مک بوک های جدید اپل خیلی با لوازم جانبی تاندربولت 3 سازگار نیستند

مک بوک های جدید اپل خیلی با لوازم جانبی تاندربولت 3 سازگار نیستند

شنیده می شود که مک بوک پرو های جدید با لوازم جانبی تاندربولت 3 به درستی سازگار نیستند، این در حالی است که شرکت اپل هنگام معرفی این سیستم های جدید حرفی از عدم سازگاری نزده بود.

شنیده‌ایم که آداپتورهای تاندربولت 3 و 2 که از تراشه TPS65982 استفاده می‌کنند و با مک بوک پرو سازگار هستند موجود می‌باشند. وبسایت آکیتیو نیز لیستی از دستگاه‌هایی که با مک بوک پرو کار می‌کنند را منتشر کرده است، اما معلوم نیست چرا بعضی سخت افزارها با تراشه 82 کار می‌کنند در حالی که بقیه دچار مشکل می‌شوند.
وقتی که اپل چند هفته پیش آخرین نسخه مک بوک پرو خود را معرفی کرد، اعلام کرد که با درگاه‌های تاندروبولت USB-C و چند درگاه دیگر که در آینده موجود خواهند بود سازگار هستند. با این وجود که همیشه اپل در از بین بردن استانداردها و به وجود آوردن چیزهای جدید بسیار بیشتر از شرکت دیگر سابقه دارد اما این کار معمولاً مشکل ساز است. حال خبرها حاکی از آن است که ممکن است سخت افزار مک بوک پرو جدید اپل با لوازم جانبی تاندربولت 3 موجود در بازار سازگار نباشد.
تاندربولت 3 سومین نمونه استاندارد اتصال تاندربولت و اولین نسخه است که به صورت فیزیکی با اتصال‌های نوع C USB سازگار هستند. در اوایل ژوئن سال 2015 معرفی شد و پشتیبانی از آن با سخت افزار اسکای لیک در اواخر همان سال شروع شد. تاندربولت 3 در استاندارد GPU XConnect، که توسط اینتل توسعه یافته است، توسط AMD و رازر (Razer) شروع شد. با USB-C سازگار است (که حرکتی بسیار هوشمندانه از طرف اینتل بوده است) و قاعدتاً باید با مک بوک پرو اپل نیز کار کند. هرچه باشد تاندربولت 3 است. اما انگار که اینطور نیست و سازگاری بین این دو با مشکل رو به روست.
طبق گفته شرکت سازنده لوازم جانبی پلاگیبل (Plugable) استاندارد تاندربولت اینتل تراشه خاصی دارد که می‌تواند نیرو را انتقال دهد. این تراشه که توسط اینتل ساخته شده و توسط پلاگیبل (و احتمالاً همه شرکت‌های دیگر) استفاده شده است TPS65982 می‌باشد. تکزاس اینسترومنتز (Texas Instruments) به آن " یو اس بی تایپ- سی (USB Type-C) و کنترل گر نیرو رسان (PD) می‌گوید که قابلیت اتصال به کابل و جهت یاب را در اتصال‌های یو اس بی تایپ- سی دارد. با اتصال کابلی، دستگاه TPS65982 روی سیم CC با استفاده از پروتکل USB PD ارتباط برقرار می‌کند. وقتی که مذاکره USB PD با موفقیت تکمیل شد، TPS65982 مسیر نیروی مناسب را امکان پذیر می‌کند و تنظیمات حالت تناوب را برای مولتی پلکسر ها امکان پذیر می‌کند."
طبق گفته پلاگیبن هیچ کدام از سخت افزارهایش با مک بوک پرو سازگار نیستند چرا که برای استفاده از OS X باید همه دستگاه‌ها از TPS65983 نسل دوم استفاده کنند.
نسخه OS X روی مک بوک پرو جدید با آداپتورها و داک هایی که برای ویندوز پیش از انتشار مک بوک پرو منتشر شده بودند کار نخواهد کرد. این دستگاه‌ها از نسل اول تراشه‌های TI USB-C (TPS65982) در ترکیب با تراشه تاندربولت 3 اینتل استفاده می‌کنند. اپل به نسل دوم تراشه‌های TPS65983 برای سازگاری با دستگاه‌هایش نیاز دارد. هنوز تراشه نسل دوم برای استفاده در دستگاه‌های مختلف تأیید نشده است.

پاسخ به سؤال‌ها در مورد سازگاری
اول این که با لوازم جانبی تاندربولت 3 مشکل به وجود خواهد آمد. اگر یک دستگاه تاندربولت 2 دارید که توسط یک آداپتور به درگاه تاندربولت 3 متصل شده است، به نظر می‌رسد که مشکلی نخواهید داشت. این مشکل تعداد سخت افزارهای سازگار را به شدت کاهش می‌دهد چرا که هنوز لوازم جانبی زیادی با تاندربولت 3 ساخته نشده‌اند.
از طرف دیگر، اپل همیشه با سخت افزارهای موجود در بازار مشکل دارد. شاید یک تکنولوژی مدل بالا در بازار باشد اما باز هم کاربران اپل مجبورند خود را به استانداردی دیگر عادت دهند. در حالی که هم اکنون سخت افزارهای سازگار با تاندربولت 3 هم خیلی در بازار موجود نیستند، اگر کسی اپل به صورت هم زمان مک بوک پرو و لوازم جانبی تاندربولت 3 خریده باشند باید چکار کنند؟
چیزی که عجیب‌تر است این است که سخت افزاری که اپل پشتبانی نمی‌کند یک نوع کنترلگر تاندربولت 3 ساخت یک شرکت شخص ثالث نیست. بلکه تراشه‌هایی هستند که جزئی از طراحی خود اینتل برای دستگاه‌های تاندربولت است.
پشتیبانی کامل برای کنترلگر TPS65983 شش تا ده ماه زمان برد و اخیراً به SDK های اینتل اضافه شده است. هنوز مشخص نیست که چه تفاوتی دقیقاً بین دو تراشه 82 و 83 وجود دارد. هر دو نمودار مدار یکسان، طرح یکسان و قابلیت‌های یکسان دارند.
این موضوع به چند نفر صدمه می زند؟ احتمالاً خیلی کم! تاندربولت 3 جدید است، مک بوک پرو نیز جدید است و انواع سخت افزارهای مختلف با تراشه 983 سازگار خواهند شد. اما نکته اینجاست که اپل به راحتی می‌توانست امکان پشتیبانی تراشه 982 در macOS را فراهم کند یا هنگام معرفی مک بوک پرو به این موضوع که این دستگاه فقط با لوازم جانبی تاندربولت 3 جدید سازگار است اشاره می‌کرد. این موضوع به نفع سیستم‌های مک بوک پرو نیست و موقعیتی مسخره را به وجود آورده است. تراشه کنترل گر استفاده شده درون اتصال لوازم جانبی اصلاً با خرید لپ تاپ جدید جور در نمی‌آید. این که بخواهید فکر کنید کدام سخت افزار با کدام سیستم سازگار است وقتی که همه باید از یک استاندارد استفاده کنند مسخره است. امید می‌رود که اپل امکان پشتیبانی تراشه TPS65982 را برای macOS فراهم کند.

 

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر