انتقاد شدید بنیان موزیلا به انتخاب موتور جستجو ویندوز ده

انتقاد شدید بنیان موزیلا  به انتخاب موتور جستجو ویندوز ده

بنیاد موزیلا، شرکت مایکروسافت را در مورد تاکتیک انتخابی این کمپانی، در زمینه‌ی تعیین موتور جستجوی پیش‌فرض در نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل ویندوز، ویندوز ده، شدیداً مورد انتقاد قرار داده است.

این مرورگر بسیارسبک‌تر از اینترنت اکسپلورر است و شباهت بسیاری به کروم و فایرفاکس دارد. مایکروسافت اج به گونه‌ای طراحی شده تا هرگونه یادداشت برداری و دسترسی به آن را آسان نماید. به راحتی یادداشت برداشته و برای دوستان یا همکاران تان بفرستید. این یادداشت‌ها درفضای ابری سرویس میزبانی فایل"وان‌درایو"ذخیره شده و به راحتی با هر مرورگر و درهر پلتفرم دیگری در دسترسند. همچین دستیار شخصی"کورتانا"دراین مرورگر تلفیق شده تا بتوان با این دستیارکارهای صوتی مانند استفاده از نوارابزار،جستجو و غیره را انجام داد. ازدیگر ویژگی‌های مایکروسافت اج می‌توان به ایجاد تب‌های گروهی اشاره داشت.
روز گذشته بنیاد موزیلا به صورت عمومی شکایتی را از نسخه‌ی جدید  ویندوز ده، پیرامون تنظیم مجدد موتور جستجوی پیش‌فرض، اعلام کرد. بنیاد موزیلا این حرکت شرکت مایکروسافت را نگران‌کننده خوانده است و از این شرکت خواسته که در مورد نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل ویندوز، ویندوز ده، تجدید نظر کند؛ به این معنا که این تغییر را حذف کند.
شرکت مایکروسافت در تنظیمات ارتقا به نسخه‌ی جدید ویندوز، ویندوز ده، به جای استفاده از مرورگر قدیمی اینترنت اکسپلورر، از موتور جستجوی جدیدی به نام "مایکروسافت اج"،به صورت پیش‌فرض، استفاده کرده است. شرکت مایکروسافت در مقابل شکایت بنیاد موزیلا از این تغییر جدید در سیستم‌عامل ویندوز ده، دفاعیاتی ارائه کرده است؛ اما این نکته را هم اعلام کرده است که ممکن است در آینده، در این زمینه تغییراتی صورت بگیرد. کمپانی مایکروسافت می‌گوید ویندوز ده با این همه ویژگی‌ها و امکانات جدید تعبیه‌شده، در هر حال یک سرویس است، و بسته به بازخورد کاربران و استفاده‌کنندگان از این ویندوز، اعمال و پیاده‌کردن تغییراتی نسبت به آن، دور از ذهن نیست؛ اما تمام این‌ها به نظر و بازخورد کاربران بستگی دارد. اگر تجربه‌ی کاربران از کارکردن با این ویندوز و بخش‌های مختلف آن به گونه‌ای باشد که نیاز به اعمال تغییراتی در جهت ارتقا و بهبود ویندوز ده لازم باشد، شرکت مایکروسافت حتماً در جهت اعمال این تغییرات برخواهد آمد و در این زمینه منعطف است.
در واقع مدیرعامل بنیاد موزیلا در نامه‌ای به مدیر شرکت مایکروسافت، نارضایتی خود را نسبت به استفاده از نسخه‌ی جدیدی از موتور جستجو، به جای موتور جستجوی پیش‌فرض، در نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل ویندوز، ابراز کرده است.
در این نامه، این تغییر در مورد نسخه‌ی جدید ویندوز ده، نگران‌کننده خوانده شده است. علاوه بر این، شرکت مایکروسافت در این نسخه‌ی جدید از ویندوز ، در مورد بروزرسانی، تجربیات کاربر را محدود کرده است؛ در واقع بروزرسانی به گونه‌ای که شرکت مایکروسافت می‌خواهد برنامه‌ریزی شده است و به گونه‌ای کاربر محدود شده است.
در واقع در نسخه‌ی جدید ویندوز ده، به صورت پیش‌فرض، موتور جستجوی جدید مایکروسافت، مایکروسافت اج، ارائه شده است؛ حتی اگر کاربر تمایل به استفاده از موتورهای جستجوی قدیمی‌تر،محبوب و فراگیر فایر فاکس و یا گوگل کروم داشته باشد.    
برای اینکه موتورهای جستجوی قدیمی‌تر و محبوب فایرفاکس و یا گوگل کروم، در ویندوز ده به موتور جستجوی پیش‌فرض تبدیل شوند، نیاز به انجام تغییراتی در قسمت تنظیمات است و البته که این تغییرات باید در سمت کاربر و توسط کاربر انجام شود؛ بسیاری از کاربران هستند که از انجام چنین تغییراتی سر باز می‌زنند و از همان موتور جستجوی پیش‌فرض تعیین‌شده توسط مایکروسافت، "مایکروسافت اج"استفاده می‌کنند.
به علاوه بنیاد موزیلا اعلام کرده است که شرکت مایکروسافت انجام تغییرات را در تنظیمات برای انتخاب کردن موتور جستحوی دیگری به جای موتور جستجوی پیش‌فرض شرکت مایکروسافت، توسط کاربر، سخت جلوه داده است تا اینکه آن طور که واقعاً ساده و قابل انجام است.
در واقع به این ترتیب موزیلا ممکن است کاربرانی که از موتور جتسجوی فایرفاکس استفاده می‌کنند را از دست بدهد.
اما مدیرعامل شرکت موزیلا ادعا می‌کند که دلیل شکایت این شرکت به تنظیمات جدید ارائه‌شده توسط شرکت مایکروسافت در مورد موتور جستجو، به این خاطر نبوده است که این شرکت خود طراح یک موتور جستجو، یعنی موتور جستجوی محبوب و فراگیر فایرفاکس است. به علاوه او اضافه می‌کند که این تنظیمات جدید به شرکت مایکروسافت لطمه می‌زند؛ چراکه کاربران زیادی هستند که همیشه سیستم‌عامل ویندوز را انتخاب کرده‌اند و از کارکردن با این سیستم‌عامل لذت برده‌اند اما این تغییر جدید، با محدود کردن کاربران به استفاده از یک نسخه‌ی خاص از موتور جستجو و صلب آزادی عمل از کاربران در این زمینه، می‌تواند در نظر کاربران در مقایسه با قبل، نسبت به سیستم‌عامل ویندوز تغییراتی ایجاد کند. در واقع با این تغییر جدید، شرکت مایکروسافت، تجربه‌ی کاربران از نسخه‌ی جدید ویندوز را پیچیده ساخته است.
از جمله مشکلات دیگری که شرکت مایکروسافت با آن روبرو خواهد شد، این خواهد بود که تا سال آینده شرکت گوگل، سهام شرکت‌های بسیاری را خریداری خواهد کرد به طوری که تا سال آینده دو سوم از کل تجارت موتور جستجو تحت اختیار موتور جستجوی گوگل کروم خواهد بود.
به همین دلیل و موارد مشابه دیگری بود که مدیر شرکت موزیلا در نامه‌ی خود از شرکت مایکروسافت خواست که در راهبرد‌ها و تاکتیک‌های خود تجدید نظر کند. به علاوه امکان ایجاد تغییر در تنظیمات ارائه‌شده توسط این شرکت را برای کاربران ممکن و ساده سازد.
به عنوان نکته‌ی آخر به صورت خلاصه به بخش‌هایی از دفاعیات ارائه‌شده توسط شرکت مایکروسافت اشاره می‌شود. در واقع شرکت مایکروسافت ادعا کرده است که نسخه‌ی جدید ویندوز به گونه‌ای طراحی شده است که تجربه‌ی ساده‌ای برای کاربران در زمینه‌ی فرآیند ارتقا، فراهم کند. به علاوه در حین انجام بروزرسانی و ارتقای نسخه‌ی ویندوز به نسخه‌ای بالاتر، این امکان فراهم آمده است تا در تنظیمات پیش‌فرض که از طرف شرکت مایکروسافت اعمال شده است، به جای اینکه کورکورانه گزینه‌ی "بعدی"و "بعدی"انتخاب شود، از طرف کاربر تغییراتی اعمال شود؛ از جمله اینکه موتور جستجوی پیش‌فرض تغییر داده شود.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر