پلی استیشن 4 پرو بازی با کنسول را پیچیده تر می کند، اما آیا آن را بهتر هم می کند؟

پلی استیشن 4 پرو بازی با کنسول را پیچیده تر می کند، اما آیا آن را بهتر هم می کند؟

پلی استیشن 4 پرو بسیار پیشرفته تر و پیچیده تر شده است، اما پیچیدگی همیشه به معنی بهتر بودن نیست. پیش از خرید این کنسول گران قیمت شاید بهتر باشد فکر کنید که آیا به دردتان می خورد یا بهتر است فعلا صبر کنید.

دهه هاست که کنسول ها یک مزیت نسبت به کامپیوترها دارند: سادگی. گرچه این موضوع در چند سال اخیر به دلیل پیچیده تر شدن و قابلیت های آن ها تغییر کرده است، اما باز هم استفاده از آن ها بسیار ساده تر از کامپیوترهای بازی است. اما پلی استیشن4 پرو سونی این سنت را تغییر می دهد و این تغییرهمیشه هم خوب نیست. 
از وقتی که شایعات در مورد پلی استیشن 4 جدید شروع شد، سوال هایی در این مورد که این به روز رسانی به چه صورت خواهد بود شنیده می شد و این که سونی چه چیز جدیدی به کاربران پلی استیشن 4 خواهد داد. ما بعضی از این سوال ها را جواب می دهیم، اما این جواب ها تصویر ساده ای از سخت افزار جدید و قابلیت های آن به ما نشان نمی دهد. 
دامنه دینامیک بالا (HDR) را برای شما مثال می زنیم. سونی این قابلیت را توسط به روز رسانی سفت افزاری در همه پلی استیشن 4 ها در دسترس کاربران قرار خواهد داد، اما شما تنها در صورتی می توانید این قابلیت را ببینید که تلویزین با قابلیت دامنه دینامیک بالا داشته باشید. اگر یک تلویزیون با قابلیت HDR ندارید چیزی مانند شکل زیر دریافت می کنید. خودتان باید فکر کنید که آیا ارزشش را دارد که بدون  امکان استفاده از این قابلیت این دستگاه را بخرید یا نه. 


پلی استیشن 4 پرو سخت افزار بیشتری را به توسعه دهندگان ارائه می دهد تا با آن کار کنند، اما آزادی بیشتری نیز به آن ها برای انجام کارشان می دهد. کریستال دینامیکس به گیمر ها سه گزینه برای بازی ظهور توم ریدر می دهد: حالت K30 FPS4 با قابلیت HDR که بین تنظیمات کیفیت و ریت فریم تعادل برقرار می کند، حالتp 108030 با ریت فریم قفل شده و حالتp 1080 با ریت فریم قفل نشده که 40-60 FPS را ارائه می دهد.برای یک گیمر که از کامپیوتر بازی استفاده می کند این سه گزینه کم است. دارندگان کنسول کلا نمی توانند چنین تنظیماتی را داشته باشند، اما نگرانی بزرگ تر این است که این گزینه ها چگونه در کنسول ها قرار خواهند گرفت و کاربران پلی استیشن 4 پرو چگونه می توانند از آن ها استفاده کنند. 
پیش از معرفی این کنسول جدید، همه منتظر آن بودند که ببینند دارندگان تلویزیون های 1080p چه چیزهای جدیدی دریافت خواهند کرد. اما سونی بیشتر تمرکز خود را روی معرفی و دمو بازی های 4K و  HDR قرار داد اما هیچ چیزی در مورد این که کسانی که هم اکنون پلی استیشن دارند چه چیز جدیدی دریافت می کنند گفته نشد. گرچه انتظار می رود در چند سال آینده افراد بیشتری دستگاه های 4K خریداری کنند، پیش بینی می شود که تا آخر امسال فقط ده درصد از مصرف کنندگان به این دستگاه ها مجهز شوند. تمرکز روی 4K و HDR با پلی استیشن 4 پرو شاید راهی بوده است تا نشان دهد سونی بیشتر به فکر آینده است، اما باعث شده که بسیاری از افراد به این فکر بیوفتند که آیا باید برای استفاده از قابلیت های دستگاه کنسول خود تلویزیون خود را نیز عوض کنند یا خیر. 
آیا ما قبلا این کار را نکرده ایم؟ 
شاید فکر کنید که چنین تغییری را دیده اید، وقتی که تلویزیون های اچ دی، ایکس باکس 360 و پلی استیشن 3 به بازار آمد، مشکلات موجود در سخت افزارهای پلی استیشن 3 باعث بروز سردرد در کاربران می شد. شاید سونی محصول جدید خود را به درستی معرفی نکرد و در آینده شاهد پشتیبانی برای p1080 و جزئیات در مورد گرافیک که هم عملکرد و هم کیفیت را برای تلویزیون های معمولی ارتقا می دهد باشیم. 
البته هیچ اشکالی در ساخت کنسولی که 4K و HDR را پشتیبانی می کند وجود ندارد. مشتریانی که می بینند این قابلیت های جدید با تلویزیون فعلی که دارند همگام نیست، می توانند تا زمانی که آماده خریدن یک تلویزیون جدید نیستید این کنسول را نخرید. 
البته این نتیجه گیری نهایی نیست. سونی باید قابلیت UHD بلوری را نیز در پلی استیشن 4 پرو قرار می داد ( یا حداقل یک SKU که آن را داشته باشد). سونی ادعا می کند که به این دلیل UHD را کنار گذاشته است که تحقیقاتش نشان داده که این قابلیت برای دارندگان پلی استیشن 4 قانع کننده نیست. باید صبر کنیم و ببینیم که آیا UHD بلوری دلیلی می شود که مردم به جای پلی استیشن 4 پرو ایکس باکس وان اس بخرند یا خیر. 

 

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

Arshia

یک‌شنبه, 12 دی 1395

با سلام
تلويزيون ما UHD هست. آيا كيفيت PS4 PRO در آن 4K هست يا با كيفيت معمولي اجرا ميشود؟

پاسخ

ثبت نظر