نخستین دروازه اطلاعات علمی در کشور رونمایی شد.

نخستین دروازه اطلاعات علمی در کشور رونمایی شد.

نخستین دروازه اطلاعات کنترل کیفیت شده در ایران با هدف اشاعه هرچه بیشتر اطلاعات و پیشبرد خدمات اطلاع‌رسانی به پژوهشگران، رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دروازه اطلاعات علمی، پژوهشی و فناورانه ایران با هدف اشاعه هرچه بیشتر اطلاعات علمی پژوهشی و پیشبرد خدمات اطلاع‌رسانی به پژوهشگران با کمک به دسترسی آسان‌تر به منابع اطلاعات در وب، توسط پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) رونمایی شد.

محمدحسین امید، معاون مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم رونمایی از دروازه اطلاعات علمی، پژوهشی، و فناورانه ایران (در) به عنوان نخستین دروازه اطلاعات کنترل کیفیت شده در ایران، گفت: فعالیت‌های پژوهشگاه ایرانداک جایگاه خود را در کشور پیدا کرده است.

رویا پورنقی، مجری این طرح نیز در تشریح این پروژه گفت: در دروازه‌های اطلاعات، این کارشناسان هستند که گزینش منابع، شرح محتوا، رده‌بندی، و تولید فراداده را انجام می‌دهند تا کاربران بتوانند با سرعت به اطلاعات با کیفیت مبتنی بر وب دست یابند. هم‌اکنون شمار بسیاری از پایگاه‌های داده ایرانی در وب هستند که پراکندگی و نبود درگاهی یکتا برای شناسایی آنها، کار پژوهشگران را در جستجوی اطلاعات دشوار ساخته است.

وی تصریح کرد: دروازه اطلاعات علمی، پژوهشی، و فناورانه از یک سو دست‌یابی پژوهشگران را به پایگاه‌های داده آسان می‌کند و از سوی دیگر به سیاستگذاران علم و فناوری نمایی فراگیر از وضعیت این پایگاه‌ها نشان می‌دهد.

عضو هیات علمی ایرنداک تاکید کرد: دروازه اطلاعات علمی، پژوهشی، و فناورانه پیوند به پایگاه‌های داده گوناگون را با مدارکی مانند پایان‌نامه‌ها،‌ رساله‌ها، مجله‌ها، گزارش‌ طرح‌های پژوهشی، کتابخانه‌های دانشگاهی و همایش‌ها در رشته‌های اصلی و فرعی فراهم می‌سازد.

پورنقی افزود: این دروازه، پایگاه‌های داده در وب را بر پایه نیاز کاربران در چارچوب‌ها و موضوع‌های کاربردی، با بهبود شیوه‌ ارائه و کیفیت خدمات و همچنین با افزایش دسترس‌پذیری و استفاده‌پذیری به عنوان درگاهی ارزشمند برای استادان، دانشجویان و پژوهشگران بازنمایی می‌کند.

دروازه اطلاعات علمی، پژوهشی و فناورانه ایران ( http://Dar.irandoc.ac.ir ) نخستین دروازه اطلاعات علمی در کشور است که با هدف ایجاد یک پایگاه اطلاعاتی بزرگ (دروازه اطلاعات) از منابع علمی، پژوهشی و فناوری ایران به عنوان منبعی ارزشمند جهت استفاده دانشگاهیان و پژوهشگران در داخل و خارج از ایجاد شده است و در این راستا به شناسائی و  دسته بندی معتبرترین منابع اینترنتی در سطح کشور بنا به نیاز مخاطبان در قالب‌ها و موضوعات کاربردی و بهبود شیوه ارائه اطلاعات و بهبود دسترس­ پذیری و استفاده ­پذیری منابع اینترنتی و الکترونیکی در حوزه علمی، پژوهشی و فناوری پرداخته است.

 

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر