11 تغییر که مایکروسافت باید در مرورگر اج اعمال کند !

11 تغییر که مایکروسافت باید در مرورگر اج اعمال کند !

مایکروسافت با انتشار آپدیت سالگرد ( Anniversary Update ) ، مرورگر خود را از جهات مختلفی ارتقاء داد با وجود این ارتقاء یافتن هیچ وقت پایانی نداشته است . در این خبر به شرح 11 تغییر پرداخته شده که ردموند باید در نرم افزار خود اعمال کند تا آن را بهتر سازد .

اج مرورگر پیش فرض جدید ویندوز 10 می باشد . این مرورگر با اینترنت اکسپلورر جایگزین شده است تا وب گردی مدرن تری را در اختیار همه کاربران بگذارد . مایکروسافت با انتشار آپدیت سالگرد خود مرورگر اج را نیز از جهات مختلفی بهینه سازی کرد که اضافه سازی قابلیت پشتیبانی سازی اکستنشن های مختلف یکی از این بهینه سازی ها می باشد . علی رغم انتشار این بروزرسانی هنوز هم باید تغییراتی در مرورگر اج ایجاد شود تا این نرم افزار بتواند در بازار با سایر مرورگرها رقابت کند . 11 نکته زیر مهم ترین تغییراتی هستند که کاربران انتظار دارند در اج صورت گیرد .

1-    بهینه سازی منو تنظیمات

علی رغم بهینه سازی هایی که آپدیت جدید ایجاد کرده باز هم می توان گفت که مایکروسافت بهترین منو را در اج در اختیار کاربران نگذاشته است زیرا همه ابزارها در فضایی باریک گنجانده شده اند و این امر گاهی پیدا کردن آپشن های این منو را دشوار می کند . 

مرورگرهای فایرفاکس و کروم چیدمان بهتری را در منوی خود دارند . همان طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید در هر دو مروگر بخش preference settings در یک صفحه جداگانه قرار گرفته است به همین دلیل کاربر راحت تر می تواند از ابزار مختلف برای اعمال تنظیمات مورد نظر خود استفاده کند .

مسئله دیگر این است که پنل flyout settings در مرورگر اج کارایی بالایی ندارد . مایکروسافت حداقل باید در طراحی این منو و سایر نکات مرتبط با آن از ویژگی های مرورگرهای سازندگان دیگر الگو بگیرد تا بتواند آرایش بهتری را ایجاد کند . 

2-    آپشن های بیشتری در منو context

در مرورگر جدید اگر که در هرجای صفحه وب کلیک راست کنید یک منوی ابزار باز می شود . به طور مثال اگر که در قسمت نوشتن مطالب مورد جست و جوی خود کلیک کنید سه آپشن در اختیار شما قرار می گیرد . سایر مرورگرها ابزارهای بیشتری مانند امکان دسترسی به منو کنترل ابزار یابی و جست و جو ، آپشن های ذخیره سازی و پرینت و ... را در اختیار کاربران می گذارند .

3-    سابقه سربرگ های بسته شده

نسخه جدید مرورگر اج سابقه جست و جوی کاربر را ارائه می کند اما نمی تواند راهکاری را برای دسترسی یافتن به سربرگ هایی که اخیرا بسته شده اند ، در اختیار کاربر بگذارد . 

نکته مهم : شما می توانید با استفاده از کلید های ترکیبی Ctrl + Shift + T  سربرگ های بسته شده را بازیابی کنید .

4-    نوار آدرس ساده تر

هنگامی که می خواهید از مرورگر استفاده کنید و یا یک سربرگ جدید را باز کنید اولین صفحه ای که به طور پیش فرض نمایش داده می شود صفحه " Where to next? " می باشد که یک نوار آدرس را در قسمت مرکزی خود دارد . چنین چیدمانی می تواند تا حدی برای برخی از کاربران گیج کننده باشد زیرا بیشتر کاربران عادت دارند که آدرس URL مورد نظر خود را در کنار منو کنترل جست و جو کننده ابزارهای مرورگر تایپ کنند .

5-    آپشن بی صدا سازی ( Mute ) برای سربرگ های باز 

یکی از آزار دهنده ترین مواردی که در هنگام استفاده کردن از یک مرورگر وب برای کاربر پیش می آید صدایی است که از سربرگ های باز پخش می شود . مرورگر اج یک آیکون بلندگو دارد که چنین صداهایی را پخش می کند اما برخلاف سایر مرورگرها ابزاری ندارد که کاربر بتواند به کمک آن پخش چنین صداهایی را متوقف سازد .

6-    حالت تمام صفحه ( Full-screen )

در تمام مرورگرهای مدرن کاربر می تواند کلید F11 را فشار دهد تا صفحه در حال نمایش در حالت حداکثر اندازه ممکن نمایش داده شود . متاسفانه به دلایلی مرورگر اج این قابلیت را ندارد در حالی که حتی مرورگر باز نشسته اینترنت اکسپلورر هم می توانست چنین آپشنی را در اختیار کاربر بگذارد .

7-    همگام سازی بهتر

هنگامی که با استفاده از یک اکانت مایکروسافت به دستگاه های ویندوز 10 متصل می شوید مرورگر اج امکان همگام سازی رمز ها ، لیست مطالب خوانده شده و لیست مطالب برگزیده را در اختیار کاربر می گذارد ؛ با وجود این اج هنوز هم نمی تواند سابقه جست و جو و یا سربرگ های باز را برای کاربر همگام سازی کند . 

8-    اکستنشن های بیشتر

احتمالا بزرگ ترین ابزاری که مایکروسافت با انتشار آپدیت سالگرد در اختیار مرورگر اج گذاشت قابلیت پشتیبانی کردن اکستنشن های مختلف می باشد . علی رغم این که اکستنشن های خوبی نظیر AdBlock ، Translator For Microsoft Edge ، Save to Pocket و ... به اج اضافه شده باز هم به نظر می رسد که کاربران به ابزارهای دیگری هم نیاز دارند . 

از نظر فنی می توان گفت که مایکروسافت اکستنشن های مرورگر گوگل کروم را به مرورگر خود اضافه کرده است تا برنامه نویسان را قادر سازد که به گونه ای راحت تر اکستنشن های خود را به اج اضافه کنند با وجود این به نظر می رسد که ردموند هنوز هم باید کارهای بیشتری را انجام دهد تا بتواند برنامه نویسان را به انجام دادن خواسته هایش ترغیب کند .

9-    پشتیبانی اکستنشن ویندوز 10 موبایل

اکستنشن های ویندوز 10 در حال حاضر تنها برای سیستم عامل رایانه های شخصی عرضه شده اند . در گذشته مایکروسافت گفته بود که امکان بهره گیری از اکستنشن ها را در اختیار کاربران گوشی های همراه هم می گذارد اما پس از مدت کوتاهی حرف خود را پس گرفت . کاربران ویندوز 10 موبایل به این اکستنشن ها نیاز دارند اما ردموند در حال حاضر هیچ اقدامی در این رابطه نکرده است . 

10-    سازگار پذیری داخلی برای اج

مایکروسافت مرورگر اج را با ایده ساخت یک نرم افزار سبک برای وب گردی طراحی کرد . مسئله این است که بسیاری از ویژگی های اج با فناوری هایی قدیمی ساخته شده اند که دیگر در دسترس نیستند ؛ این امر باعث می شود که مرورگر اج نتواند در برخی از وب سایت ها کارایی بسیار خوبی را از خود نشان دهد . به طور مثال هنگامی که برخی از سایت های قدیمی را باز می کنید با پیغام " You've stumbled upon some vintage web tech " روبرو می شوید که شما را وادار می کند تا برای باز کردن سایت از مرورگر اینترنت اکسپلورر استفاده کنید ؛ در حالی که اگر که از مرورگرهای کروم یا فایرفاکس استفاده کنید چنین سایت هایی به راحتی باز می شوند .

مایکروسافت باید اج را به گونه ای بهینه سازی کند که این مرورگر بتواند به طور خودکار چنین سایت هایی را تشخیص دهد و آن ها را به سادگی باز کند .

11-    بهینه سازی قابلیت های پشتیبانی استاندارد های وب

مایکروسافت همیشه استانداردهای وب را پشتیبانی کرده است با وجود این در گذشته این سازنده راه و روش مخصوص به خود را در ارائه برخی از ویژگی ها دنبال می کرد به نحوی که همه مرورگرها نمی توانستند ویژگی های ارائه شده را پشتیبانی کنند ؛ این امر مشکلات زیادی را برای طراحان وب ایجاد می کرد زیرا این افراد مجبور می شدند که برای هر مرورگری از کدهای مختلفی استفاده کنند .

با عرضه مرورگر اج این راهکار کنار گذاشته شد و مایکروسافت هم توانست بهتر استانداردهای وب را پشتیبانی کند با وجود این مرورگر جدید باز هم نمی تواند مانند سایر مرورگرها برخی از ویژگی ها را در اختیار کاربر بگذارد . به طور مثال اگر که یک وب سایت ویژگی خاصی نظیر قابلیت عوض کردن رنگ یک تصویر را داشته باشد متوجه می شوید که مرورگر اج نمی تواند این قابلیت را پشتیبانی کند .

یکی دیگر از این قابلیت ها box-decoration-break می باشد که تعیین می کند که چگونه برخی از خصوصیات یک عنصر ، زمانی که محیط آن عنصر قسمت بندی شده است ، به کار گرفته می شود . مرورگر اج این قابلیت را نیز نمی تواند پشتیبانی کند . 

شاید برخی از کاربران با برخی از این بهینه سازی ها آشنا نباشند اما برای برنامه نویسان مهم است که مایکروسافت این تغییرات را اعمال کند زیرا این افراد هستند که وب سایت ها را آنگونه که کاربران می بینند ، طراحی می کنند . خوشبختانه ردموند در آینده باز هم نسخه های بهینه سازی شده مرورگر اج را ارائه می کند به همین دلیل می توان انتظار داشت که در مرورگرهای بعدی این تغییرات ایجاد شده باشد .

جمع بندی

مرورگر اج بسیاری از ویژگی های برتر برخی از مرورگرهای مدرن را ندارد ولی مایکروسافت سخت در تلاش است تا نرم افزار خود را بروزرسانی کند ؛ انتشار آپدیت سالگرد نیز این مسئله را تایید می کند به همین دلیل می توان انتظار داشت که در آینده مرورگر بهتری توسط این سازنده بزرگ در اختیار کاربران گذاشته شود .

منبع خبر: windowscentral

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر