کله گنده‌ها احتمالا باهوش‌ترند!

کله گنده‌ها احتمالا باهوش‌ترند!

نتیجه یک مطالعه نشان می دهد کودکانی که با سرهای بزرگ به دنیا می آیند، احتمالا باهوش ترند.

محققان دانشگاه ادینبورگ در جریان مطالعه ای که برای یافتن رابطه میان ژن ها، بهره هوشی و سلامت کلی داشتند، اندازه دور سر کودکان را با عملکرد دانشگاهی آنها در دوران جوانی ارتباط دادند و متوجه شدند که کودکانی که سرهای بزرگتری دارند، باهوش تر هستند و به مدارج علمی دست می یابند.
این مطالعه علاوه بر وجود تاثیرات ژنتیکی مشترک میان مهارت های شناختی و برخی وضعیت های فیزیکی و ذهنی، همچنین نشان داد که مهارت های شناختی، اثرات ژنتیکی مشترکی با اندازه مغز، شکل بدن و دستاوردهای تحصیلی دارد.
محققان در این مطالعه از داده های مربوط به 100 هزار انگلیسی که در بانک ژنتیکی انگلیس ذخیره شده بود، استفاده کردند. در این بیوبانک بیش از نیم میلیون نمونه از افراد 37 و 73 ساله جمع آوری شده است.
تجزیه و تحلیل دقیق این داده ها نشان داد کودکانی که با سرهای بزرگتر به دنیا می آیند، احتمال دستیابی آنها به مدارج و مدارک دانشگاهی به اندازه قابل توجهی بیشتر است و در آزمون های استدلال کلامی - عددی نیز نمره بالاتری کسب می کنند.
این مطالعه که در مجله Molecular Psychiatry منتشر شد، نشان می دهد که ارتباطات قابل توجه زیادی میان نمرات آزمون شناختی و بسیاری از نمرات مشخصات پلی ژنتیک از جمله حجم داخل جمجمه، اندازه دور سر نوزاد و توانایی شناختی در دوران کودکی وجود دارد.
محققان همچنین در این مطالعه 17 ژن مهم را معرفی کردند که بر عملکرد مغز و سلامت روانی و فیزیکی تاثیر می گذارند.
براساس این گزارش، متوسط اندازه دور سر نوزاد برای پسرها 36 و برای دخترها 35 سانتی متر است.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر