چه چیزهایی در زوبونتو ۱۶.۱۰ جدید است؟

چه چیزهایی در زوبونتو ۱۶.۱۰ جدید است؟

سیستم عامل محبوب Xubuntu 16.10 با اسم رمز Yakkety Yak به تازگی منتشر شده است.

سیستم عامل محبوب Xubuntu 16.10 با اسم رمز Yakkety Yak  (یعنی گاومیش پرچونه؟! واقعا؟😄 ) به تازگی منتشر شده است . در این نوشتار میخواهم تغییرات زوبونتو ۱۶.۱۰ رو نسبت به زوبونتو ۱۶.۰۴ بررسی کنم . همانطور که اطلاع دارید سیاست انتشار توزیع های زیر مجموعه اوبونتو به این صورت هست که هر شش ماه یک بار توزیع جدید منتشر می شود که به دو دسته تقسیم می شود :

۱ – توزیع های LTS با ساپورت طولانی مدت (سه ساله برای دسکتاپ و پنج ساله برای سرور )

۲- توزیع های غیر LTS با ساپورت ۹ ماهه . توزیع های LTS هر دو سال یکبار منتشر می شود که آخرین اونها ٓزوبونتو ۱۶.۰۴ بود و ورژن بعدی LTS زوبونتو ۱۸.۰۴ خواهد بود .

زوبونتو ۱۶.۱۰ یک توزیع غیر LTS (با ساپورت نه ماهه) است.

چه چیزهایی در زوبونتو ۱۶.۱۰ جدید است؟

از لحاظ ظاهری تقریبا هیچی! ولی بسته ها به ورژن جدیدتر آپدیت شدند . کرنل این ورژن ۴٫۸ هست و  تم های greybirds و numix از GTK+ 3.20 پشتیبانی میکنند . والپیپر های جدید اضافه شده از امکانات اضافه شده به این ورژن جدید است.

ولی در واقع تغییرات اصلی در حال آزمایش است و خبر خوبی برای دوستداران xfce در راه است! xfce 4.14 ورژن جدید xfce در حال توسعه است . در این ورژن xfce قرار هست مانند mate و … کاملا به gtk3 مهاجرت کند . تیم زوبونتو هم مثل بقیه توسعه دهنده های xfce در حال کار روی این قضیه هستند و یک مخزن آزمایشی روی لانچپد برای دوستانی که میخواهند این تغییرات را تست کنند گذاشتند و البته چون این تغییرات تازه اند باید کمی ریسک کرد و آن را  نصب کنید! و اگر میخواهید در توسعه xfce 4.14 شریک باشید میتوانید این مخزن را اضافه کنید و به تیم xfce و xubuntu مشکلات را باگ یپورت کنید . در غیر اینصورت بهتر هست که نصب نکنید!

علی رضا  امیر صمیمی

علی رضا امیر صمیمی

علیرضا یک عاشق تمام معنا به دنیای نرم افزارهای آزاد به خصوص گنو/لینوکس ، او اعتقاد دارد برای انجام کارها در کامپیوتر باید اسکریبت نویسی کنی از همین رو حاصل کارهای خود را بازنشر میکند علاوه بر تمام گفته ها علیرضا موزیسین ، نوازنده ، مدرس تار و سه تار و بربت(بربط) و در شیراز زندگی میکند.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر