معرفی NetBeans ; یکی از محبوب ترین ویراستارهای کد لینوکس

معرفی NetBeans ; یکی از محبوب ترین ویراستارهای کد لینوکس

NetBeans یک پلاتفرم توسعه نرم افزار در جاوا و یکی از محبوب ترین ویرایشگرهای کد لینوکس در دسترس برای توسعه در جاوا، C، ++C و PHP است که بسیاری از قالب های از پیش تعریف شده و ابزارهای تولید کد برای توسعه سریعتر را فراهم می کند. NetBeans کراس پلت فرم است و بر روی ویندوز، مک OSX و لینوکس قابل اجرا است.

NetBeans به عنوان یک پلت فرم ماژولار شناخته می شود که برای توسعه برنامه های دسکتاپ جاوا استفاده می شود و توسط اوراکل توسعه و توزیع داده شده است. زبان جاوا نیز توسط اوراکل توسعه یافته که آنها از NetBeans نیز پشتیبانی می کنند.

ویژگی های NetBeans در یک نگاه

NetBeans برای لینوکس

NetBeans یک IDE بسیار مفید برای توسعه دهندگان است که برای تقریبا تمامی سیستم عامل ها از جمله لینوکس در دسترس است. بنابراین اگر دوست دارید به برنامه نویسی  خود سرعت ببخشید از آن استفاده کنید.

مناسب برای تازه کارها

در میان ویراستاران کد لینوکس، NetBeans یک رابط کاربری گرافیکی مناسب دارد. اگر شما برای اولین بار برنامه نویسی جاوا می کنید، NetBeans کار شما را درایجاد پروژه ها، اجرا ی برنامه ها و جستجوی کلمات کلیدی بسیار هموار می سازد. پنجره ها و منوها دسترسی آسانی دارند و حالت تمام صفحه برای صفحه نمایش های کوچک بسیار مفید است همچنین وارد کردن سایر پروژه های NetBeans بسیار آسان است.

پیدا کردن باگ های کد جاوا

NetBeans اشتباهات احتمالی و مشکلات کد نویسی را پیدا می کند. همچنین شامل پشتیبانی برای یافتن باگ ممکن در کد است. NetBeans توابع و ماژول ها را در طی برنامه نویسی اگر از کلمه کلیدی استفاده شود، نشان می دهد.

کتابخانه ویژوال NetBeans

کتابخانه ویژوال NetBeans مجموعه ای از کدهای جاوا (widget)چند بار مصرف، از پیش تعریف شده، و توسعه پذیر را شامل می شود. هر ویدجت ویژگی های مختلفی از جمله اقدامات، طرح بندی، و مرزها را شامل می شود. هنگامی که شما ویدجت ها را اجرا می کنید به سرعت و به راحتی می توانید تجسم داده را برای کاربر مهیا کنید. در ترکیب با سایر رابط های برنامه کاربردی(API) کتابخانه ویژوال NetBeans  به شما اجازه ایجاد UIهای تعاملی با ویژگی های معمول در نرم افزار را می دهد.

مدیریت پلاگین

مدیریت پلاگین برای پشتیبانی از ویژگی های جدید رابط کاربری گرافیکی (GUI) و اشکال زدایی وجود دارد. مدیریت پلاگین NetBeans  یک ابزار خوب برای اضافه کردن ویژگی های جدید و رابط های برنامه کاربردی (API) است.

 

دیباگر NetBeans

دیباگر NetBeans به راحتی با برنامه های کاربردی چند رشته ای کار کی کند. شما می توانید به آسانی در میان موضوعات (thread) تغییر ایجاد کنید. ارزیابی کد دیباگر(code snippet evaluator) اجازه می دهد تا روش هایی برای قالب بندی خروجی اشیاء هنگام اشکال زدایی تعریف کنید بنابراین شما می توانید اشیاء را در فرم های خواندنی تری نمایش دهید.

کتابخانه ویژوال NetBeans

NetBeans دارای جامعه  پشتیبانی بزرگی است که اگر شما با مشکل مواجه شدید می توانید از آن استفاده کنید. سوالات خود را می توان در فروم جامعه (https://netbeans.org/community/) پرسید.

 

در این مقاله، شما با چگونگی نصب این ویرایشگر کد در لینوکس اوبونتو آشنا می شوید. این آموزش در دیگر مشتقات اوبونتو مانند لینوکس، سیستم عامل زورین و غیره کار می کند.

 

 

چگونه اوراکل جاوا را نصب کنیم

توزیع های لینوکس به طور پیش فرض شامل openjdk هستند اما به خوبی با NetBeans کار نمی کند و دارای مشکلات عدیدی است  بنابراین لازم است اوراکل جاوا نصب شود.

اوراکل جاوا از طریق PPA زیر می تواند نصب شود:

 

$ sudo add-apt-repository ppa:webupd8team/java
$ sudo apt-get update
$ sudo apt-get install oracle-java8-installer

 

سپس از طریق فرمان زیر می توانید ورژن جاوا را چک کنید:

 

$ java -version
java version "1.8.0_101"
Java(TM) SE Runtime Environment (build 1.8.0_101-b13)
Java HotSpot(TM) 64-Bit Server VM (build 25.101-b13, mixed mode)

همچنین در Webupd8 PPA یک بسته برای تعریف مجموعه متغیرهای محیطی ارائه  می شود، با استفاده از دستور زیر می توانید این بسته را نصب کنید:

$ sudo apt-get install oracle-java8-set-default

 

چگونه NetBeans را دانلود و نصب کنیم؟

NetBeans را می توان از اینجا دانلود کرد

NetBeans دارای بسته های نرم افزاری مختلفی است. شما می توانید بسته نرم افزاری خود را انتخاب کنید. من می خواهم Java SE را دانلود کنم.

چگونه NetBeans را در لینوکس نصب کنیم؟

اول از همه ترمینال را باز کنید (CTRL + ALT + T)

به پوشه ای که در آن فایل نصبی را دانلود کردید بروید.

$ cd Downloads

حال باید اینستالر را اجرا کنیم که بعد از آن installer به صورت عکس زبر اجرا خواهد شد.

در طول نصب، هنگامی که در مورد JDK می پرسد شما باید مسیراوراکل جاوا را در اختیار آن قرار بدهید

/usr/lib/jvm/java-8-oracle

 

نصب برنامه تمام شد. حال می توانید از داشبرد یا منو نت بینز را اجرا کنید.

چگونه NetBeans را حذف کنیم؟

برای حذف کامل نت بینز 8.1 باید فایل uninstall.sh را اجرا کنید که در /usr/local/netbeans8.1 قرار دارد.

$ sudo ./uninstall.sh

نتیجه

NetBeans یک راه بسیار خوب برای شروع برنامه نویسی با جاوا است و به مبتدیان برای یادگیری کمک می کند. NetBeans نسبت به سایر IDEها دارای مزایای مانند توسعه داده شده توسط اوراکل و بهره از آخرین ویژگی ها است. اما NetBeans به اندازه Eclipse صاف نیست و در مقایسه با دیگر IDE ها نیاز به مقدار زیادی حافظه دارد. NetBeans توسعه آندروید را که دلیل اکثر کاربران به دنیای جاوا است پشتیبانی نمی کند. NetBeans جای خوبی برای یادگیری جاوا است اما کسانی که علاقه مند به توسعه آندروید می باشد باید بعد از آن به Android studio کوچ کنند زیرا NetBeans از اندروید پشتیبانی نمی کند.

 

منبع خبر: linuxandubuntu


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر