استفاده از کارت بانکی بین المللی در ایران امکان پذیر شد!

استفاده از کارت بانکی بین المللی در ایران امکان پذیر شد!

نصر: قبل از اجرای برجام ایران جزو 5 کشوری (سودان، سوریه، کره شمالی و کوبا) بود که شبکه بانکی آن به شبکه بانکی و پولی جهانی متصل نبود و این مسئله امکان خرید از سایت های خارجی را دشوار می کرد ولی در طی روز گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در مراسم افتتاح پروژه‌های هوشمند پستی خبر از امکان پذیری استفاده از کارت بانکی بین المللی در ایران داد.

به گزارش سرویس فناوری نصر، رشد و گسترش روز افزون فناوري ارتباطات، انقلابي را در ابعاد مختلف زندگي انسانها و عملكرد سازمانها ايجاد كرده است. اين فناوري روشهاي كاركرد و نگرش افراد، سازمانها و دولتها را دگرگون ساخت و باعث ايجاد صنايع نوين، مشاغل جديد و خلاقيت در انجام امور شده است. ظهور پديده‌هايي چون كسب و كار الكترونيك، تجارت الكترونيك و بانكداري الكترونيك از نتايج عمده نفوذ و گسترش فناوري اطلاعات در بعد اقتصادي است

توسعه شگفت انگيز فناوري اطلاعات و گسترش آن به بازارهاي پولي و بانكي جهان، علاوه بر تسهيل امور مشتريان بانك‌ها، روش هاي جاري بانكداري را متحول و دگرگون ساخته است. با رشد روزافزون معاملات تجارت الكترونيك در سطح جهان و نياز تجارت به حضور بانك جهت نقل و انتقال منابع مالي، بانكداري الكترونيك به عنوان بخشي تفكيك ناپذير از تجارت الكترونيك و داراي نقشي اساسي در اجراي آن است. به جرأت مي توان گفت بدون بانكداري الكترونيك، تجارت الكترونيك نيز محقق نخواهد شد.

بانكداري الكترونيك شامل سيستم‌هايي است كه مشتريان موسسات مالي را قادر مي‌سازد تا در سه سطح اطلاع‌رساني، ارتباط و تراكنش از خدمات و سرويس‌هاي بانكي استفاده كنندو با فراهم آوردن امكان دسترسي مشتريان به خدمات بانكي با استفاده از واسطه‌هاي ايمن و بدون حضور فيزيكي ،  استفاده مشتريان از اينترنت براي سازماندهي، آزمايش و يا انجام تغييرات در حسابهاي بانكي خود و يا سرمايه‌گذاري و بانكها براي ارائه عمليات و سرويسهاي بانكي، ارايه مستقيم خدمات و عمليات بانكي جديد و سنتي به مشتريان از طريق كانالهاي ارتباطي متقابل الكترونيك نیاز ها را بر طرف می کند.
 پس از ورود به عرصه الکترونیک کم کم بانک ها به جای وجه نقد، کارت های بانکی هوشمند را در اختیار مشتریان قرار می دادند که معادل همان وجه نقد موجودی داشت و در سال های بعد از آن کارت های اعتباری تنها برای برداشت پول از دستگاه های خود پرداز (ATM ها) به کار می رفتند.

کارت های اعتباری بانکی مزایای بسیاری دارند. از زمانی که استفاده از کارت های اعتباری بانکی رایج شد، تبادلات مالی و خرید و فروش ها با سهولت بیشتری انجام گرفت  اما برای خرید از سایت های خارجی شما نیاز به کارت اعتباری بین المللی (ویزا کارت ، مستر کارت و ..) خواهید داشت.

انواع کارت های بانکی بین المللی

اين كارتها از كاربرد جهاني برخوردارند و ميتوان آنها را بصورت بين المللي استفاده نمود. اين كارتها از پشتيباني شركتهاي بسيار بزرگ و معتبري برخوردارند و اكثر بانكهاي معتبر دنيا عامل واگذاري كارتها مي باشند. انواع مختلفی از این کارت اعتباری وجود دارند که عبارتند از:

  •      کارتهای اعتباری (Credit Card): در هنگام صدور این نوع از کارتها، بانک عامل تضمینهایی مانند سند ملک یا اتومبیل را از مشتری دریافت کرده و بر اساس ارزش وثیقه مشتری درصدی را نیز به عنوان اعتبار به ارزش پول موجود در حساب مسترکارت وی می افزاید.  بانک صادرکننده این اسناد را برای احراز اقامت درخواست کننده در کشور مورد نظر بانک دریافت نموده و پس از بررسی سوابق مالیاتی درخواست کننده اعتبار اولیه وی را بر اساس فیش حقوقی یا اعتبارنامه مالیاتی وی تعیین می نماید.
  •     کارتهای از پیش پرداخت (Pre-Paid): در این نوع کارتها دارنده آن یک حساب بانکی مرتبط با مسترکارت دارد که از سوی بانک عامل برای او افتتاح می شود. این کارت مثل کارتهای اعتباری فوق است با این تفاوت که مشتری فقط می تواند به اندازه موجودی حسابش از کارت برداشت کند.
  •      کارتهای بدهی (Debit Card): كاربرد اين كارتها دقيقاً مثل نوع بالا ولي بدون ارتباط به حساب بانكي مجزا مي باشد و دو نوع دارند كه شامل كارتهاي قابل شارژ (Reload able) و غير قابل شارژ (Gift Card) مي باشند.
  •      کارتهای مجازی (Virtual Card): این کارتها موجودیت فیزیکی ندارند و صرفا یک اعتبار مجازی و الکترونیک برای دارنده آن هستند که دارنده از طریق آن می تواند از وب سایتهای اینترنتی خرید

    ویزا کارت (Visa Card) یا مستر کارت (Master Card): کارت های بانکی بین المللی معمولاً در قالب کنسرسیوم بین المللی 2 شرکت بزرگ مالی ویزا و مستر قرار دارند. ویژگی مهم این سیستم های بین المللی مانند ویزا و مستر این است که هیچ بانک خاصی محوریت خاصی ندارد و باعث می شود تمامی بانک های کشور های مختلف که به این سیتم ها وصل هستند یکپارچه شوند و به سازوکار مالی بین المللی متصل شوند.

مسترکارت (Master Card) کارتی بانکی متعلق به یک شرکت خدمات مالی آمریکایی و چند ملیتی است که مقر اصلی آن در شهر نیویورک است و با این کارت پرداخت‌های بین بانکی بازرگانان در سراسر دنیا ممکن می‌شود. صدور کارت‌های اعتباری برای بانک‌ها و یا اتحادیه‌هایی که از نام تجاری "مستر کارت" برای ارائه خدمات استفاده می‌کنند از دیگر کارکردهای آن است.

ویزا کارت عملکردی مشابه مستر کارت دارد. این شرکت وظیفه تسهیلات مبادلات مالی الکترونیکی در سراسر جهان را بر عهده دارد که عمدتاً توسط کارت‌های اعتباری و کارت‌های نقدی با نشان تجاری ویزا انجام می‌شود.

قبل  از برداشته شدن تحریم ها ایران جزو 5 کشوری (سودان، سوریه، کره شمالی و کوبا) بود که شبکه بانکیشان به شبکه بانکی و پولی جهانی متصل نبود و شرکت هایی نظیر ویزاکارت و مسترکارت هیچ خدماتی را در آنها ارائه نمی کردند

استفاده از مستر کارت در ایران امکان پذیر شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در مراسم افتتاح پروژه‌های هوشمند پستی اعلام کرد :  بر این اساس پروژه ویژن کارت ایرانیان قرار است نمایندگی شرکت مستر کارت در ایران را با همکاری شرکت پست در اختیار گرفت و با توزیع این کارت ها، فرآیندهایی مانند سفرهای خارجی، خرید کالا و مواردی مشابه را برای کاربران ایرانی امکان پذیر خواهد کرد.

 وزیر ارتباطات گفت: این کارت ها دارای شارژ اعتباری 10 هزار دلار خواهند بود و می توان از آنها در 210 کشوری که مستر کارت در آنها دارای اعتبار است استفاده کرد. همزمان با هفته دولت (یکم تا هشتم شهریور ماه)، طرح واگذاری این کارت ها در 155 شعبه پستی کشور آغاز خواهد شد.

وی بیان کرد:كارت اعتباری ۱۰ هزار دلاری در سه سطح طلایی، نقره‌ای و برنزی تهیه شده و امکان خرید در داخل و خارج کشور را برای کاربران ایرانی فراهم می‌کند. به این ترتیب ویژن کارت جایگزینی برای مسترکارت در ایران خواهد شد تا کاربران به راحتی به خرید چه در داخل و چه خارج از کشور بپردازند.

همچنین وی از آمادگی شركت پست جهت انعقاد قرارداد با شركت‌هایی كه مجوز بانك مركزی داشته باشند جهت ارایه‌ی كارت اعتباری ارزی دارند خبر داد و گفت: «با شركت‌های مختلف در این زمینه صحبت شده و در این خصوص هیچ‌گونه محدودیتی نداریم و تنها یك شركت با گرفتن مجوز بانك مركزی موفق به ارایه كارت اعتباری شد.»

ویژن کارت ایرانیان جایگزینی برای مستر کارت در ایران

مدیرعامل ویژن کارت پیرامون کارت های پیش پرداخت بین المللی این شرکت بیان کرد: عملیات ارزی این کارت های پیش‌ پرداخت بین‌ المللی از طریق صرافی بانک سامان انجام می‌ شود و این اولین باری خواهد بود که مردم ایران بدون هر گونه نگرانی و دغدغه ی خاطری می‌ توانند از کارت های مذکور برای تبادل مالی خود در عرصه ی بین‌ الملل به صورت قانونمند استفاده کنند.

مدیر عامل ویژن کارت ایرانیان با اشاره به محدودیت روزانه ۱۰ هزار دلاری این کارت ها درباره ی چگونگی خرید آنها گفت: از طریق دفاتر پستی مشخص می‌ توان این کارت های پیش‌ پرداخت را خرید و از طریق صرافی‌ های عنوان شده شارژ کرد و شیوه ی استفاده از آنها مانند کارت های اعتباری ایران است که در عمل مانع خروج اسکناس از کشور می‌ شود.

ذوالفقاری علت محدودیت ۱۰ هزار دلاری این کارت ها را عضو نبودن ایران در سازمان تجارت جهانی عنوان کرده و اظهار داشت: همین موضوع منجر به تعیین سقف اعتبار روزانه برای کارت های اعتباری ایران شده است.

وی با اشاره‌ به تحریم لایحه ی کلینتون گفت: بر این اساس نظارت سفت و سختی از سوی دستگاه های نظارتی و مقام قضایی روی موضوعات مرتبط با پولشویی می‌ شود و هر آن مشخص شود اتفاقی در حوزه ی پولشویی مبنی بر تجارت کارت های بین‌ المللی اتفاق می‌ افتد می‌ توانند کارت ها را بلاک کنند.

ذوالفقاری درباره ی ضمانت اجرایی کارت های پیش‌ پرداخت اعتباری ویژن نیز گفت : در این شیوه ی اجرا، هر فردی دارای پنل بانکی است و مانند مستر کارت که در ۲۱۰ کشور طرف قرارداد بوده می‌ تواند با بانک های عامل وارد تعامل مالی شوند.

 

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

rezakhakpour

دوشنبه, 25 مرداد 1395

روش دیگر دریافت قانونی مستر کارت:
http://b2n.ir/pal
http://b2n.ir/visa

پاسخ

ثبت نظر