مروری بر اچ پی الایت ایکس 3 (HP Elite x3)

مروری بر اچ پی الایت ایکس 3 (HP Elite x3)

شرکت اچ پی آخرین مدل گوشی ویندوز فون، الایت ایکس 3 را منتشر کرده است. اما آیا این گوشی بسیار پیشرفته که یک کامپیوتر کوچک در جیبتان است ارزش هزینه بالایش را دارد؟

 

گوشی هوشمند اچ پی الایت ایکس 3 حداقل به یک چیز دست یافته است: رویای مایکروسافت برای ساخت گوشی هوشمندی که جایگزین کامپیوترتان می‌شود.
این رویای مایکروسافت فقط در یک صورت می‌توانست معنا پیدا کند: که بتواند برنامه‌های قدیمی کامپیوتر را پشتیبانی کند. قابلیت کونتینوم مایکروسافت در حال حاضر به شما اجازه می‌دهد تا یک موس و صفحه کلید را به گوشی خود متصل کنید و چیزی شبیه به کامپیوتر دسکتاپ داشته باشید. اچ پی، الایت ایکس 3 را طراحی کرده است تا به این هدف دست یابد. هر اپلیکیشن وین 32 که می‌خواهید را انتخاب کنید، از فوتوشاپ گرفته تا اوتوکد و حتی کروم و قابلیت جدید ورک اسپیس (Workspace) اچ پی به شما اجازه می‌دهد تا آن را روی گوشی خود اجرا کنید. آن را با چند ابزار خوب ترکیب کنید و می‌توانید یک کامپیوتر در جیب خود داشته باشید.

الایت ایکس 3: یک فبلت گران قیمت
این دستگاه بسیار گران قیمت است. قیمت آن 700 دلار امریکاست. به اضافه وسایل جانبی برای نصب موس و صفحه کلید که 150 تومان به هزینه اضافه می‌کنند، با یک لپ داک مشابه اولترابوک به قیمت 500 دلار هزینه کلی برای خرید این دستگاه 1300 دلار است.
خود گوشی نیز بسیار بزرگ است: 6.3x 3.29 x 0.3 اینچ و وزن آن 196 گرم است. گرچه الایت ایکس 3 کمی کوچک‌تر و باریک‌تر از لومیا 1520 نوکیاست اما هردو زیادی بزرگ هستند. الایت ایکس 3 همچنین از لومیا 950XL و ایسر لیکوئید جید پریمو نیز بزرگ تر است.
صفحه نمایش الایت ایکس 3 5.96 اینچ و 2,560x1,440 آمولد و مشابه لومیا 950XL است. این گوشی توسط گوریلا کلاس 4 کورنینگ محافظت می‌شود و برخلاف گوشی‌های ویندوز دیگر ضد آب IP67 و ضد ضربه MIL-STD 810G است.


احتمالاا اگر مایکروسافت این گوشی را می‌ساخت از سخت افزارهای معمولی استفاده می‌کرد تا هزینه‌ها پایین‌تر بیایند. اما اچ پی این کار را نکرده است. با کوالکوم اسنپ دراگون 820 چهار هسته‌ای 2.15 گیگاهرتز و جی پی یو 530 آدرنو، الایت ایکس 3 بدون هیچ مشکلی اپلیکیشن ها را باز می‌کند و کارها را انجام می‌دهد.
الایت ایکس 3 تنها گوشی ویندوز با رم 4 گیگابایتی و فضای داخلی 64 گیگابایتی است. لومیا 950XL و لیکوئید جید پریمو هردو 3 گیگابایت رم و 32 گیگابایت فضای داخلی دارند.
یک درگاه کارت اس دی به شما اجازه می‌دهد فضای ذخیره سازی خود را تا 2 ترابایت افزایش دهید، البته این درگاه با سیم کارت دوم به اشتراک گذاشته می‌شود. قابلیت‌های خوب دیگر شامل وای فای 2x2 802.11ac برای دریافت وایرلس و همچنین بلوتوث 4.0 LE و میراکست است. این گوشی همچنین NFC دارد که باعث می‌شود الایت ایکس 3 با اپلیکیشن tap-to-pay Wallet سازگار باشد، البته اچ پی گفته است که این قابلیت هنوز فعال نشده است. این گوشی همچنین یک جک صوتی 3.5 میلی متری نیز دارد.
طول عمر باتری نیز یکی دیگر از نقاط قوت الایت ایکس 3 است. درون گوشی یک باتری 4,150 mAh (متاسفانه غیر قابل تعویض) وجود دارد که ظرفیت آن بسیار بیشتر از گلکسی 6 اس اج (3600 mAh)، آیفون 7 پلاس (2900 mAh) لومیا 950XL (3,340 mAh) یا ایسر لیکوئید جید پریمو (2,870 mAh) است. در فقط ده دقیقه تکنولوژی شارژ سریع الیت ایکس 3 باتری را 14 درصد شارژ می‌کند که برای یک تماس 2.5 ساعته کافی است.
الایت ایکس 3 می‌تواند تا 9 ساعت و 23 دقیقه ویدئو با کیفیت 4K پخش کند. این گوشی می‌تواند تمام روز را بدون نیاز به شارژ کردن بگذراند.
اما دوربین این گوشی می‌تواند شما را ناامید کند. اگر انتظار داشتید که دوربین 16 مگاپیکسلی الایت ایکس 3 و دوربین جلو 8 مگاپیکسلی آن با آیفون برابری کند، باید بگوییم که اینگونه نیست.
آزمایش کردن تصاویر نشانگر وجود خلأ اساسی در آن بود که هیچ ربطی به کیفیت تصویر نداشت: فاصله زمانی که آیکون عکس را فشار می‌دهید تا زمانی که عکس گرفته می‌شود تقریباً یک ثانیه است. این عادت بد و قدیمی ویندوز فون است که تولید تصاویر بسیار عالی توسط سرعت شات پایین تحت الشعاع قرار می‌گیرد.


تجربه بسیار عالی کونتینوم
اگر الایت ایکس 3 یک آیفون یا گوشی اندروید بود همینجا کارمان را تمام می‌کردیم. بهترین چیز درمورد ویندوز فون کونتینوم است، که به ویندوز فون اجازه می‌دهد مانند یک کامپیوتر دسکتاپ عمل کند و اچ پی به بهترین نحو این کار را انجام داده است.


این دستگاه دو درگاه یو اس بی 3.0 و همچنین درگاه یو اس بی- سی دارد. شما همچنین می‌توانید این گوشی را توسط یک درگاه اتصال صفحه نمایش بزرگ به جای استفاده از کابل اچ دی‌ام آی استفاده کنید.
اتصال گوشی به داک بسیار خوب عمل می‌کند. اما نوآوری عالی آن اتصال وایرلس است. اچ پی الایت ایکس 3 از وای فای برای اتصال گوشی به صفحه نمایش کامپیوتر استفاده می‌کند، و سرعت انتقال آن بسیار بالاست. تنها نقطه ضعف آن این است که که صفحات را با اتصال وایرلس خیلی دیر بارگذاری می‌کند.

حال می‌توانید اپلیکیشن های وین 32 را روی گوشی خود داشته باشید!
ورک اسپیس گوشی شما را به کامپیوترتان تبدیل می‌کند. و از آنجایی که کوانتینوم فقط اپلیکیشن های جدید UWP را پشتیبانی می‌کند، تعداد اپلیکیشن های بسیار زیادی وجود دارد که نمی‌توانید از آن‌ها استفاده کنید: مرورگرهایی مانند اینترنت اکسپلورر یا گوگل کروم، اپلیکیشن های گرافیکی مثل اوتوکد یا اپلیکیشن های همکاری مثل هیپ چت نمی‌توانید استفاده کنید. پراجکت سنتنیال (Project Centennial) شاید اپلیکیشن های وین 32 قدیمی را به ویندوز استور منتقل کند، اما روند این کار بسیار آرام پیش می‌رود.


البته ورک پلیس این اپلیکیشن های قدیمی را در یک محیط مجازی فضای ابری درست مانند کامپیوتر اجرا می‌کند. اما متاسفانه ورک پلیس رایگان نیست و هزینه آن بالاست (580 دلار در سال و 49 دلار در ماه).
اچ پی نصب اپلیکیشنی که می‌خواهید vh روی فضای ابری خود مدیریت می‌کند. کاربران معمولی تا 10 اپلیکیشن می‌توانند نصب کنند اما کاربران حرفه‌ای تا هر تعداد اپلیکیشنی که بخواهند را می‌توانند نصب کنند. اچ پی اپلیکیشن ها را روی یک سی پی یو مجازی و یک حافظه مخصوص (4 گیگابایت یا 8 گیگابایت) اجرا کرده و از راه دور با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند.


به این دلیل که از راه دور است اچ پی حواسش به شما هست. اگر نه دقیقه از آن استفاده نکنید خود به خود  از حساب کاربری شما خارج می‌شود. به صورت پیش فرض صفحه نمایش پس از پنج دقیقه خاموش می‌شود و برای کار کردن دوباره باید از سیستم احراز هویت استفاده کنید تا وارد آن شوید.

بهترین ویندوز فون
اگر انتظار دارید که پس از این مقاله به شما بگوییم این گوشی عالی است حتماً آن را بخرید، اشتباه فکر کرده اید چرا که ما آن را به شما پیشنهاد نمی کنیم.
برای کسانی که با اپلیکیشن های قدیمی وین 32 کار می‌کنند این گوشی خوب است. چرا که پولی که از این اپلیکیشن ها در می‌آورند بسیار بیشتر از هزینه پرداختی برای خرید این گوشی است.
در مورد قابلیت کونتینوم این گوشی در نوع خود بهترین است و این قابلیتی است که اندروید و iOS هیچ گاه نخواهند داشت.
قدم بعدی برای ویندوز فون چیست؟ سورفیس فون؟ شاید. اما در حال حاضر اچ پی الایت ایکس 3 بهترین ویندوز فون است. اما این که آخرین هم هست یا نه سوالی بدون جواب است.

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر