مسجد‌الاقصی در فهرست میراث در خطر جهان قرار گرفت!!

مسجد‌الاقصی در فهرست میراث در خطر جهان قرار گرفت!!

کشورهای عضو یونسکو با توجه به حفاری‌های غیرقانونی باستان‌شناسان رژیم صهیونیستی در مسجد‌الاقصی، پیشنهاد دادند قبله نخست مسلمانان و مسجد‌الاقصی در فهرست میراث جهانی در خطر یونسکو قرار بگیرد.

آنطوركه معاونت ميراث فرهنگي به رسانه‌ها اعلام كرده است، اين نشست ادامه چهلمين نشست كميته ميراث جهاني يونسكو در استانبول بود كه تيرماه سال‌جاري در پي كودتاي نافرجام در آن كشور و شرايط ناآرام سياسي در تركيه نيمه‌كاره ماند و قرار شد ادامه مباحث در‌ ماه اكتبر در مقر يونسكو در پاريس برگزار شود.

محمدحسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي كشور كه همراه احمد جلالي، سفير ايران در يونسكو در اين اجلاس حضور داشت به موضوعات مطرح شده در اين اجلاس پرداخت و گفت: بررسي و ارزيابي وضعيت ميراث جهاني مسجد‌الاقصي در بيت‌المقدس ازجمله موضوعات مهم نشست 3روزه كشورهاي عضو يونسكو بود.

وي با اشاره به كاوش‌هاي باستان‌شناسي رژيم صهيونيستي در مسجد‌الاقصي افزود: از آنجا كه اين اتفاق در تقابل با حفاظت از ميراث جهاني است از سوي كشور اردن به‌عنوان كفيل اين مجموعه با حمايت كشورهاي عضو كميته ميراث جهاني ازجمله كويت، لبنان و تونس درخواست قرار دادن مسجد‌الاقصي در فهرست ميراث در خطر جهان به يونسكو ارائه شد.

معاون ميراث فرهنگي كشور اعلام كرد: با وجود اجماع كشورهاي مسلمان براي قرارگيري مسجدالاقصي در فهرست ميراث در خطر، به درخواست آمريكا راي‌گيري صورت گرفت كه با 2راي مخالف، 10راي موافق و 8راي ممتنع، اين اثر جهاني به نفع كشور فلسطين در فهرست آثار در خطر جهان جاي گرفت.

اما موضوع ديگري كه در اين اجلاس مورد تأكيد كميته ميراث جهاني يونسكو قرار گرفت، وضعيت حفاظت و صيانت از آثار تاريخي كشورهاي درگير جنگ بود.

طالبيان در اين رابطه گفت: درخصوص كشورهايي چون عراق، ليبي، سوريه و يمن كه هم‌اكنون در بحران قرار دارند و درگير جنگ هستند، قرار شد به‌منظور كمك به اين كشورها تيم‌هاي كارشناسي براي مرمت آثار و بناهاي تاريخي در آن كشورها حضور پيدا كنند كه ايران نيز پيش‌تر آمادگي خود را براي حضور و كمك به مرمت و حفاظت از آثار اين كشورها اعلام كرده بود.

    تهيه برنامه جامع براي ارزيابي دستورالعمل ميراث جهاني

در اين اجلاس، سند راهبردي و دستورالعمل ميراث جهاني و ارائه گزارش كارگروه‌ها، هماهنگي واژه‌ها در سند و جامعيت داشتن آنها، توجه به موضوعات مختلف ازجمله ارزيابي‌هاي زيست‌محيطي، آسيب‌شناسي توسعه‌هاي عمراني و معدن و چگونگي برقراري نحوه ارتباط سيستم‌هاي مديريتي موجود در پلان مديريت آثار جهاني مطرح شد.

آنطور كه طالبيان گفت: در مرحله ديگر تشكيل كارگروه به‌منظور ارزيابي بهتر سند راهبردي و دستورالعمل ميراث جهاني مطرح و قرار شد ايكوم در اين خصوص برنامه جامعي را با هزينه و پشتيباني استراليا انجام دهد.

يكي از موضوعات مهم ديگري كه در اين اجلاس مطرح شد و مورد بررسي قرار گرفت، مربوط به فهرست موقت آثار جهاني بود كه برخي از كشورها همچون ژاپن و چين و ديگر كشورهايي كه داراي اختلافات مختلفي بودند، پيشنهاد جديدي را ارائه دادند. اين كشورها درصدد بودند با تغيير فهرست موقت و ضعيف كردن مداخلات يونسكو، سايت خود را كه با كشوري ديگر هم‌مرز بود به ثبت برسانند.

طالبيان گفت: درباره فهرست موقت بحث‌هاي مختلفي صورت گرفت كه با تغييرات اندكي به تصويب رسيد و نهايتا فرايند گذشته كه فهرست موقت بايد به تأييد كارشناسان يونسكو برسد، ادامه خواهد داشت. در ادامه اجلاس كميته ميراث جهاني يونسكو تغييرات عرصه و حريم برخي از آثار جهاني همچون پالميرا در سوريه، مجموعه باغ و آرامگاه همايون در دهلي‌نو، محوطه‌هاي مقدس و مسير زيارتي ژاپن در رشته‌كوه‌‌هاي‌كي، مركز تاريخي بخارا، ايچان كاله در ازبكستان، استينس لاس در فرانسه مورد بررسي قرار گرفت.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر