هر آنچه که باید درباره "5G "بدانید !

هر آنچه که باید درباره "5G "بدانید !

"اینترنت 5G" یکی از مهمترین فناوری های روز دنیاست که بسیاری از کاربران علاقه‌مند به اینترنت؛ در انتظار ورود آن به دنیای دیجیتال هستند.

ه گزارش خبرنگار دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بدون شک در سالهای آتی، اینترنت تاثیرات شگرفی بر زندگی انسان خواهد داشت. به تازگی شبکه های 3G و 4G مهمان تلفن های همراه ما بودند اما در سال های آینده نسل جدیدی از شبکه های اینترنت را تجربه خواهیم کرد که بسیار لذت بخش خواهد بود.

اما جالب است بدانید برای نخستین بار کشور ژاپن از اینترنت 3G بصورت گسترده و تجاری استفاده نمود. در 1 اکتبر 2001 ، " ان تی تی دوکومو" بزرگترین شرکت مخابراتی ژاپن خدمات مخابراتی خود را به نسل سوم مجهز نمود. حداکثر سرعت در 3G به 42 Mbps می رسد. در ایران نیز یکی از اپراتورها برای اولین بار در سال 1389 اینترنت نسل سوم را با سرعت 4Mbps ارائه داد، که امکان تبادل عکس ، ویدئو برای کاربران فراهم شد. نسل بعدی شبکه های تلفن همراه 4G  بود که برای کاربران اینترنت، لذت تجربه سرعت اینترنت تا 1GBit/S را فراهم کرد. در ایران نیز یکی دیگر از اپراتورهای تلفن همراه، اینترنت نسل چهارم یا 4G را در شهرهای مشهد و شیراز و نقاطی از تهران راه اندازی کرد.


5G چیست و انتظار ما از آن چه خواهد بود؟
اصطلاح 5G به نسل بعدی شبکه تلفن همراه گفته می شود که قطعا سرعت آن از4G  بیشتر خواهد بود. همه ما در مورد خصوصیات نسل بعدی اینترنت  5G چیزهایی شنیده ایم. فناوری که هنوز در دسترس همگان قرار نگرفته است. اجرای سریع اپلیکیشن ها ، شبکه های اجتماعی و بازی ها تنها بخشی از آیتم هایی که با این نسل از شبکه های همراه به سهولت انجام خواهد شد. اما کارایی های دیگر نسل بعدی شبکه تلفن همراه چیست؟ از فناوری 5G با نام "اینترنت اشیا" (IOT) نام برده می شود. اما منظور از اینترنت اشیا چیست؟ با کمک 5G امکان ارتباط میلیون ها نفراز طریق میلیون ها دستگاه و وسیله الکترویکی در مساحتی کوچک و تا شعاع  تنها چند کیلومتر مربع  فراهم خواهد شد. شهرها تبدیل به "شهرهای هوشمند" خواهند شد. میلیون ها ابزار و وسیله کوچک با استفاده از این فن آوری به هم متصل می شوند. هر چیزی از ماشین های لباسشویی تا مترهای هوشمند، دوربین های ترافیکی ، جاده های هوشمند و سنسورهایی که به یک درخت متصل شده اند ، بطور پیوسته اطلاعات را از طریق این نسل از اینترنت با یکدیگر به اشتراک خواهد گذاشت. ما می توانیم بصورت اتوماتیک از ورود فرزندانمان به خانه مطلع شویم و خودروهایمان را درخیابان ها بصورت اتوماتیک به حرکت در بیاوریم و با سرعتی فوق العاده از همه اشیا الکتریکی استفاده کنیم.

سرعت G5  چند برابر G4 خواهد بود؟
صحبت ها و گزارشات این اطمینان را داده اند که سرعت G5  حداقل 40 برابر سرعت شبکه های اینترنت حال حاضر خواهد بود. در عصر 5G ما قادر خواهیم بود فایل ها را با سرعت بیشتری دانلود کنیم و بازی های آنلاین را اجرا کنیم و آپلود ها را با سرعت مطلوب تری  انجام دهیم. به علاوه ظرفیت واقعیت مجازی یا چند رسانه ای همه جانبه (Immersive Multimedia) تقریبا 100 برابر بالاتر از اجرای یک ویدئوی HD خواهد بود.

 

G5 چگونه کار می کند؟
فن آوری 5G  نیازمند ایجاد ساختار ICT  بسیار پیشرفته است. با استفاده از نوعی سیستم کد گذاری که " OFDM " نامیده می شود ، شبکه از فرکانس های جدیدی استفاده خواهد کرد که توانایی ذخیره اطلاعات بیشتری را خواهد داشت. به علاوه برای انتقال فرکانس ها به جای استفاده از برج های بلند از شبکه های مانند روتر ) ROUTER) WIFI  استفاده خواهد شد و در واقع 5G نسل جدیدی از شبکه های بی سیم خواهد بود.

اینترنت 5G چه زمانی در دسترس همگان خواهد بود؟
براساس پیش بینی ها این نسل از اینترنت تا سال 2020 راه اندازی خواهد شد اما تا آن زمان سرمایه گذاری و تلاش زیادی تا استقرار این شبکه همراه لازم است. امید است در کشورمان نیز این نسل از شبکه تلفن همراه مانند نسل سوم و نسل چهارم به سرعت در اختیار ایرانیان قرار گیرد.

 

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر