تیکی‌تاکی‌های جدید اینتل

تیکی‌تاکی‌های جدید اینتل

قریب 10 سال است که بزرگ‌ترین سازنده پردازنده‌های دسکتاپ جهان به صورت رسمی وارد فاز اجرایی تولید تراشه‌های محاسباتی در دو بخش تیک و تاک شده است. این در حالی است که قبل از این ‌زمان، اینتل معیار و راهبرد قابل پیش‌بینی برای پیاده‌سازی تکنیک‌های ساخت تراشه‌ها با فرایند و معماری جدید نداشت. از سال 2007 به بعد، سیاست‌‌های تولیدی این شرکت آهنگ منظم و مستمری را در پیش گرفت: «معرفی یک فرایند در مرحله تیک و عرضه معماری جدید در چرخه تاک.»

راهبرد ده ساله اینتل در تولید مدل‌های مختلف، همگی در چرخه تیک-تاک شکل گرفت و باعث شد این شرکت به بزرگ‌ترین سازنده پردازنده در جهان تبدیل شود.
ایده ساخت پردازنده‌های Core با معماری جدید برای کامپیوترهای شخصی و قابل حمل و همچنین مدل‌های توانمند «زئون» برای ایستگاه‌های کاری و سرورها، موجب شد تا اینتل دهه موفقیت‌آمیزی را پشت سر بگذارد. در سال 2014، اینتل بیشترین توان خود را روی طراحی پردازنده برادول متمرکز کرد. برادول پردازنده‌ای بود که در فرایند جدید 14 نانومتری و برای سوکت 1150 شکل گرفت و به‌منظور معرفی آن، تبلیغاتی گسترده‌ای انجام شد. اما به فاصله چند ماه از عرضه پردازنده برادول، «اسکایلک» به عنوان محصول چرخه تاک پا به میدان گذاشت تا با شاخص‌ترین مزیت خود یعنی حمایت از حافظه‌‌های DDR4، محصولی بی‌رقیب برای بازار کامپیوترهای شخصی باشد. در همان زمان و همراه با اسکایلک، چیپ‌ست سری 100 موسوم به «سان‌رایز» نیز معرفی شد تا به لحاظ فنی پشتیبانی از حافظه‌های نسل چهارم را تأیید کند. اما افزایش یک پین در سوکت 1151، نشان داد پرچمدار نسل ششم نسبت ‌به برادر بزرگ‌ترش برادول، دستخوش تغییراتی شده است. در حالی که کارشناسان منتظر بودند تا پردازنده بعدی، اولین محصول چرخه تیک جدید با نودهای کوچک‌تر باشد، اینتل اعلام کرد که در نظر دارد فرایندهای جدیدش را در سه مدل تولید و عرضه کند. این بدین معنا بود که از این پس، پردازنده‌های یک چرخه جدید با رویکرد «یک تیک و دو تاک» تولید خواهند شد.

طبق نقشه راه اینتل، سومین عضو از خانواده 14 نانومتری‌ها با نام «کیبی‌لک» ماه‌ گذشته وارد بازار شد. کیبی‌لک نسل هفتمی، پردازنده بهینه‌شده با معماری جدید است که از حمایت چیپ‌ست سری 200 با نام «یونیون» بهره می‌برد. همانند اسکایلک، کیبی‌لک نیز روی سوکت LGA 1151‌ قابل نصب است و علاوه بر حافظه‌های نسل چهارم، امکان استفاده از حافظه‌های کم‌مصرف DDR3L نیز روی آن فراهم شده است. کیبی‌‌لک از سومین ویرایش لیتوگرافی 14 نانومتری برخوردار است و مدل Core i7 7700K عضو ارشد این نسل محسوب می‌شود. این پردازنده دسکتاپ چهار هسته حقیقی دارد که با اتکا به هشت رشته موازی پردازشی و هشت مگابایت حافظه نهان L3، از سرعت عمل خوبی در عملیات پردازش و محاسبات برخوردار است. 7700K یک تراشه گرافیکی با 24 واحد اجرایی را در خود جای داده و هسته‌های آن با فرکانس 1150 مگاهرتز فعالیت می‌کنند. در مدل ES، برای هسته‌‌های کیبی‌لک فرکانس پایه 3600 مگاهرتز تعیین شده که به صورت خودکار تا 4200 مگاهرتز افزایش می‌یابد. اینتل پردازنده کیبی‌لک را در سه گروه K ،U و Y دسته‌بندی کرده است. قرار است مدل‌هایی با پسوند K و مصرف تا 95 وات برای دسکتاپ، پسوند U شامل پردازنده‌های 15 واتی موبایل و پسوند Y با مدل‌های 4.5 واتی در دستگاه‌‌های فوق کم‌مصرف به کار گرفته شوند.
اما نقشه راه جدید اینتل، بیانگر این مهم است که این شرکت قصد دارد با لیتوگرافی جدید، چهار پردازنده را به بازار مصرف عرضه کند. مؤید این تصمیم، تولید دو پردازنده اسکایلک و کیبی‌لک و همچنین کافی‌لک است که قرار است سال 2018 معرفی شوند. با نگاهی دقیق‌تر، گسترش محصولات چرخه تاک را می‌توان در راستای کاهش هزینه‌های ناشی از تحقیقات، چالش‌های دستیابی به فرایند جدید 10 نانومتر و همچنین محدودیت‌ ویفرهای سیلیکونی تفسیر کرد. نکته قابل تأمل، تمرکز این شرکت بر جلوگیری از نشت ترانزیستور‌های متراکم پردازنده و افزایش توان اکتیو در فرایند جدید است. اینتل محصول فرایند 10 نانومتری خود را «کانن‌لک» نامیده است؛ اما بدون تردید، اینتل برای تولید پردازنده‌های دسکتاپ با لیتوگرافی 10 نانومتر یکی از دشوارترین برهه‌‌های زمانی را تجربه خواهد کرد. اینتل معتقد است که تولید پردازنده‌ با لیتوگرافی جدید، نباید به دو محصول چرخه تیک-تاک محدود شود؛ زیرا می‌توان با بهینه‌سازی‌های مرحله‌ای، از بازدهی و قابلیت‌های یک فرایند جدید بیشترین بهره را برای کاربران به ارمغان آورد.

منبع خبر: shabakeh-mag

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر