چگونه میزان مصرف باتری لپ تاپ را در ویندوز 10 کنترل کنیم؟

چگونه میزان مصرف باتری لپ تاپ را در ویندوز 10 کنترل کنیم؟

اگر که اغلب در هنگام کار با لپ تاپ خود با مشکل خالی شدن سریع شارژ باتری مواجه می شوید، پیشنهاد می کنیم که این تنظیمات را بر روی دستگاه خود اعمال کنید!

فرض کنید که شارژ باتری لپ تاپ ویندوز 10 شما به 10 درصد کاهش یافته است و هیچ پریز برقی نیز در اطرافتان نیست، در چنین موقعیتی چه کار می کنید؟ اغلب کاربران در چنین موقعیت هایی سعی می کنند که تا حدی که می توانند کارهای خود را سریع تر انجام دهند تا از آن 10 درصد باقی مانده شارژ باتری هم بیشترین میزان استفاده را برده باشند اما نکته این است که همیشه یک راه دیگری هم وجود دارد!

شما می توانید با اعمال چند تغییر ساده در تنظیمات لپ تاپ خود با یک بار شارژ کردن آن مدت زمان بیشتری از آن کار بکشید؛ برای مثال می توانید تعیین کنید که بعد از گذشتن چند ثانیه نمایشگر دستگاه خاموش شود و رایانه به حالت خواب (Sleep) برود.

 برای اعمال چنین تغییراتی باید ابتدا به آدرس Start button > Settings > System > Power & sleep بروید. حال در نیمه بالایی صفحه تنظیماتی را مشاهده می کنید که به واسطه آن ها می توانید تعیین کنید که بعد از گذشتن چند ثانیه ، چه در حالت اتصال دستگاه به برق و چه در حالت استفاده از شارژ باتری، نمایشگر لپ تاپ شما خاموش شود. این زمان بندی را می توانید بین یک دقیقه (1min) تا هیچ وقت (never) تنظیم کنید. در پایین همین صفحه هم تنظیماتی مشابه ارائه شده است که می توانید به واسطه آن ها تعیین کنید که بعد از گذشتن چند ثانیه لپ تاپ شما به حالت خواب برود.

شما می توانید بسته به این که باتری دستگاه در حالت تمام شارژ چند ساعت کار می کند، مدت زمان فوق را برای خاموش شدن نمایشگر و یا خواب رفتن لپ تاپ تعیین کنید؛ البته این زمان بندی را باید با توجه به این امر که به طور مداوم از لپ تاپ خود استفاده می کنید یا خیر، تنظیم سازید. 

در پایین پنجره باز شده نیز آپشن تنظیمات اضافی برق دستگاه (Additional power settings) گذاشته شده است. شما می توانید از طریق پنجره Power Options که در همین قسمت قرار دارد، طرح هایی تنظیمی را برای تعریف کردن مدت زمان خاموش شدن نمایشگر و به خواب رفتن دستگاه خود ایجاد کنید. 

از این طریق می توانید بسته به جایی که هستید و فعالیتی که در حال انجام آن می باشید یک طرح خاص را برای عملکرد لپ تاپ خود تعریف کنید.

شما علاوه بر این قادر هستید که از همین قسمت برای دستگاه خود تعریف کنید که زمانی که دکمه پاور را فشار می دهید و یا این که نمایشگر را می بندید، دستگاه چه کاری را انجام دهد. 

در کنار تنظیمات فوق مایکروسافت این امکان را نیز برای کاربران فراهم ساخته است که برای دستگاه خود تعریف کنند که لپ تاپ به طور خودکار چه قابلیت هایی را غیر فعال کند تا به این نحو مدت زمان عملکرد باتری افزایش یابد. برای اعمال چنین تنظیماتی ابتدا باید دوباره به صفحه Power & sleep بازگردید و روی گزینه Battery کلیک نمایید. 

در این قسمت می توانید حالت ذخیره سازی باتری (Battery saver mode) را فعال سازید. این حالت زمانی که درصد شارژ باتری از یک میزان خاص کمتر می شود، فعالیت های پیش زمینه ای را محدود می سازد، روشنی نمایشگر را کاهش می دهد و قابلیت اعلام اعلان های نرم افزارها را نیز غیر فعال می کند. شما در این قسمت می توانید بسته به علاقه خود کلید لغزاننده را حرکت دهید و تعیین کنید که در چه زمانی این حالت فعال گردد.

مایکروسافت در بالای همین قسمت یک آپشن دیگر را با نام مصرف باتری توسط نرم افزار (Battery usage by app) ایجاد کرده است؛ روی این آپشن کلیک کنید.

زمانی که پنجره این آپشن باز شد می توانید ببینید که کدام نرم افزار بیشترین میزان انرژی را از باتری دستگاه شما دریافت می کند و زمانی که درصد شارژ باتری لپ تاپ شما کم است، مدت زمان استفاده از نرم افزارهای پر مصرف شما را محدود می سازد. در برخی از موارد به واسطه این آپشن همچنین می توانید تعیین کنید که برنامه های خاصی نظیر کورتانا، ویندوز استور و Mail نیز در حالت پیش زمینه فعال باشند یا خیر. 

ردموند یک ابزار دیگر را هم برای افزایش میزان عملکرد باتری در اختیار کاربران قرار داده است. این ابزار راهنمایی های ذخیره سازی شارژ باتری (Battery saving tips) نام دارد که می توانید از آپشن Battery به آن برسید. با کلیک کردن بر روی این ابزار یک صفحه وب باز می شود که مایکروسافت در آن توصیه های مفیدی را در ارتباط با چگونگی اعمال تنظیمات برای استفاده بیشتر از باتری دستگاه در اختیار کاربران گذاشته است. 

منبع خبر: pcmag

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر