سه موزیک پلیر خط فرمان برای لینوکس

سه موزیک پلیر خط فرمان برای لینوکس

اگر از لینوکس استفاده می کنید حتما می دانید که بدون خط فرمان ها هیچ کاری نمی توانید بکنید. البته این خط فرمان ها گاهی اوقات در زمان ما صرف جویی می کنند. در اینجا سه موزیک پلیر خط فرمان را به شما معرفی می کنیم.


اگر از لینوکس استفاده می کنید حتما می دانید نمی توانید هیچ کاری را بدون استفاده از خط فرمان انجام دهید. افراد بسیار زیادی هستند که سال هاست از لینوکس استفاده می کنند اما به نظر می رسد که هنوز هم با باز کردن یک پنجره ترمینال مشکل دارند. 
البته لازم به ذکر است که استفاده از خط فرمان انجام بعضی از کارها را بسیار سریع تر و بهتر می کند. اگر از سخت افزارهای قدیمی تر استفاده می کنید، ابزارهای خط فرمان جایگزین بسیار خوبی برای اپلیکیشن های گرافیکی هستند چرا که از منابع زیادی استفاده نمی کنند. 
یکی از همین کارها پخش موزیک است. شما می توانید این کار را در یک ترمینال انجام دهید. چگونه؟ در اینجا سه موزیک پلیر خط فرمان را به شما معرفی می کنیم. 

Cmus
Cmus یک موزیک پلیر پرسرعت و انعطاف پذیر است. موزیک شما را بر اساس هنرمند و یا آلبوم طبقه بندی می کند و به شما اجازه می دهد پلی لیست بسازید. همچنین می توانید از قابلیت جست و جوی cmus برای یافتن موزیک درون دایرکتوری خود و یا خانه استفاده کنید و می توانید طرح بندی های متنوعی برای آن بسازید. 
اگر طرفدار ویرایشگر vi هستید از cmus خوشتان می آید. چرا که از میانبر های صفحه کلید برگرفته از vi استفاده می کند ( برای مثال، : add ~/music برای باز کردن پوشه) و با فشار دادن کلید های j و k می توانید آهنگ را تغییر دهید. 

 

MOC
MOC یک موزیک پلیر دو قطعه ای است که شبیه به cmus می باشد. قطعه سمت چپ آهنگ ها را در یک پوشه لیست می کند، در حالی که قطعه سمت راست شامل محتوای فایل پلی لیست می شود. 
پخش موزیک با آن ساده است. میانبرهای صفحه کلید MOC بسیار قابل درک و ساده هستند. فقط کافی است برای رفتن به آهنگ بعدی n و بازگشت به آهنگ قبلی دکمه p را فشار دهید و وقتی که می خواهید لیست خود را مخلوط کنید کلید S را فشار دهید. 

 

mpg123 و ogg123
اگر می خواهید از راه سریع و کثیف موزیک پخش کنید،  mpg123 و  ogg123 گزینه های مناسبی برای شما هستند. به این دلیل هر دو را با هم معرفی می کنیم که بسیار شبیه به هم هستند. در اصل، تنها تفاوت بین این دو اپلیکیشن فرمت فایلی است که پشتیبانی می کنند. 
mpg123 هیچ گونه زوایدی ندارد. فقط کافی است به پوشه ای بروید که فایل های MP3 مورد نظر در آن قرار دارند و mpg123 *.mp3 را تایپ کنید. همچنین می توانید یک پلی لیست بسازید و برای مخلوط کردن لیست خود از خط فرمان  *-z* استفاده کنید. 


اگر می خواهید از فرمت های آزاد استفاده کنید  Ogg Vorbis گزینه مناسب شماست. اینجاست که ogg123 وارد می شود. ogg123 جزئی از اپلیکیشن هایی است که ابزارهای Vorbis نام گذاری می شوند، و به صورت از پیش نصب شده روی بسیاری از توزیع های لینوکس موجود می باشد. 

 

یک ابزار دیگر: ripit
Ripit یک موزیک پلیر نیست، اما می تواند به شما کمک کند تا موزیک پلیر خود را تقویت کنید. یک اسکریپت است که با بسیاری از ابزارها و نرم افزارهای تبدیل کننده صوتی، مانند e cdparanoia, cdda2wav, Ogg Vobis و LAME برای تبدیل آهنگ های روی سی دی به فایل های روی درایو سخت به شما کمک می کند. 
شما می توانید سی دی خود را به فرمت های مختلفی از جمله MP3, Ogg, MP4 و FLAC تبدیل کنید. این اسکریپت به شما در فرآیند تبدیل کمک می کند و همچنین از طریق CDDB و MusicBrainz ( دو منبع آنلاین برای متا دیتا موزیک) به شما اطلاعات می دهد. اگر ripit نتوانست به صورت آنلاین متادیتای سی دی شما را بیابد، به شما اجازه می دهد خودتان آن اطلاعات را وارد کنید. همچنین می توانید به ripit بگویید که چه آهنگ هایی را روی سی دی خود می خواهید و دیگر مجبور نخواهید بود که همه آهنگ های روی دیسک را به سیستم خود انتقال دهید. 

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر