گوشی توانسته است در محیط‌هایی با میزان نور کافی و مناسب، تصاویر نسبتا خوبی با میزان جزئیات تصویر خوب و همچنین نمایش رضایت‌بخش رنگ‌ها را ارائه دهد. البته با این حال زمانی که کاربر در شرایط نوری ضعیف قرار می‌گیرد از کیفیت نهایی تصاویر به میزان بسیار زیادی کاسته شده و از طرفی گاهی رنگ‌های تصاویر به گرمی یا سردی تمایل پیدا می‌کنند. این طور به نظر می‌رسد که پردازشگر این گوشی نمی‌تواند در حالت خودکار، تراز سفیدی را به خوبی تنظیم نماید.


همان طور که مشاهده می‌کنید اول عکس دوربین اصلی گوشی موتو زد موتورولا دارای نسبت تصویر 16:9 است. این موضوع به این خاطر است که در حالت پیشفرض نسبت تصویر حسگر دوربین اصلی این گوشی مستطیلی بوده و از این رو میزان دقت تصویر از 13 به 9.7 مگاپیکسل کاهش می‌یابد. شاید در ابتدای کار بسیاری از کاربران تعجب کنند که چرا تصاویر ثبت شده آنها 13 مگاپیکسلی نیست و دقت تصویر کمتری دارد.

در بررسی نزدیک تصاویر ثبت شده توسط دوربین اصلی این گوشی متوجه شدیم که میزان شارپنس تصاویر مناسب بوده و از طرفی اثرات مربوط به افراط در شارپنس که باعث افزایش نویز تصویر و کاهش جزئیات تصویر است نیز در آن دیده نمی‌شود. نمایش رنگ‌ها در تصاویر هنگامی که کاربر در محیط‌های باز با شرایط نوری خوب قرار می‌گیرد مناسب بوده و البته این در حالی است که در محیط‌های تاریک این موضوع برای گوشی هوشمند و پردازنده تصویر آن کمی مبهم خواهد شد.

زمانی که کاربر در یک محیط تاریک قرار می‌گیرد و از این رو به منظور افزایش نور وارد شده و رسیده به حسگر نیاز به زمان بیشتری خواهد بود، سرعت شاتر دوربین کاهش خواهد یافت. در نتیجه در این حالت نیاز است کاربر دوربین را ثابت نگه دارد تا از تار شدن تصویر نهایی جلوگیری به عمل آید. در این حالت پیامی بر روی نمایشگر گوشی با عنوان “Hold camera steady” به معنای این که “گوشی خود را ثابت نگه دارید” به نمایش در خواهد آمد. خوشبختانه زمانی که در شرایط نوری مختلف با دوربین اصلی این گوشی به عکاسی پرداختیم هیچ گونه میزان نویز تصویر خاصی را مشاهده نکردیم.

 عملکرد پردازشگر تصویر دوربین این گوشی در بخش عکاسی HDR بسیار خوب بود. در این بخش شاهد ثبت بسیار طبیعی عکس‌های HDR بودیم. البته زمانی که این گوشی قصد دارد بخش‌های سایه تصویر را روشن کند، میزان غلظت رنگ‌ها را نیز در آن بخش‌ها به میزان اغراق آمیزی افزایش خواهد داد. البته جالب است بدانید که گوشی گلکسی اس 7 اج سامسونگ نیز در تست‌های به عمل آمده در شرایط یکسان عملکرد مشابهی را از خود به نمایش گذاشت. در نتیجه نمی‌توان به عملکرد پردازشگر تصویر این گوشی خرده گرفت:


عملکرد دوربین اصلی موتو زد زمانی که در شرایط نوری ضعیف قرار می‌گیرد بالاتر از حد میانگین و متوسط بود. البته در بعضی از نمونه‌ها شاهد آبرنگی شدن عکس‌ها و همچنین لکه‌دار شدن آنها نیز هستیم. در این گونه شرایط میزان جزئیات تصویر به میزان بسیار زیادی کاهش یافته از این رو به این مشکل اثر آبرنگی شدن عکس‌ها می‌گویند. مسلما در این گونه شرایط زمانی که سوژه‌ها در حال حرکت در کادر باشند، عکاس با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهد بود.


اما در سمت دیگر ماجرا تصاویر ثبت شده توسط دوربین اصلی گوشی گلکسی اس 7 اج سامسونگ در شرایط یکسان تفاوت خاصی با نماینده موتورولا (یا لنوو) نداشته است. در حقیقت در تصاویر نماینده سامسونگ سعی شده است که میزان جزئیات تصویر و بافت‌ها بیشتر نمایان گردد که البته به همین خاطر میزان نویز تصاویر نیز به میزانی زیادتری افزایش یافته است.


طریقه عکاسی پانوراما در این گوشی نیز همانند دیگر گوشی‌های هوشمند است. بدین منظور تنها کافی است کلید شاتر را فشرده و سپس در محور افقی گوشی خود را حرکت دهید. متاسفانه در این حالت از عکاسی نمی‌توانیم زاویه دیدی بیشتر از 100 درجه داشته باشیم.

 

جالب است بدانید که همانند نسل پیشین در سری ایکس، موتو زد نیز در بخش جلویی گوشی و در کنار دوربین سلفی از یک عدد فلاش LED برخوردار است. با استفاده از فلاش قرار گرفته در این بخش می‌توانید تصاویر سلفی بسیار باکیفیتی را به ثبت برسانید. از طرفی دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی موجود در بالای نمایشگر گوشی نیز تصاویر بسیار خوبی را از خود به ثبت می‌رساند. در بررسی‌های به عمل متوجه شدیم که عملکرد دوربین سلفی این گوشی بالاتر از حد انتظارمان بود.

در حالت طبیعی زمانی که در یک محیط باز به عکاسی می‌پردازید تصاویری با میزان جزئیات مناسب پدید می‌آید. در حالت HDR نیز گستره دینامیکی وضعیت بهتری پیدا کرده و رنگ‌ها نیز زنده‌تر به نمایش گذاشته می‌شوند. البته رفتار پردازشگر در این بخش کمی غیر قابل پیش بینی است. همانند دوربین اصلی زمانی که از HDR در این بخش استفاده می‌شود میزان غلظت رنگ‌ها کمی بالاتر از حد میانگین می‌شود.


در میان گوشی‌های پرچمدار معرفی شده در سال میلادی کنونی، تصویر سلفی ثبت شده در محیط تاریک توسط این گوشی بسیار باکیفیت و مناسب بوده و از این نظر قابل تحسین است. از طرفی زمانی که با استفاده از فلاش LED به عکاسی سلفی می‌پردازید باز هم به کیفیت نهایی تصاویر افزوده خواهد شد.

فیلمبرداری

خوشبختانه این گوشی هوشمند قادر به ضبط فیلم با دقت 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه است. علاوه بر آن گزینه‌ای به منظور فیلم برداری 1080p با نرخ 60 فریم بر ثانیه نیز وجود دارد. گرچه در تست‌های به عمل آمده به نظر می‌آید که در حالت 1080p با نرخ 30 بر ثانیه، تصاویر بسیار یکنواخت و روانتری را شاهد باشیم. زیرا در این حالت از فیلم برداری از هد دو تثبیت کننده دیجیتالی و اپتیکالی استفاده می‌شود. از طرفی زمانی که از دقت 4K یا نرخ 60 فریم بر ثانیه استفاده می‌شود شاهد لرزش تصاویر هستیم. در نتیجه در هنگام استفاده از این حالات بهتر است دوربین را بر روی سه پایه قرار دهید.

جالب است بدانید که نرخ حجمی حالت 60 فریم بر ثانیه با نوع 30 فریم بر ثانیه برابر است! این موضوع به این خاطر روی می‌دهد که دوربین گوشی به جای ثبت 60 فریم عکس با دقت کامل،‌ از دقت تصویر خواهد کاست و به تعداد فریم‌ها اضافه خواهد کرد. به همین دلیل است که تصاویر ضبط شده در حالت 30 فریم بر ثانیه بسیار شارپ و واضح‌تر از حالت 60 فریم بر ثانیه به حساب می‌آید.

از سویی دیگر زمانی که در حالت 4K به ضبط فیلم می‌پرداختیم متوجه شدیم که دستگاه به طور ممتد در حالت انجام فوکوس بود. از طرفی این مشکل در دو حالت دیگر فیلم برداری ظاهر نشد و تنها مختص به این دقت از فیلم برداری بود. این گوشی در بخش فیلم برداری خود دارای بخشی به نام HDR نیز هست که مربوط به ضبط فیلم می‌شود. زمانی که در حالت ضبط فیلم با دقت 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه بودیم تصادفا مود را بر روی HDR قرار دادیم. این مود در تمامی شرایط و صحنه‌ها حالت خوب و مناسبی را به تصویر نمی‌کشد. در تست‌های به عمل آمده متوجه شدیم که سایه‌ها کمی روشنتر شده و از طرفی به میزان کمی از نور مستقیم خورشید نیز کم شد.

ضبط صدا توسط این گوشی در حالت استریو با نرخ حجمی 128 کیلوبیت بر ثانیه انجام شده و نرخ 48 کیلوهرتزی در آن رعایت شده است. در حالت 4K با نرخ حجمی 50 و در نوع 1080p نیز با نرخ حجمی 17 مگابیت بر ثانیه محتوا در حافظه گوشی ذخیره می‌شوند

سخن پایانی

مطمئنا گوشی هوشمند موتو زد موتورولا (یا لنوو)، یکی از دستگاه‌های سطح بالا و حرفه‌ای سال 2016 این شرکت، یکی از بهترین و البته لوکس‌ترین گوشی‌های ساخته شده تا به امروز به حساب می‌آید. این تلفن هوشمند هم اینک از نظر ظاهری و کیفت ساخت بدنه بسیار مناسب بوده و دستگاه بسیار زیبا و لوکسی به حساب می‌آید. از طرفی به دلیل تجهیز این گوشی به دوربین‌های اصلی بسیار جدید و باکیفیت در کنار نمایشگر بسیار خوب و باتری نسبتا بادوام و البته تراشه بسیار قدرتمند در کنار طراحی ماژولار، این گوشی باریک را نمی‌توان تنها یک بروزرسانی معمولی از نسل پیشین خود معرفی کرد.

از نظر قیمتی نسخه 64 گیگابایتی این گوشی در بازارهای جهانی تقریبا 624 دلار ارزش‌گذاری شده است. این گوشی هنوز به طور رسمی وارد ایران نشده است. پیش بینی شده است که در ماه شهریور سال 1395 این گوشی به طور جهانی عرضه گردد. در پایان باید گفت که اگر قصد در اختیار داشتن یک گوشی باریک تمام عیار، زیبا، قدرتمند به همراه آخرین تکنولوژی نرم افزاری و دوربین‌های قوی، باتری بسیار پایدار و نمایشگر باکیفیت به همراه حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت بسیار سریع و دقیق و همچنین طراحی نوآورانه را داشته باشید و از طرفی میزان پرداخت هزینه به منظور در اختیار داشتن لوکس‌ترین و بهترین فبلت اندرویدی موجود در بازار برایتان آن چنان مهم نباشد، مطمئنا جواهر لوکس چینی یعنی گوشی هوشمند موتو زد موتورولا، یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی شما در این حوزه خواهد بود.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر