رباتها می توانند مردمک چشم را جراحی کنند

رباتها می توانند مردمک چشم را جراحی کنند

پایداری و ثبات R2D2 از دست یک جراح بیشتر است.

به تازگی پزشکان دانشگاه آکسفورد اولین جراحی داخل چشم را با کمک یک ربات با موفقیت انجام دادند. رابرت مک لارن، پروفسور چشم پزشکی در دانشگاه، و تیم او موفق شدند که به آرامی یک غشاء 1/1000th میلیمتری را از داخل چشم یک بیمار برش دهند. برای این کار، این تیم به یک دستگاه پزشکی برش که به عنوان دستگاه رباتیک برش شبکیه یا R2D2  شناخته شده، متکی بود.


R2D2، که توسط شرکت هلندی رباتیک پزشکی Preceyes BV توسعه یافته، برای انجام عمل جراحی keyhole ، یعنی ورود و خروج به کره چشم از طریق سوراخی کمتر از میلی متر، طراحی شده است. این ربات بسیار پایدار و باثبات ساخته شده است.

R2D2 هفت مجموعه مستقل را به کار می گیرد، از جمله موتورهای کنترل شده کامپیوتری برای حرکت در داخل چشم که می توانند 1/1000th  میلیمتر در زمان حرکت کنند. این کار هرگونه لرزشی در دست جراح را از بین می برد، حتی تیکهای دقیقه ای مثل ضربان قلب خود دکتر.


دکتر مک لارن گفت: "فن آوری کنونی با اسکنرهای لیزری و میکروسکوپها به ما اجازه می دهند تا بر بیماری های شبکیه در سطح میکروسکوپی نظارت کنیم، اما چیزهایی که می بینیم فراتر از حد مجاز فیزیولوژیکی دست انسان است که بتواند آن عمل را انجام دهد. با سیستم رباتیک، فصل جدیدی از عملیات های چشم را افتتاح می کنیم که در حال حاضر نمی توانند انجام شوند."


در این مورد، تیم جراحی تومور کوچکی را از غشای اطراف شبکیه چشم بیمار بیرون کرد. پزشکان با کمک جوی استیک های کنترل شده R2D2، این عملیات را در کسری از زمان به پایان رساندند.


R2D2  هنوز هم تحت آزمایشات بالینی است. در واقع، این عمل یکی از 12 تستی است که انجام شده و هرکدام پیچیده تر از قبلی بوده است. با این حال، باید به تصویب دستگاه دولتی برسد. مک لارن می گوید: R2D2  چشم اندازی از عمل جراحی چشم در آینده است.

 

منبع خبر: engadget

فاطمه بهزادی

فاطمه بهزادی

فاطمه بهزادی کارشناس ارشد نرم افزار هست. تحقیق و مطالعه ی تکنولوژی های جدید رو دوست داره. اوقات فراغتش رو با ماهیگیری،کوهنوردی و دوچرخه سواری می گذرونه. ایمیل ارتباطی: fbehzadi0@gmail.com


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر