پیوستن شرکت مایکروسافت به بنیاد لینوکس

پیوستن شرکت مایکروسافت به بنیاد لینوکس

شرکت مایکروسافت به تازگی به عضویت بنیاد لینوکس در آمده و از این پس به‌صورت رسمی از لینوکس و برنامه‌های منبع باز پشتیبانی خواهند کرد.

به گزارش واحد فناوری اطلاعات سایبربان؛ استیو بالمر (Steve Ballmer)، مدیرعامل سابق شرکت مایکروسافت در سال 2001، مخالفت خود را با برنامه‌های منبع باز اعلام کرده بود. با وجود این ساتیا نادلا (Satya Nadella) مدیرعامل فعلی این شرکت، گفته به لینوکس و پشتیبانی از آن علاقه‌مند است.

شرکت مایکروسافت به تازگی اعلام کرد به عضویت بنیاد لینوکس1 (Linux Foundation)، در آمده است. مایکروسافت قصد دارد با عضویت در بنیاد مذکور به شیوه‌های مختلفی از لینوکس و نرم‌افزارهای متن‌باز پشتیبانی کند. یکی از اهداف اصلی این بنیاد نیز توسعه‌ی هسته‌ی سیستم‌عامل لینوکس و پشتیبانی از آن در پروژه‌های متن‌باز است.

مایکروسافت هم‌اکنون عضو رده‌ی پلاتین2 بنیاد لینوکس به حساب آمده و در کنار شرکت‌هایی مانند اینتل، اُراکل، سامسونگ و آی. بی. آم در بالاترین رده‌ی اعضا قرار گرفته است.

با وجود این رابطه‌ی بین دو شرکت مایکروسافت و بنیاد لینوکس همیشه دوستانه نبوده، به گونه‌ای که زملین در سال 2009 با به کار بردن عبارت «مایکروسافت لعنتی» آن‌ها را به خاطر حمله‌ی مخفیانه به لینوکس سرزنش کرده بود. از طرفی مایکروسافت در سال 2012، یکی از 20 شرکتی به حساب می‌آمد که در توسعه‌ی یک درصد از کدهای هسته‌ی لینوکس به این بنیاد یاری رسانده است.

در نهایت شرکت مایکروسافت در سال گذشته امکان اجرای سیستم‌عامل لینوکس روی بستر اژُر3 (Azure) را فراهم کرد و به نظر می‌رسد همین موضوع باعث شد تا بتواند به عضویت بنیاد لینوکس در بیاید.

جیم زملین (Jim Zemin)، مدیر اجرایی بنیاد لینوکس، در مورد عضویت مایکروسافت گفت: «مشارکت و تعهد آن در مورد توسعه‌ی برنامه‌ی متن‌باز است. این شرکت با همکاری جوامع منبع باز می‌تواند تجربه‌ی استفاده از تلفن همراه و خدمات ابری را برای مردم دگرگون کند.»

شرکت مایکروسافت مدتی قبل نسخه‌ی آزمایشی بتای برنامه‌ «SQL Server» را برای لینوکس منتشر کرد و نسخه‌ی نهایی آن را در اواسط سال 2017 عرضه می‌کند. همچنین توسعه‌دهندگان لینوکس نیز از این پس می‌توانند با نسخه‌ی بتای خدمات برنامه‌های اژر کار کنند. به‌علاوه نسخه‌هایی منبع باز از پاورشل4 (PowerShell)، ویژوال استودیو (Visual Studio) و موتور جاوا اسکریپت مرورگر اج (Edge) برای پشتیبانی از لینوکس در دسترس قرار گرفته‌اند. این شرکت با کونانیکال5 (Canonical) برای آوردن اوبونتو (Ubuntu) به ویندوز 10 همکاری می‌کند. همچنین در کنار تمام موارد ذکر شده این شرکت کیت توسعه نرم‌افزار زامارین6 ( Xamarin's SDK) را به صورت منبع باز منتشر کرده است. مدتی قبل نیز در گزارشی بیان شد که نسخه‌ای متن‌باز از ویژوال استودیو برای مک نیز منتشر خواهد شد.

شرکت مایکروسافت اوایل سال 2016 نیز به عضویت بنیاد اکلیپس7 (Eclipse Foundation) در آمد. در کنار تمام موارد یاد شده شرکت گوگل نیز در خبری اعلام کرد که به «بنیاد دات نت8» (.NET Foundation) پیوسته است. با وجود این به نظر نمی‌رسد گوگل علاقه‌ای به پشتیبانی از دات نت یا ارائه‌ی برنامه برای بستر «برنامه‌های همه‌منظوره‌ی ویندوز9» (UWP) داشته باشد؛ بلکه می‌خواهد از آن برای ارائه خدمات ابری خود استفاده کند.

_____________________________

1- بنیاد لینوکس، یک سازمان غیرانتفاعی است که در سال ۲۰۰۷ تأسیس شد تا از توسعه و رشد لینوکس پشتیبانی کند. این بنیاد با ادغام آزمایشگاه توسعه متن‌باز  (OSDL) و گروه استانداردهای آزاد  (FSG) بنا نهاده شد. بنیاد لینوکس با ارائه مجموعه‌ای از خدمات، لینوکس را در برابر سیستم‌عامل‌های بسته ترویج، محافظت و استانداردسازی می‌کند.

2 - رده‌ی پلاتین بنیاد لینوکس، بالاترین سطح اعضا در این بنیاد بوده و اعضای این رده سالانه 500 هزار دلار برای توسعه‌ی هسته‌ی سیستم‌عامل لینوکس پرداخت کنند.

3 - مایکروسافت اژر، بستر رایانش ابری مایکروسافت است که برای ایجاد، توسعه و مدیریت اپلیکیشن‌ها از طریق یک شبکه جهانی مراکز داده ایجاد شد.

4 - ویندوز پاورشل، یک موتور خودکار قابل ارتقا است که مایکروسافت آن را منتشر کرد. این موتور شامل یک پوسته خط فرمان و همراه یک ‌زبان اسکریپت نویسی در دسترس قرار گرفت. این پوسته با بهره‌گیری و همراه چارچوب دات‌نت ارایه شد. این صفحه‌ی فرمان به مدیران امکان کنترل سیستم در هر دو حالت محلی و از راه دور را می‌دهد.

5 - کونانیکال، شرکت خصوصی انگلیسی است که روی با هدف پیشرفت پروژه‌های متن‌باز تأسیس شد.

6 - زامارین یک شرکت نرم‌افزاری تحت مالکیت مایکروسافت است که در سال ۲۰۱۱ شروع به کار کرد. زامارین یک ابزار برای برنامه‌نویسی چندسکویی است. به نحوی که با نوشتن یک کد به زبان C# امکان ایجاد فایل‌های اجرایی برای ویندوز، اندروید و iOS فراهم می‌شود.

7- بنیاد اکلیپس، سازمانی غیرانتفاعی است که در سال 2004 برای توسعه‌ی اکلیپس به عنوان یک نرم‌افزار متن‌باز ایجاد شد.

8 - بنیاد دات نت در سال 2014 توسط مایکروسافت ایجاد شد. هدف این بنیاد بهبود برنامه‌های متن‌باز توسعه داده شده با استفاده از چارچوب دات نت و نظارت بر زبان‌های برنامه‌نویسی موجود در این بستر به عنوان رقیبی برای جاوا و اندروید است.

9 - بستر همه‌منظوره‌ی ویندوز (Universal Windows Platform) بیان می‌کند با ساخته شدن یک برنامه برای ویندوز 10، می‌توان آن را در تمام ابزارهایی که از این سیستم‌عامل پشتیبانی می‌کنند اجرا کرد.

 

منبع خبر: cyberbannews

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر