چگونه در سیستم عامل ویندوز 10 کلیپ ویدئویی ضبط کنیم؟

چگونه در سیستم عامل ویندوز 10 کلیپ ویدئویی ضبط کنیم؟

سیستم عامل ویندوز 10 دارای رمز و رازها و ابزارهای داخلی زیادی می باشد که می توانند کارهای مختلفی را برای کاربر انجام دهند. از جمله این ابزارها می توان به قابلیت ضبط کردن کلیپ های تصویری از فعالیت های در حال اجرا بر روی مانیتور اشاره کرد که در این نوشتار به نحوه استفاده از آن پرداخته شده است.

سیستم عامل ویندوز 10 ابزار تصویر برداری بسیار خوبی دارد که برای مثال با استفاده از آن ها کاربر می تواند اسکرین شات های متنوعی بگیرد و به عنوان فایل های تصویری ذخیره نماید. حال اگر که بخواهیم فایل ویدئویی ضبط کنیم باید چه اقداماتی را انجام دهیم؟ خب ابزار انجام دهنده این فرآیند مانند سایر اجزای ویندوز به طور واضح در دسترس کاربر گذاشته نشده است با وجود این مایکروسافت قابلیتی را ارائه کرده که چنین کاری را نیز به طور غیر مستقیم انجام دهد.

در سیستم عامل ویندوز 10 یک نرم افزار ایکس باکس به نام بیکد (Baked) وجود دارد که کاربر را قادر می سازد تا با استفاده از آن بازی های ایکس باکس را بر روی رایانه اجرا کند، از ایکس باکس استور خرید نماید و یا این که فعالیت های قابل انجام در بازی ها را ضبط نماید. 

در این نرم افزار قابلیتی با نام Game DVR وجود دارد که برای ضبط کردن فیلم ها و فعالیت های موجود در بازی طراحی شده است با وجود این کاربران می توانند به طریق زیر عملا با استفاده از این ابزار از هرچیزی در محیط اسکرین فیلم ضبط و ذخیره کنند. 

برای انجام این کار ابتدا باید صفحه و یا نرم افزاری را که می خواهید از آن فیلم بگیرید باز کنید؛ در این توضیحات برای دنبال کردن این روند از مرورگر اج استفاده شده است.

حال کلید ترکیبی Win + G را فشار دهید تا نوار بازی (Game Bar)، ابزاری که به شما اجازه فیلم برداری می دهد، باز شود. با فشار دادن کلیدهای گفته شده پیامی با محتوای "  Do you want to open Game bar" باز می شود که در پایین آن یک گزینه با عبارت " Yes, this is a game " وجود دارد. در این مرحله شما باید به بهانه این که می خواهید از صحنه های بازی فیلم بگیرید، گزینه گفته شده را انتخاب نمایید.

بعد از انجام این کار نوار بازی به همراه ابزارهای کنترل کننده ضبط کلیپ آن اجرا می شود. شما با استفاده از قابلیت " Record mic " این ابزار می توانید صدای خودتان و یا هر تولید کننده صوت خارجی را ضبط کنید.

شما همچنین می توانید با فشار دادن کلیدهای ترکیبی Win + Alt + R و یا زدن دکمه قرمز رنگ فرآیند ضبط کردن کلیپ را شروع کنید. اگر که برای مدت زمانی طولانی هیچ کاری نکنید و یا روی صفحه کلیک نمایید، نوار بازی ناپدید می شود؛ در صورت بروز چنین حالتی دوباره کلیدهای ترکیبی Win + Alt + R را فشار دهید.

حال فرآیند فیلم برداری را از آنچه که در حال اتفاق افتادن بر روی صفحه مانیتور است، شروع کنید. برای شروع می توانید از دمو قابلیت های مرورگر اج یک کلیپ تصویری ضبط کنید.

بعد از این که نوار بازی ناپدید شد در جای آن یک نوار شناور کوچک در گوشه بالای سمت راست صفحه ظاهر می شود که شما می توانید به وسیله آن فرآیند ضبط خود را کنترل کنید.

برای متوقف کردن فرآیند ضبط کلیپ باید روی مربع قرار گرفته در قسمت وسط نوار شناور کلیک کنید، علاوه بر این می توانید با فشار دادن کلیدهای ترکیبی Win + G نوار بازی را اجرا کنید و روی آیکون مربعی آن کلیک نمایید و یا این که تنها کلید های Win + Alt + R را فشار دهید تا عملیات ضبط متوقف گردد.

با انجام این کار پیامی با محتوای " Game clip recorded " ظاهر می شود.

هم اکنون می توانید با استفاده از نرم افزار ایکس باکس ویندوز 10 کلیپ ضبط شده را مشاهده کنید. برای اجرا کردن این نرم افزار باید روی کلید استارت سیستم عامل کلیک کنید و نرم افزار گفته شده را از قسمت انتهای لیست برنامه ها انتخاب نمایید. حال باید روی آیکون Game DVR در نوار ابزار سمت چپ کلیک کنید و کلیپ مورد نظر خود را انتخاب نمایید. 

هم اکنون می توانید با کلیک کردن بر روی گزینه Play و یا Pause  کلیپ خود را پخش و یا متوقف سازید. 

شما همچنین می توانید برای فایل خود نام انتخاب کنید، قسمت های ابتدایی و انتهایی کلیپ را ویرایش و تزیین نمایید، فایل ضبط شده را در صورت تمایل پاک کنید و یا با کلیک کردن بر روی فلش دو طرفه قرار گرفته در قسمت انتهایی خط پخش، صفحه پخش را بزرگ نمایید. 

برای دیدن فایل در خارج از نرم افزار ایکس باکس روی گزینه Open Folder کلیک نمایید. با انجام این کار می بینید که کلیپ مورد نظر در قالب یک فایل MP4 در پوشه ای با نام  Captures در اکانت شما ذخیره شده است. 

کلیپ ذخیره شده در خارج از فضای نرم افزار ایکس باکس کارایی های بیشتری دارد به این نحو که برای مثال شما می توانید آن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید، با استفاده از ایمیل آن را برای مخاطبان خود ارسال نمایید و یا این که با استفاده از نرم افزارهای ویرایش سازی آن را ویرایش کنید. 

مایکروسافت همچنین این امکان را فراهم ساخته است که برخی از تنظیمات نرم افزار را برای ضبط کردن کلیپ مطابق میلتان تنظیم کنید. برای انجام این کار باید کلید ترکیبی Win + G را فشار دهید تا نوار بازی اجرا شود و سپس روی آیکون تنظیمات که در قسمت انتهای نوار قرار گرفته است، کلیک نمایید. 

در این قسمت می توانید تنظیمات مورد نظر خود را در سه دسته بندی قرار داده شده با نام General، Shortcuts و Audio اعمال کنید. 

منبع خبر: pcmag

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

user

پنج‌شنبه, 27 آبان 1395

سلام
تنها اشکالش اینه که از cmd نمیتونه فیلم بگیره

پاسخ

ثبت نظر