رکود بازار کامپیوترهای شخصی ضربه‌ای جدی به کمپانی AMD وارد کرد.

رکود بازار کامپیوترهای شخصی ضربه‌ای جدی به کمپانی AMD وارد کرد.

رکود بازار کامپیوترهای شخصی ضربه‌ای جدی به کمپانی AMD وارد کرد.


مدیران این شرکت در ماه مه به مسئولان امور مالی و روزنامه‌نگاران اعلام کردند که در تلاش هستند تا مشکل پیش آمده را حل کنند و وضعیت رکود فعلی را به سوددهی تبدیل کنند. بخشی کلیدی از این برنامه به کاهش وابستگی این شرکت به تولید کامپیوترهای شخصی با قیمت کم است؛ این شرکت در تلاش است تا تمرکز خود را به بخش‌های دیگری مثل مرکز داده قرار دهد. مرکز داده در واقع به مجموعه‌ای از سرویس‌گرها، زیر ساخت‌های ارتباطی یا امنیتی و تجهیزات الکترونیکی گفته می‌شود که برای ارائه، نگهداری و پشتیبانی از سرویس‌های تحت شبکه (اینترنت یا اینترانت و یا اکسترانت) بکار گماشته می‌شوند. سازمان‌ها،شرکت‌ها،وافرادمی‌توانندبا به کارگیری سرویس‌های ارائه شده از طرف مرکز داده وب‌گاه‌ها،اطلاعات و سرویس‌های مبنتی بر شبکه خود را بر روی اینترنت (اینترانت یا اکسترانت) راه‌اندازی کنند. مرکزداده،بسته به نوع کاربردی که برای آن تعریف شده است،می‌تواندبه عنوان یک مرکز پردازشی،مرکزذخیره داده، مرکز جمع آوری داده و یا تمامی این موارد عمل کند. مراکز داده بسیار عظیم و متنوعی در سرتاسر شبکه جهانی اینترنت در حال سرویس دهی هستند که برخی از این مراکز استفاده تجاری محدود درون سازمانی دارند و برخی دیگر در اینترنت به صورت تجاری و یا عمومی قابل استفاده هستند.
همان طور که اشاره شد به دلیل کاهش میزان نیاز کاربران و مصرف‌کنندگان به کامپیوترهای شخصی، این شرکت نسبت به سال گذشته، شاهد کاهش 35 درصدی در میزان درآمد سه ماهه‌ی دوم خود بود. همین باعث شد که این شرکت متحمل ضرری به مبلغ 181 میلیون دلار شود. در واقع تغییرات به وجود آمده الگوی نیازمندی کاربران به کامپیوترهای شخصی، ضربه‌ی بزرگی به این شرکت وارد کرد. این کمپانی بر این امید است که در نیمه‌ی دوم سال این سقوط را جبران کند.
به گفته‌ی مدیرعامل و رئیس این شرکت، در گفتگویی با روزنامه‌نگاران و تحلیل‌گران مسائل مالی، با بررسی میزان درآمد این کمپانی در سه ماهه‌ی دوم کاری، سطح درآمد این شرکت ناامیدکننده بوده است. اما او اشاره می‌کند که با وجود این رکود و سقوط، شرکت به راهبرد فعلی خود ادامه خواهد داد. او می‌گوید که محصولات جدید، وضعیت فعلی شرکت را تغییر خواهد داد و سبب بهبود آن خواهد شد و این رکود جبران می‌شود. از جمله‌ی این محصولات می‌توان به پردازنده‌ و کارت‌های گرافیک جدید به همراه تکنولوژی جدید حافظه با پهنای باند بالا اشاره کرد.
پیش از این مدیران این شرکت در مورد رکود در بازار کامپیوترهای شخصی و تاثیر منفی آن بر روی این کمپانی هشدار داده بودند. علاوه بر این تحلیل‌گران نیز در ماه جولای، حتی با وجود عرضه‌ی ویندوز 10 از طرف شرکت مایکروسافت از چنین رکودی در بازار جهانی کامپیوترهای شخصی خبر داده بودند.
تحلیل‌گران معتقدند که عرضه‌ی ویندوز 10 در کوتاه مدت، مشکل پیش آمده در بازار کامپیوترهای شخصی و رکود فعلی را حل نخواهد کرد. شرکت مایکروسافت برای کاربرانی که در حال حاضر از ویندوز نسخه‌ی 7 و یا 8.1 استفاده می‌کنند، برای سه ماه اول از عرضه‌ی نسخه‌ی جدید ویندوز به بازار عمومی، فایل‌های ارتقای ویندوز تعبیه کرده است. سایر شرکت‌ها منتظر هستند تا قطعات و چیپ‌های جدید تولید شرکت‌های اینتل و AMD را با سیستم‌های جدید در پایان همین سال همراه سازند. به اعتقاد مدیرعامل این شرکت، اینها دلایلی هستند که باعث تاثیر منفی در میزان درآمد سه ماهه‌ی دوم این کمپانی شده است.
البته باید اشاره کرد که شرکت‌های دیگر در این زمینه، مثل اینتل هم از این رکود در بازار کامپیوترهای شخصی تاثیرپذیر بوده‌اند.
شرایط فعلی این شرکت و بودجه‌ی آن باعث شده که این کمپانی در تلاش برای کم‌کردن میزان هزینه‌های شرکت در بخش‌های عملیاتی باشد. به گفته‌ی مدیرعامل این شرکت، هنوز اقداماتی در این راستا به صورت عملی صورت نگرفته است اما این کمپانی در تلاش است تا وضعیت فعلی را به وضعیت سوددهی تبدیل کند.به علاوه او می‌گوید که برای درآمد سه ماه‌ی سوم این شرکت، انتظار می‌رود که درآمد آن نسبت به سه ماهه‌ی دوم 6 درصد افزایش یابد.
به عنوان نکته‌ی آخر باید به این موضوع اشاره کرد که درست است که محصولات جدید این شرکت در آینده وضعیت فعلی شرکت را بهبود خواهند بخشید و سقوط فعلی را جبران خواهند کرد اما در حال حاضر سیاست‌های فعلی این شرکت به گونه‌ای است که هر روندی که بازار کامپیوترهای شخصی پیش بگیرد، این کمپانی هم همان روند را تجربه خواهد کرد.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر